Hur släppar man ihop två ranghöga hästar

Sv: Hur släppar man ihop två ranghöga hästar

Dålig idé med tanke att främmande hästar som möts över ett stängsel ofta kan veva med ett framben eller vända om och slå för att markera.

Ett staket gör att det finns stor risk att den fastnar..

AM

Har dubbla staket. Nosa får de göra i boxarna.

Tyvärr är nykomlingen ett kaxigt litet ungsto (6 år) och hovarna pepprar väggarna så fort min andra häst (sto 14 år) nosar på henne. Hon har redan gjort massor med märken i betongväggarna :crazy:

Handlar det verkligen om kaxighet då? De flesta brukar ju reagera så när de är osäkra och kör då lite med 'anfall är bästa försvar'.

Handlar det verkligen om kaxighet då? De flesta brukar ju reagera så när de är osäkra och kör då lite med 'anfall är bästa försvar'.

Det är säkert så! Frågan är hur man får henne att sluta?

Unghingten på två år pepprade väggen med sina hovar åt blivande sällskapet som inte var helt förtjust.
De fick stå brevid varandra i boxarna innan de släpptes ihop. Hingsten åkte på stryk en gång och är from som ett lamm nu.

Dålig idé med tanke att främmande hästar som möts över ett stängsel ofta kan veva med ett framben eller vända om och slå för att markera.

Ett staket gör att det finns stor risk att den fastnar..

AM

Dock tycker jag inte detta är en dålig ide

Sedan beror det ju även på vad man har för stängsel, har dubbelt med lite avstånd , så dem precis kan nosa på varandra.(ska ju vara ett rejält och bra stängsel)

Gör så med de flesta hästar jag har släppt ihop här hemma och det har funkat helt utmärkt.
Tycker då det är värre om hästarna rullar sig nära stängslet eller slår glädjeskutt i hagen. Även där kan de ju fastna, då får man nog skaffa sig ett osynligt stängsel:grin:.

Kan även ge som förslag att sätta dom jämte varandra i boxar..!!(som någon skrev ovan)

Det är säkert så! Frågan är hur man får henne att sluta?

Har hon gått i flock förut?
Om hon har det så hade jag helt enkelt släppt ihop för oftast har de ju isåfall ett hästspråk med sig.

Tilläggas ska att hemma hos mig släpps alla nya in på en gång, ibland står de inne över natten (beror ju på när de anländer s a s) men oftast tas de direkt 'från transporten' och ut i hagen de skall gå i, då är den nya som minst stallmodig och hemmastadd och det blir oftast minst tjafs.

Senast ändrad:

Helt självklart. Har man dubbelt med någon meters avstånd så är det ju säkrare.
Tyvärr ser man väldigt ofta enkelstaket med en tråd på 1.20 och en i knähöjd..
Och det är ju inte så bra..

Att ställa dom brevid varann kan ju vara en lösning men säger ju inget om rangen.

kl
Har fått bevisat många gånger att den som lever mest rövare är den som igentligen är ganska ranglåg.

Vår egen fölmärr, som definitivt tillhör lägre än lägst och håller sig på ytterkanten är en bitch i boxen och måste vara helt för sig själv.

Alla grannar kan flyga och fara enligt henne.

Vi brukar låta dom nya gå för sig själva ett tag då dom isoleras av smittoskäl.

Och under tiden så får dom ju rätt lukt.
Så vi har aldrig problem med flockarna så. Någon gång har det blivit krig men i stort sett alltid är det vi som felat och så har det varit ett par valacker inblandade.

Dom ranghöga stona brukar mäta varann mer med blicken, kröka nacken och stampa med fötterna. För att sedan blixtsnabbt vända och slå.
(så av med bakskorna)

Men så är det ju så att den nytillkomna brukar ofta vara smart nog att hålla sig lite för sig själv för att inventera dom andra individerna och sedan sakta klättra i rang..

Tyvärr så finns det en kategori, som ägarna kallar för ranghöga, medans vi kallar dom för dumma i huvudet.
Ofta sådana som inte fått lärt sig hur flockliv fungerar och ska då hela tiden testa gränserna.

Dom är inte alls roliga och då krävs det en bra ledarmärr som visar den vart skåpet skall stå. En gång för alla.
Det kan ta en stund. ..

AM

De behöver ju inte alltid uppföra sig i boxen som de gör ute. I boxen har de ingenstans att gå undan och vet också att den andra hästen inte kommer åt dem. Där sparkar en hel del hästar som i hagen inte gör det iom att de antingen kan gå undan eller inte riktigt vågar iom att de själva kan åka på däng.

Två hästar brukar vara lättare att släppa ihop än fler. Ett sexårigt sto borde inte vara lika ranghögt som ett äldre ranghögt som inte är så pass gammal att den börjat tackla av. Den yngre har inte rätt sorts erfarenhet än. Är hon riktigt vass och med lite stört språk kanske hon slåss för sin plats iaf. Men är hon lite mer normal borde hon vika för den äldre.

I vårt stall har vi haft två superhästar till sånt här. Vi har haft en valack som länge gått som hingst. Han har sånt tydligt kroppsspråk att de flesta ger sig på stört. De som inte gör det attackerade han framifrån, slog inte, som hingstar ofta gör.
Vi har också ett fantastiskt ledarsto. Hon har också sånt kroppsspråk och fräser av ilska om ngt är fel. Det aldrig varit problem att släppa ihop med henne. Hon kliver in i hagen och de andra följer. Hon är våran drake.
Ingen av dessa två ger sig på hästar som är nya om de sköter sig. Och de varnar alltid först. Så uppför sig riktiga ledare.
Min unghäst försökte spela allan på vårt bete. Han slogs och fösökte hävda sig. Efter några dagar var han tillbaks rätt långt ner på stegen, där han bör vara med sin låga erfarenhet av allt. Det brukar bli så med de unga lite vassare. Någon av de äldre trycker till dem. Man får bara hoppas det sker skadefritt.

På vilket sätt skulle det vara "häftigare" att ha en ranghög häst? :confused:

Att hästar som inte fått växa upp i en vettig flock kan bli riktigt stökiga individer med stor skaderisk på sig och andra hästar, det håller jag verkligen med om! Men jag vet ranghöga hästar som vuxit upp i flock som ÄNDÅ varit grymt tjafsiga ledare, det har varit konstant oro i flocken med stor skaderisk på både två- och fyrbenta som resultat!

Jag har haft en väldigt ranghög häst (min förra). Han var uppfödd på lösdrift tills han var 1 år, sedan resten av unghästtiden i en sammansatt flock (jämnårig och äldre ston). Men man såg tydligt när han blev runt 5 år, då gick det upp för honom, jäklar jag är stor och stark, JAG kan bestämma! Och man kan lugnt säga att det blev stökigt i hagen! :crazy: För han började jaga andra hästar utan anledning (de gick redan åt sidan för honom), och det slutade med en halt gammal valack! :(

En annan ranghög häst jag kände blev alltid sparkad för att han skulle tjafsa och jaga de andra i hagen. De tröttnade till slut, han blev sparkad.

Med min ranghöga häst så fick jag ju så länge jag hade honom passa mig för vem jag släppte ihop honom med! Det var ju tvungen att vara en häst som jag visste accepterade att ligga lägre i rang, och då fungerade det jättebra!

Min nuvarande häst är perfekt i hagperspektiv! :bow:
Inte onödigt ranghög, inget mobboffer. Hon krånglade och "tog för sig" väl mycket när hon fick föl och alla fölmärrar och föl släpptes ihop, men annars har hon böjt sig för någon med högre rang, men sagt ifrån om någon försökt sätta sig på henne. DET anser jag är en "häftig" häst! ;)

Dessutom så ger ju en korrekt lindning skydd mot vrickningar och sådant! Jag håller på dig, på med lindor! Jag skulle klämma på boots på frambenen också, onödigt med balltramp!

Det behöver inte vara hingstar! Min första häst, en valack slogs på liv och död med en annan valack när de kom i samma hage! :crazy:
En hage på runt jag gissar 3-4 ha, gräs, och båda hästarna fungerade bra i flock, bara de inte gick tillsammans.
Stallägaren fick gå emellan med en staketstolpe innan någon av dem sparkade av ett ben på den andra! Stallägaren hade visst aldrig sett något liknande under sin hästtid, och då var stallägaren en kille man lätt kan titulera "klok gammal hästkarl".

Så nog kan hästar "snedtända" allt! Så det gäller ju att läsa dem och använda sig av all sin erfarenhet om man så mikroskopiskt anar att det kan bli problem vid hopsläpp!

Extremfall med ranghöga hästar. De kallas hingstar :D

Och de flesta hingstar klarar ett hingstsläpp utan problem.
KL
Det viktigaste är att hagen är så stor att de kan komma undan och inte känner sig trängda. Jag skulle inte linda några ben. Sätt på benskydd i så fall som sitter bättre. Lindor är en säkerhetsrisk i hage tycker jag.

Då pratar vi nog om unghingstar.

Visste du att hingstar kan vara ute efter att faktiskt döda varandra?
Då hjälper inga benskydd.

Där kan jag hålla med angående rangordning, det är ju inte direkt något man får reda på innan man har släppt ihop dom.

Mycket ofta är det de "odrägliga" hästarna över staket som ej är så kaxiga när man väl släpper ihop dem tillsammans, såsom du skrev något om ovan.!

Jag har träffat två hingstar som första gången dom träffades i hagen var 3 resp. 5 år, när jag träffade dom så var dom17 och 19 år och fortfarande i samma hage tillsammans, dom tom. delade box. Dom hade delat allt från första stund, tom. flock och dom hade varken gjort upp om rang eller kivats annat än på lek och dom lekte dagligen och retades lite på skoj. Aldrig en skråma på nån av dom hade det blivit, dom tom. åkte transport utan mellanvägg.

Jo men dessa träffades som yngre o blev livskamrater.

jag menar inte att alla hingstar är ute för att döda andra, men de finns.
Säkerligen hingstar som gått som solitärer hela livet o har en hög testosteronhalt.
Jag skulle inte vilja prova- skulle du?

Jag har 2-3 hingstar hemma (skiftar ibland) och det har hittills alltid varit en som varit mkt äldre, dvs 'den andre' har alltid puttats in som föl vid avvänjning och då är det inga problem förräns när den yngre närmar sig två år och den visar intresse för stona som den äldre skall betäcka under sommaren. Då kan det gå hett till och jag väljer alltid att spearera de under somrarna. Är säsongen väl över släpper jag ihop hingstarna i en ny hage där ingen är hemmastadd och där de inte ser stona sen får de gå där ett par veckor och voila är de en flock igen. Dock alltid med ett extra öga på hur de beter sig ihop för rätt var det är så är de hormornstinna och brötiga emot varandra och behöver säras på.
I dagsläget tror jag inte att om jag nu fick hem gammelhingsten (7 år) att jag skulle släppa ihop honom med 3-åringen då de har varit ifrån varandra i över ett år. Den 3'e hingsten jag har gör inga som helst anspråk på några damer då han inte betäckt något och har alltid varit lägst i rang och i år får 3-åringen sen ta hand om fölisen när han är avvand.

Så att säga att man kan släppa ihop är ju beroende på individer och hur de är vana att gå i vanliga fall och framförallt vilken tid på säsongen och om det är betäckande hingstar man har att göra med.

Jo men dessa träffades som yngre o blev livskamrater.

jag menar inte att alla hingstar är ute för att döda andra, men de finns.
Säkerligen hingstar som gått som solitärer hela livet o har en hög testosteronhalt.
Jag skulle inte vilja prova- skulle du?
Nej jag skulle definitivt inte vilja prova jag heller. Däremot vet jag om två hingstar som växt upp som solitärer tills dom var i "medelåldern" och hamnade på samma gård och rymde in till varann eller in i trädgården tillsammans, men sånt hör verkligen till undantagen. Dom blev dödspolare även fast dom användes i avel och dit den ena gick, dit gick den andra också, och reds den ena så var den andra alltid med lös om det inte fanns nån medryttare för tillfället.

Jag träffade massor med udda konstellationer när jag hade hästlastbilen och for mellansverige runt.

Hur vet du att de kommer att slås. De flesta hästarna känner med energier vilken som är starkast sen ska man självklart göra som man alltid gör när man släpper ihop 2 nya hästar..

Låt de stå för sej själva en bit bort från de andra i olika hagar så de bara kan ty sej till varann. BAra några dgar och släpp sedan ihop de i ne hage där ingen har stått, så det inte blir den andres revir utan en neutral son. När de gått några dagar i samm hage kan man släppa iho de med andra om man nu ska göra detta,

Då pratar vi nog om unghingstar.

Visste du att hingstar kan vara ute efter att faktiskt döda varandra?
Då hjälper inga benskydd.

Nej jag pratar om vuxna hingstar nu. Minns ridlägret där jag jobbade flera somrar. De hade 6-7 hingstar av olika raser och varje sommar fick de gå ut tillsammans några tillfälle. En av hingstarna kunde inte vara med för han försökte mycket riktigt döda de andra. (han hade varit med en gång och det blev inga fler hingstsläpp för hans del) Men de övriga hinstarna var ute utan problem. Sen menar jag inte att sådana hingstsläpp är speciellt vanliga, men att det förekommer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar