Hur släppar man ihop två ranghöga hästar

fejko

Trådstartare
... med så lite bråk som möjligt? Den nya hästen har nu varit hos oss i en vecka och de har hittills gått i olika hagar. Igår var vi ute och gick med båda två (min sambo är nybörjare och vi är rädda att han inte klarar av hästarna om de börjar mucka). Vi ska försöka rida ut tillsammans också (om han vågar).

Jag tänkte linda alla fyra benen och tejpa lindorna innan jag släpper ihop dem.

Finns det något mer man kan göra?

Sv: Hur släppar man ihop två ranghöga hästar

Dra av skorna, iaf på bakhovarna, släpp dem i en stor hage med gott om utrymme så de kan komma bort från varandra och inte pga staketet tvingas in i varandras zoner om det inte skulle funka. Sen är det väl bara att be till gudarna.

Skulle också släppt ihop dem ensamma utan några andra hästar i samma hage.

Dra av skorna, iaf på bakhovarna, släpp dem i en stor hage med gott om utrymme så de kan komma bort från varandra och inte pga staketet tvingas in i varandras zoner om det inte skulle funka. Sen är det väl bara att be till gudarna.

Skulle också släppt ihop dem ensamma utan några andra hästar i samma hage.

Det blir ju lite jobb, men det kanske det kan vara värt.

Släpp ihop i stor hage och gärna med gräs. Så har de iallafall lite tankar på annat.

Men man måste också komma ihåg, de är hästar och kommer att göra upp på ett eller annat sätt, förr eller senare. Inte att du inte tänkt på det men bara ett inflik.

Och för guds skull, gå inte emellan två bråkande hästar.

Undrar lite grann över det jag med. Även om min kompis faktiskt tack och lov lindade min dam respektive hade benskydd, första dagarna hon släpptes med nya hästar, då jag hade min första höftledskonvalescens. Min dam är nämligen väldigt smidig, rallybenägen och full med hyss, så lite skydd för vrikningar, stukningar kändes det som.

Men när det gäller hästar som ska göra upp rangordningen om det blir slagsmål, så gör inte lindor vare sig till eller från. Vi fick nämligen en islandshäst mindre i lösdriften i våras, då denne fick en spark högt upp på bakknä, öppen fraktur och inget att göra. Och där hade inga lindor hjälpt. I privathageutsläpp på ridskola, åkte en kompis häst på griffelbensfraktur vid uppgörelse.

Men det kan även gå helt smärtfritt att de helt enkelt känner av, vem som är starkast och nöjer sig med det. Så man ska INTE måla f-n på väggen.

Positionen " ranghög" betyder inte att en häst är ranghög tillsammans med alla hästar. Det kan räcka att byta stall så kan den hästen få en annan typ av underordning i flocken.
Hästen som är ledare ställer inte till bråk utan anledning när det kommer en ny häst.
Ej flockuppfostrade hästar med dåligt kroppsspråk är dom som ställer till problem och skador då dom läser av de andra hästarna fel och inte kan hantera situationen.
Kallas ofta för ragnhöga vilket är helt fel.
Men det låter ju häftigare att ha en ranghög häst än att ha en häst som har svårt att hitta sin position i flocken och ställer till bråk.
Men för alla hopsläpp så kräver det en stor hage så att dom inte inkräktar på varandras utrymme i början.

Om det är två väldigt, väldigt ranghöga hästar som jagar skiten ur de andra tills han är herre på täppan så skulle jag absolut inte släppa dem i samma hage. men som tur är finns det alltid nyanser av rangordningen. En ranghög häst i en flock är inte alls säkert att han blir det samma i en annan flock. Kolla mer på hur individerna är. Skulle de passa ihop?

Det du beskriver är inte ranghög, det är språkstörd.

*kl*

Jag har gjort många introduceringar till flocken de senaste 10 åren, och vi har aldrig haft några skador, trots blandflock och flera ranghöga individer.

Dra av skorna och se till att hagen ger dem chans att komma undan.

Men när det gäller hästar som ska göra upp rangordningen om det blir slagsmål, så gör inte lindor vare sig till eller från. Vi fick nämligen en islandshäst mindre i lösdriften i våras, då denne fick en spark högt upp på bakknä, öppen fraktur och inget att göra. Och där hade inga lindor hjälpt. I privathageutsläpp på ridskola, åkte en kompis häst på griffelbensfraktur vid uppgörelse.
Det hjälper naturligtvis inte med lindor om en häst får en spark på bakknäna men det innebär trots allt ett visst skydd.

Kan ni inte dela av hagen i början så har de sällskap men går ändå själva?
Så får de lära känna varandra lite först.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns extrema fall där ranghöga hästar inte tål att ngn står över denna. Sen om man vill kalla det språkstörd så säger man det iaf inte högt (det skulle bli bråk direkt mellan hästägarna). Bättre då att slippa situationen om man vet att man själv har en häst av hög rang. Inte kul för hästar som blir "utmobbade".

Och i de flesta fall brukar det funka bra oavsett rang. Man går mer på "kemi" mellan hästarna än själva rangen, även fast den såklart oxå är viktig.

Att släppa ihop 2 hästar vållar sällan problem. Den som är hemmastadd där har ingen flock att beskydda. Klart att de vill ha en kompis. finns det dessutom gräs.. ja då betar de nog sida vid sida redan samma dag.

du kan oxå fråga säljaren hur den har uppträtt förr.

Vi har gjort så att nykomlingar har fått gå i en avdelad "hage i hagen" några dagar för att bekanta sig med de andra, utan att det blir en massa spring och jagande osv. Det har gått riktigt bra. Ledaren har redan visat att det är han som bestämmer så det har varit minimalt med stök när vi väl släppt ihop dem.

Jag släpper ofta nya hästar i min flock och gör det sanslöst enkelt för mig genom att:

1: öppna grinden.
2: släppa in nykomlingen till gammelflocken.

Det resulterar i att hästarna nosar, gnäggar lite och sedan rejsar några varv i hagen i ren lycka över en ny individ. Sen betar de tillsammans.

Funkar alltid - rannghög som ranglåg som strulputte.
Men så har jag en valack här hemma som är RANGHÖG också, han är ingen bråkstake på något vis utan välkomnar med öppna armar. När nykomlingen sticker upp för mycket så lägger han öronen bakåt och stampar med framhoven. Sen är det klart och alla är nöjda och glada.

Ta bort bakskorna på båda hästarna .
Gärna hage med lite utrymme och mycket mat så dem får lite annat att tänka på.

Om jag hade satt något på benen hade det ju inte varit lindor utan ett par rejäla skydd , om det nu är nödvändigt..!!

Sedan är det ju även bra om hästarna har hagarna jämte varndra så dem får nosa lite på varandra..

Sedan är det ju även bra om hästarna har hagarna jämte varndra så dem får nosa lite på varandra..

Dålig idé med tanke att främmande hästar som möts över ett stängsel ofta kan veva med ett framben eller vända om och slå för att markera.

Ett staket gör att det finns stor risk att den fastnar..

AM

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar