Hur skydda skapet??

Centaur

Trådstartare
Vad använder ni för att skydda skap/juver mot insektar?
Min stackars häst kommer in med en stor blodkaka på sina ädlare delar varje kväll. :crazy: Det är även svullet och ömt. På morgonen är det bättre men nästa dag är det samma plåga igen, broms och blinningar är riktigt hemska nu! :mad:

Har provat olika insektssprayer men inget hjälper. Dessutom är han väldigt känslig så det får inte vara för starkt, det svider och blir svullet då.... Har ni några tips?? Är ju tyvärr omöjligt att skydda det med täcke ed, himla dumt för det är ju där dom blir mest bitna eftersom huden är så tunn.

Sv: Hur skydda skapet??

Har du provat smörja med den här tjocka illaluktande hästsalvan? Hmm minns inte namnet. Riktigt tjockt lager brukar hålla odjuren borta... Jag brukar även använda ett medel som heter "näckens broms broms", luktar starkt av tjära och är helt naturligt, funkar toppen!

han tål inte tjärsalva, tror det är den ni syftar på båda två? svart och vaselinaktig?

Riktigt tjockt lager zinkpasta funkar också, vet dock inte hur det påverkar huden om man använder det dagligen under längre tid?

Ja, skillingarydssalvan innehåller tjära.

Vad synd för den funkar enligt mig super..

Jag var medryttare på valack som alltid blev uppäten runt naveln och skapet. Jag fick rådet att smörja med en fet salva sen spraya på tarplast. Det funkade jättebra på honom. Han var en väldigt snäll kille å även om han reagerade när jag sprayade så gjorde han inget men man får nog ta det försiktigt första gången ifall de får för sig att att sikta in en propp....

TarPlaster. Helt outstanding. Finns på bla granngården. Sprayplåster med en aning tjära. Lägger sig som en 'film' över huden, låter den andas men flugorna och insekterna skyr den. Rinner inte bort som salvor etc gör med.

Min kinkiga herre står helt still när man sprayar på, så det svider absolut inte, inte ens i sår.

Annars så tjockt lager helosan fungerar ganska bra, smälter inte lika lätt. Men jag kör sedan några år enbart med tarplaster, blir dyrt men lätt värt det.

Har du provat 4-ess hästsalva?

Ah, såg nu att han visst inte tål det. Hur är det med pepparmyntolja. skyr flugor det?

Prob's salvor kanske ?

har provat alla 3 (salva,creme ,supercreme) De är ju helt naturliga , luktar dock lite svagt av tjära men absoult inte i klass med 3 ess / skillingaryd .

Har kört hela prob serien till min pålle iår , oljan i man & svans ,salva& creme på skap och ansikte ,deon på kroppen ,och schampoot var 3 vecka . Har fungerat bra :)

Jag smörjer min häst med skillingaryds hästsalva,. Har även på jodopaxgele på gamla sår som inte är öppna. Brukar även spraya någon flugspray lite under magen och runt bakbenen.

Jag smörjer in mina hästar med 4S Tjärsalva. Trist att det inte fungerar på din pålle.
En bekant vet jag sprejar på Sårplast, sån som Alexandra_W skrev om, och min bekant är väldigt nöjd! :)

Det kanske skulle fungera. Finns det endast på Granngården? Flera år sen dom la ner här.

Zinksalva (för bebisar) har jag hemma, kan testa det i morn och se om det hjälper.

Probs salva har jag också funderat på, den luktar ju lite tjära men känns mer hudvänlig och inte lika stark.

Tack för alla tips! :)

Han är jättesnäll så det är inga problem att smörja/spraya.
Stackarn måste smaka ovanligt smarrigt, min andra häst blir aldrig så sönderbiten. :confused:

googla Tar Plaster så får du lite webbutiker med. Men finns ju i andra butiker med, lokala ridsportsaffären här har det med. Men svårt veta vilka som har det hos dig sas, men finns webbutiker som har med.

Min valack är också HELT sönderbiten!
Jag har använt Nylanders Hästkräm den innehåller dock lite tjära.
Vet inte riktigt hur mycket den har hjälpt, men bytte nyligen över till

"Foran AVS 14.
Salva mot klåda orsakad av sol och insektsangrepp"

Behandling är följande
vecka
1-Smörj in 3ggr/dag
2-Smörj in 2ggr/dag
3Smörj in 1ggr/ dag
Därefter 1ggr/vecka eller vid behov.

Den hjälper ju enbart mot klådan, och det är det jag upplever som värst. För att hålla flygfän borta har jag blandat ut Nylanders Hästkräm och lite vatten i en sprayflaska som jag sprutar på dom intimare delarna;)

Min skimmelskäck är superkänsligt mot ALLT, hon får stora bulor av Ultrashield, Switch och nästan som brännsår av 4ess salvan men hon tål Prob.

Smörjer henne med oljan på skorviga ställen+juver när hon går in på kvällen, sprayar med deon på dagen på hela kroppen, även juver och "armhålorna" fram och hon har inte en enda skorpa kvar:laugh:

Och jag provade det bara som ett infall, trodde egentligen inte på det utan ville ha schampot för att tvätta hundarna i mot fästingarna.. :p

4 ess hästsalva :love: Skyddar skap och ansikte på min häst, som nu kan gå sommarbete helt naken :D

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 674
Senast: lil-sis
·
Hästvård Den ena hästen jag rider, en valack, blir hårt åtgången av insekterna nu sommartid. Värst är det på skapet. Det kan se hur rent o fint...
Svar
6
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka