Hur skulle ni råda? *hundproblem*

Narcissa

Trådstartare
Jag har en bekant som har det väldigt jobbigt med sin hund. De känner nu att de inte orkar längre och jag vill gärna kunna råda och stötta. Jag har hjälpt till med hunden innan och hos oss fungerar den bra även om den är osäker men då jag har två tuffa hundar hemma så dras den liksom med i deras jargong.

Följande har de problem med.

- Hunden är extremt vaktig (osäker tror jag). Den biter gärna besökare som kommer hem till min bekant.
Rasen är dock känd som revirtänkande men INTE på det viset.

- Hunden skyggar ofta tillbaka inför saker.

-Hunden har nu flugit på en hund som den lekt med sedan valp. En hund av det andra könet.

- Hunden kan inte vara med när de har gäster då den blir arg och hugger.

- Hunden biter efter ägaren när denne försöker tillrättavisa hunden.

Hemma hos oss biter inte hunden, den håller sig på avstånd från gårdens hundar (alltså utmanar inte) och drar iväg med svansen mellan benen när det kommer någon men har inga tecken på att vilja anfalla besökaren. Jag låter hunden dra och vi ignorerar den tills den vågar sig fram.

Tips, ideer eller annat?

Ägaren ringde gråtandes till mig och sa att de inte orkade mer. Jag tycker väldigt mycket om hunden och vill att den ska må bra.

Vallhundsras på ca 1.5 år.

Var bor de? Jag tror inte att man kan komma med tips och råd varken muntligen eller skriftligen när det gått så långt utan de behöver nog träffa en instruktör som är lite "hands on" och verkligen visar hur de ska göra. Kanske ska hunden utvärderas mentalt också om det inte är gjort redan.

De har tagit hjälp av en hundpsykolog men det har inte hjälpt.
De har jobbat aktivt med hundens problem i ett år.

Du skriver att den biter när man försöker tillrättavisa den. Har de tagit hjälp av någon som inte tränar med tillrättavisningar utan med att förstärka det positiva istället och inte sätta hunden i situationer den inte klarar av?

Jag vet inte. Det ska jag faktiskt fråga dem. :)

Gör det! Jag har själv hamnat att hjälpa till lite med en hund som bet lite "hejvilt" (enligt ägaren), bet vid tillrättavisningar, de vågade inte ha den bland gäster osv. Hunden var dels extremt understimulerad (brukshundsblandis som i princip bara fick koppelrastning runt huset + enkel trickträning), men hade också ägare som lätt stressade upp sig, aldrig berömde det bra hunden faktiskt gjorde utan bara försökte korrigera bort felen.

Efter någon månad när de aktiverat hunden mer, försökt att själva vara lugna och belönat allt de hittat att belöna så var det som en helt annan hund. Den blev otroligt trevlig, glad och charmig. Ägaren började faktiskt lita på sin hund också, tog med den på kurser för bra instruktörer och de började trivas riktigt fint tillsammans.

Låter jättehärligt att höra! Jag hade gärna tagit den själv och jobbat med den men min hane kommer inte riktigt överens med den.

"Vallhundsras" skriver du, då är min självklara fråga om hunden får valla eller arbeta regelbundet på annat sätt?

"Vallhundsras" skriver du, då är min självklara fråga om hunden får valla eller arbeta regelbundet på annat sätt?

Det är inte en BC eller så men vill inte skriva ut rasen eftersom det inte är min hund och alla möjliga kan läsa här. Hunden rastas på ett bra sätt. Absolut.

Jag har en bekant som har det väldigt jobbigt med sin hund.

Första frågan är om hunden mår bra, det kan bli beteenderubbningar av smärta eller av den fästingburna sjukdomen anaplasma...

Bita vid hantering, kanske för att hunden känner sig trängd och stressad. Övas bort genom att belöna stillhet vid beröring, och undvika kravsituationerna (ta hjälp med kloklippning och sånt). Pressa inte hunden till närhet den inte klarar av.

När det kommer gäster ska hunden inte vara med. Punkt. Man kan ju inte utsätta folk för den, och man kan inte utsätta hunden för en situation den uppenbart inte klarar.

Om familjen har haft hjälp i ett år och inte kommit vidare ur problemen tycker jag man ska göra sig av med hunden, det är ju inte så sannolikt att man ska hitta lösningen lite lätt och snabbt sådär.

Kan också vara värt att säga till ägarna att inte göra någon stor sak av det som hunden gör, i de fall det är möjligt såklart. Tex om hunden skyggar för något eller hoppar till för något plötsligt ljud.. Många börjar ju då gulla och fjanta med hunden, visar hunden att "Oj, ja det där var verkligen något att reagera på!" osv. Hade de helt och hållet inte brytt sig så hade hunden kanske avreagerat snabbare.

Min Aysu är sådan. Jösses vilka konstiga saker hon kan skutta till för ibland och när hon kom till mig flög hon i luften för minsta lilla.. MEN hon avreagerar väldigt snabbt så länge jag inte visar henne att hon borde bry sig. Det har många gånger hänt att hon skuttat till, men i princip har avreagerat redan innan hon hunnit landa på marken igen. Att hunden skyggar behöver alltså inte vara ett problem, däremot om hunden aldrig kan avreagera.

Aktiveras på något sätt? Hur får hunden arbeta, hur ofta och med vad? Eller är det bara promenader de går med den?
Jag tänker mig en understimulerad hund med låg självkänsla och sådant går ju att träna på genom olika aktiviteter tex balansövningar, träna någon gren som exempelvis lydnad... kan ha fel men bättre ett tips för mycket än ett för lite.

Vet inte om jag har missat något här, men såvitt jag vet behöver alla vallhundar jobba på ett eller annat sätt, att "rastas" räcker knappast. Understimulerade hundar kan lägga sig till med en hel massa oönskade beteenden, det är nog den vanligaste anledningen till "jobbiga" hundar. Vad gör ägarna med hunden, förutom att rasta den?

Kan också vara värt att säga till ägarna att inte göra någon stor sak av det som hunden gör, i de fall det är möjligt såklart. Tex om hunden skyggar för något eller hoppar till för något plötsligt ljud.. Många börjar ju då gulla och fjanta med hunden, visar hunden att "Oj, ja det där var verkligen något att reagera på!" osv. Hade de helt och hållet inte brytt sig så hade hunden kanske avreagerat snabbare.

Jo det felet gjordes när hunden var valp och det är ägarna medvetna om.

KL
Jag är "hårdare" i mitt bemötande av hundarna så hos mig vet den att den inte har något att hämta.

Hundpsykologen tycker inte hunden är osäker, jag tycker hela hunden utstrålar en enorm osäkerhet.

Hunden är inte med när de har gäster men INGEN (jo jag och någon till) kan komma hem till dem utan att hunden blir väldigt "arg". Det är såklart jobbigt i vardagen.

Vet inte om jag har missat något här, men såvitt jag vet behöver alla vallhundar jobba på ett eller annat sätt, att "rastas" räcker knappast. Understimulerade hundar kan lägga sig till med en hel massa oönskade beteenden, det är nog den vanligaste anledningen till "jobbiga" hundar. Vad gör ägarna med hunden, förutom att rasta den?

Absolut, jag har själv en vallhundsras så jag vet.
Ägaren vågar inte ta iväg hunden av rädsla för att den ska bli aggressiv och bitas.

Jag tycker det låter som en typiskt understimulerad hund som inte får det den behöver, om inte ägarna kan/vill tillfredsställa detta så är nog det enda rätta att försöka hitta en ny ägare som kan.

Jag tycker det låter som en typiskt understimulerad hund som inte får det den behöver, om inte ägarna kan/vill tillfredsställa detta så är nog det enda rätta att försöka hitta en ny ägare som kan.

Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Jag tror att det är något annat också. den får liksom panik när den träffar nya människor och far fram som en projektil och sen blir den livrädd.

Att hunden får arbeta innebär ju inte bara att den får göra av med energi, det stärker självförtroendet hos hunden också. En massa "konstiga" beteenden kan bero på att hunden inte får utlopp för sina instinkter, vilket leder till frustration, som i sin tur kan leda till rädslor etc.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 657
Senast: lizan
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 619
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar