Jag har en bekant som har det väldigt jobbigt med sin hund. De känner nu att de inte orkar längre och jag vill gärna kunna råda och stötta. Jag har hjälpt till med hunden innan och hos oss fungerar den bra även om den är osäker men då jag har två tuffa hundar hemma så dras den liksom med i deras jargong.
Följande har de problem med.
- Hunden är extremt vaktig (osäker tror jag). Den biter gärna besökare som kommer hem till min bekant.
Rasen är dock känd som revirtänkande men INTE på det viset.
- Hunden skyggar ofta tillbaka inför saker.
-Hunden har nu flugit på en hund som den lekt med sedan valp. En hund av det andra könet.
- Hunden kan inte vara med när de har gäster då den blir arg och hugger.
- Hunden biter efter ägaren när denne försöker tillrättavisa hunden.
Hemma hos oss biter inte hunden, den håller sig på avstånd från gårdens hundar (alltså utmanar inte) och drar iväg med svansen mellan benen när det kommer någon men har inga tecken på att vilja anfalla besökaren. Jag låter hunden dra och vi ignorerar den tills den vågar sig fram.
Tips, ideer eller annat?
Ägaren ringde gråtandes till mig och sa att de inte orkade mer. Jag tycker väldigt mycket om hunden och vill att den ska må bra.
Vallhundsras på ca 1.5 år.
Följande har de problem med.
- Hunden är extremt vaktig (osäker tror jag). Den biter gärna besökare som kommer hem till min bekant.
Rasen är dock känd som revirtänkande men INTE på det viset.
- Hunden skyggar ofta tillbaka inför saker.
-Hunden har nu flugit på en hund som den lekt med sedan valp. En hund av det andra könet.
- Hunden kan inte vara med när de har gäster då den blir arg och hugger.
- Hunden biter efter ägaren när denne försöker tillrättavisa hunden.
Hemma hos oss biter inte hunden, den håller sig på avstånd från gårdens hundar (alltså utmanar inte) och drar iväg med svansen mellan benen när det kommer någon men har inga tecken på att vilja anfalla besökaren. Jag låter hunden dra och vi ignorerar den tills den vågar sig fram.
Tips, ideer eller annat?
Ägaren ringde gråtandes till mig och sa att de inte orkade mer. Jag tycker väldigt mycket om hunden och vill att den ska må bra.
Vallhundsras på ca 1.5 år.