Hur skulle ni lära era hästar att bada?

J

j3nnif3r

Jag helt klart bestämt mig för att hästen och jag ska bada i sommar. Tyvärr så är hon av någon anledning rädd för vattnet (bara vatten i sjöar). Så hur skulle ni lära hästen att bada?

Sv: Hur skulle ni lära era hästar att bada?

Gå till sjön ofta och bara titta på den. Tänk på att vattnet är läskigare om det blåser och vattnet skavalpar. För varje dag kan ni gå närmare. En vattenvan häst kan kanske följa med som stöd. Första gången ni går ner i vattnet kan det underlätta att pålle får följa någon annan häst, eller dig (avsuttet) i värsta fall.

Jag helt klart bestämt mig för att hästen och jag ska bada i sommar. Tyvärr så är hon av någon anledning rädd för vattnet (bara vatten i sjöar). Så hur skulle ni lära hästen att bada?

I min erfarenhet så är det dessvärre ofta så att endera gillar hästar vatten eller så gör de det inte. vissa lär sig ALDRIG att tycka om att gå i. andra älskar det.
det du kan göra är att börja med "mellanting" till sjöar, dvs stora vattensamlingar. så hästen kan gå i och vada och känner att den bottnar ordentligt. oftast består rädslan i att de inte är säkra på underlaget. men somsagt - i vissa fall går det aldrig att träna den att tycka om det - och man kan inte få allt i livet som människa :D

mackan/vars nuvarande häst älskar vatten, men har haft andra som inte gjort det.

Hej!
Min häst var livrädd för vatten förut. Jag är inte den som gillar att mesa med hästen, hon skulle i!

Beröm när hon tittade på vattnet.
Beröm när hon nosade på vattnet.
Beröm när hon försiktigt satte hoven i vattnet.
Beröm när hon klev ut, osv.

Hon ville hellre gå ut när någon annan gick före så det är ju ett tips.
Nu kan vi bada tillsammans vilket ju förtsås är jättekul.
Ta det lugnt bara och var bestämd så löser det sig. Förknippa vattnet med roliga saker. Men som mackan säger, det finns säkert hästar som aldrig vänjer sig.
Lycka till, hoppas att det går bra!

Min häst tycker det är hemskt läskigt med vatten tills jag själv går ut med honom i vattnet. Så länge jag leder honom går det bra.
Sen när han studsat som en känguru ut i vattnet kan jag kliva upp på ryggen igen och så kan vi plaska runt lite. Av någon anledning älskar han att sparka med hovarna och plaska i vattnet. Han kan stå och sparka på ytan i 10 minuter för att sedan byta ben och fortsätta med nästa ben. Halt galet. :rofl: men han älskar det.
Men som sagt bara jag går i först och visar att det inte är särskilt djupt.

Dom är ju egentligen smarta som inte går i. Hästar ser ju inte hur djupt det är som vi.

Min ena gillar inte vatten direkt men om jag säger att hon ska gå i så gör hon det. I somras red jag till stranden för att se om hon vågade gå i, efter lite övertalning gick hon i, sen la hon sig och rullade i vattnet :D (Jag hade suttit av alltså och stod bredvid).

Den andra är löjligt rädd för vatten, han tror nog han ska drunkna om han blir blöt om fötterna.. första gången jag bad honom stå i en vattenpöl tog det 35 min innan han stod där och då darrade han och skakade, haha.. vi tränar mkt på att gå i vattenpölar och det går bra nu. Vi har varit till stranden och stått i kanten och plaskat med frambenen i vattnet, längre kom vi inte, men i sommar så ska vi nog bada.

Kanske nån som svarat likadant men, jag hade en kompis med mig vars häst älskar att bada *hehe* Plums i och veva med benen. Så det var inga problem för oss iallafall.

Min häst är skeptisk till vatten spec hav/sjö han vågar inte gå i så vi backar i och när han väl är i så är det inge problem. så vi kör backmetoden

Första gången så ville han knappt gå nära vattnet ( inga vågor eller så va det) han ville bara backa där i från så då vände vi (puh tyckte han) så backa vi i så blv han så förvånad att han var i och väl i var dej ju kul, senare samma sommar stog vi och tittade på vågorna när dom försvann in mot strand kanten han var riktigt fundersam på vad dom tog vägen =)

HA SKOR PÅ ER BARA!!!!
Skor som kan bli blöta. Gärna kläder på er också ifall det skulle gå lite vilt till lr nåt när ni övar med hästen.
Dels för att slippa skada fötterna och för att ni inte ska spänna er när ni tänker på att ni kans kada fötterna!

Min häst tyckte det var läskigt i början (Egentligen i början av varje sommar :D ) Nu går hon i och kör ner halva huvudet i vattnet och kastar med det så det står som en kaskad, hon är för söt :love:

Ett tips; bestäm en speciell punkt på stranden där hon ska gå i, och håll dig till den. Annars kan det bli lite samma sak som hästar som går på sidan av transporten istället för in. "jag kan gå framfåt men bara här!" Ta det ett steg i taget och mycket, mycket beröm!

Själv har jag haft hästar som bara älskar vatten & att bada.
Min nuvarande islänning skulle bada i sin vattenhink - om han kunde!

Du har fått flera bra tips, bara att testa! /Linda

Alla

Vi går förbi vattnet varje dag i princip och så går hon i en sjöhage. Där borde hon inse att vatten inte är farligt eftersom alla andra hästar gärna står i vattnet och käkar. Tänkte att det kanske skulle vara lättare att lära henne att bada i hagen där hon känner sig hemma, än vid stranden en kilometer bort?

Hon är inte rädd för annat än sjöar, hon plaskar gärna i mindre vattendrag och i pölar och att duscha henne är går bra, men inte i havet inte. Där tror hon att hon kommer att drunkna :D

Tackar för svaren :bow:

Ja det måste vara lättare i hagen. Jag skulle prova där! Lycka till! :)

Min häst går inte i om hon inte MÅSTE. Men om man bestämt sig för att hon ska i, då går hon i till slut (fast hon vill gärna gå upp rätt snart igen). Men när hon väl är i vattnet verkar hon tycka att det är rätt så skönt, dricker, plaskar, bajsar gärna...

Vi hade en ponny som gillade att göra "kaffekokaren" dvs doppa ner halva huvudet och blåsa bubblor....

th_Bild007.jpg

Här är en bild ifrån i somras, när hon tagit några kliv ut i sjön i alla fall. :bump:

Om din häst litar på dig kommer h*n gå i vattnet utan några som helst problem.

I söndags var vi faktiskt och plaskade i sjön. Vi hade med en "draghäst" och med lite övertalning så :D

Min häst är skeptisk till vatten spec hav/sjö han vågar inte gå i så vi backar i och när han väl är i så är det inge problem. så vi kör backmetoden

Första gången så ville han knappt gå nära vattnet ( inga vågor eller så va det) han ville bara backa där i från så då vände vi (puh tyckte han) så backa vi i så blv han så förvånad att han var i och väl i var dej ju kul, senare samma sommar stog vi och tittade på vågorna när dom försvann in mot strand kanten han var riktigt fundersam på vad dom tog vägen =)

:love: :love: :rofl: :rofl:

å vad gulligt

men visst är det tur att dom inte är så smarta ändå, att du kunde backa in honom utan att han tänkte "jomen vänta lite....läskiga vattnet var ju bakom oss...." :rofl:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 901
Senast: Thaliaste
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 780
Senast: Raderad medlem 149524
·
Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama