Sv: Hur släppar man ihop två ranghöga hästar
*KL*
Jag har genomfört många ihopsläpp enligt metoden "in i (stora) hagen med den nya, spring runt en stund, och sen är det bra". Nuförtiden är jag begåvad med två hästar som gör det hela mer komplicerat för mig.
Mitt äldre sto är ingen ledartyp, men är just nu ensamt vuxet sto i hagen och måste ta på sig ansvaret (förmodligen mot sin vilja). Hon är dessutom uppvuxen i stor flock på lösdrift i Polen och har mycket höga krav på uppförande och lydnad från unghästarna. Henne släpper man inte in ett nytt yngre sto till ostraffat. Ett äldre tryggt sto är däremot inga problem då hon troligen genast ser en idol i nykomlingen.
Den andra hästen som ställer till det är vår 28 år gamla ponnyvalack. Ett nytt sto är mer än gärna välkommet, likaså en unghäst som är i ettårsåldern. De tas om hand direkt. Jag skulle däremot inte släppa in en äldre valack. Han skulle jagas ut direkt (om inte ponnyn skulle dra på sig en hjärtattack under tiden). Ingen tar ostraffat hans stoflock ifrån honom.
Min lösning på detta är 1. Inte ta in någon ny valack, helt enkelt. 2. En introduktion av ett nytt sto får ta två veckor. Första veckan i samma stall, men inte i en box bredvid det äldre stoet. I hagen får den nya hästen gå bredvid de andra (två meter mellan dubbla stängsel), ensam eller med antingen ponnyn eller något ungsto. Det beror på vem det är. Efter en vecka på det viset får det nya stoet flytta till boxen bredvid mitt äldre sto. När jag ser att hon har accepterat nykomlingen i stallet (det kan ta en vecka), så släpper jag ihop dem i hagen.
Detta kan kanske verka krångligt och överdrivet, men jag har bara mina egna hästar och bestämmer själv hur jag vill ha det. Jag har dessutom inte så många och målet är alltid att de ska kunna gå tillsammans för att det åtminstone ska kunna bli en liten flock. Och det har gjort att jag hittills har sluppit skador vid ihopsläpp.
Carina på Silver Arabians