Mina hästar här i Sverige är från första generationen hästar född i fångenskap. Deras föräldrar och tidigare generationer levde vilt i Theodore Roosevelt National Park, USA. Jag är ändå lite osäker faktiskt på hur de skulle klara vintern här då vi har mycket tyngre snö här i Örnsköldsvik, jag kan tänka mig att de skulle få det svårt att gräva sig genom den ett riktigt snörikt år. Kylan skulle de däremot inte ha något problem med och annars har de ett stort område att röra sig på, har naturligt vatten och blir utfodrade i olika delar nästan varje gång så de är vana vid att leta efter maten.
Men generellt så tror jag många "moderna" hästar skulle få problem. Dels tror jag att vi avlat hästarna att vara för villiga att göra av med energi. Att vara lat är en viktig instinkt för en vildhäst. Ett större problem tror jag dock skulle vara flocksammansättningen. Det visade sig i just nationalparken mina hästar (nokotahästar) kommer ifrån. Ett tag trodde man (felaktigt visade senare gentester) att parkens population av vildhästar led av inavel och man introducerade av bland annat den anledningen ett antal hingstar av olika moderna raser (quarter, arab, shirekorsning). Men det visade sig att dessa hingstarna inte hade vett att köra bort sina döttrar och ni kan då gissa hur det blev med inavelskoefficienten... Så inavel tror jag skulle vara ett problem bland de hästar som överlevde vintrarna.