Hur släppar man ihop två ranghöga hästar

Sv: Hur släppar man ihop två ranghöga hästar

Men nu pratar vi om att släppa ihop främmande hästar- såna som man inte vet sen tidigare hur de fungerar med nya.

Men nu pratar vi om att släppa ihop främmande hästar- såna som man inte vet sen tidigare hur de fungerar med nya.

Ja, jag pratade om hingstar i allmänhet. Det var ju ett sidospår någon kom in på och jag bara svarade.

*KL*

Jag har genomfört många ihopsläpp enligt metoden "in i (stora) hagen med den nya, spring runt en stund, och sen är det bra". Nuförtiden är jag begåvad med två hästar som gör det hela mer komplicerat för mig.

Mitt äldre sto är ingen ledartyp, men är just nu ensamt vuxet sto i hagen och måste ta på sig ansvaret (förmodligen mot sin vilja). Hon är dessutom uppvuxen i stor flock på lösdrift i Polen och har mycket höga krav på uppförande och lydnad från unghästarna. Henne släpper man inte in ett nytt yngre sto till ostraffat. Ett äldre tryggt sto är däremot inga problem då hon troligen genast ser en idol i nykomlingen.

Den andra hästen som ställer till det är vår 28 år gamla ponnyvalack. Ett nytt sto är mer än gärna välkommet, likaså en unghäst som är i ettårsåldern. De tas om hand direkt. Jag skulle däremot inte släppa in en äldre valack. Han skulle jagas ut direkt (om inte ponnyn skulle dra på sig en hjärtattack under tiden). Ingen tar ostraffat hans stoflock ifrån honom.

Min lösning på detta är 1. Inte ta in någon ny valack, helt enkelt. 2. En introduktion av ett nytt sto får ta två veckor. Första veckan i samma stall, men inte i en box bredvid det äldre stoet. I hagen får den nya hästen gå bredvid de andra (två meter mellan dubbla stängsel), ensam eller med antingen ponnyn eller något ungsto. Det beror på vem det är. Efter en vecka på det viset får det nya stoet flytta till boxen bredvid mitt äldre sto. När jag ser att hon har accepterat nykomlingen i stallet (det kan ta en vecka), så släpper jag ihop dem i hagen.

Detta kan kanske verka krångligt och överdrivet, men jag har bara mina egna hästar och bestämmer själv hur jag vill ha det. Jag har dessutom inte så många och målet är alltid att de ska kunna gå tillsammans för att det åtminstone ska kunna bli en liten flock. Och det har gjort att jag hittills har sluppit skador vid ihopsläpp.

Carina på Silver Arabians

Extremfall med ranghöga hästar. De kallas hingstar :D

Absolut inte...ranghöga ston finns också...och en hingst är chanslös mot ett sånt sto

Jag hade ett sto som var väldigt ranghög, men hon var heller ingen som gick omkring och muckade med andra, hon bara var.....stod på ett "stuteri" och av nån anledning hamnade ett annat ranghögt sto i samma hage...det var tjafs tjafs tjafs ...tillslut blev min vansinning och bara matade o matade på det andra stoet tills den gav ner totalt och var knäckt resten av säsongen...Min gick tillbaka och fortsatte att äta.

Sen släppte jag själv ihop henne med ett annat sto som sas vara ranghögt...dom bara tittade på varandra , sen var det lugnt...aldrig bråk om nåt men den andra utmanade heller inte.
Detta stoet var en fruktansvärt klokt sto på alla sätt och jag var chockad över att hon kunde bli så vansinnig

.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar