Hur skulle ni ha gjort?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
N

Nyrelski

Var med mitt sto till veterinären idag och hennes gamla gaffelbandskada har gått upp. Därför ska hon nu få bli avelsto/promenadhäst och antagligen kommer jag triangelmärka henne.
Hon har haft mycket problem med skador i sitt liv, men enligt veterinären ska det inte vara något som ärvs till hennes föl.

Men jag funderar på hur det är bäst att göra. Hur mycket är normalt att ta för ett triangelmärkt sto, inte mycket förstår jag ju, men jag har ingen aning...
Är det lättare att sälja ett redan dräktigt sto och vad bör man då ta för henne? Låta nya ägaren betala levande föl?
Vilken hingst ska man då betäcka med? En som är poplulär just nu, tex. en av de nygodkända eller någon jag tycker passar bra men som inte är lika "inne"?
Min ekonomi är inte den bästa så egentligen har jag inte råd med betäckning, vad händer om hon inte blir såld och jag står med stoet kvar plus ett föl...

Hon har bra stam men inte så jätte känd.
Är e:Magritte - Ibsen - Biarritz. Tyvärr är mammans avkommer inte så mycket testade, men hon har lämnat bla. en som går Mvs dressyr och ett sto som har lämnat diplom hästar på treårstest. Stostammen har också, om jag har läst rätt, lämnat hingsten Ciceron.
Hon har själv tävlat både fälttävlan, hoppning och dressyr och fick ett föl -08 e: Roven xx som blev klass 1 på fölvisning, tänkt som fälttävlanshäst.

Hennes nackdelar är att hon är ganska liten, 160, och kort samt rätt kort markbunden galopp. Men den går att förbättra mycket vid ridning. Blir lätt spänd.
Fördelar, mycket bra trav, väldigt positiv och ridbar, lätt för samling. Hoppar helt ok, tävlad 125. Bra typ förutom att hon är liten.

Ja, hur hade ni gjort? :confused:

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Det vanliga när man säljer en T-märkt häst är att priset är lika med det restvärde som finns kvar på försäkringen. Skulle hästen ha ett hög avelsvärde t ex efter egna prestationer så kan priset ligga högre om den säljs för avel.

Ska du sälja henne för avel så finns det nog fler spekulanter på henne som dräktig, då kan man ju se att hon fungerar. Många uppfödare drar sig annars för att köpa äldre ston med tanke på om de kan bli dräktig eller inte. Är stoet då dessutom T-märkt så finns det ännu färre som är intresserade. Som uppfödare har man ju ingen användning för ett sto som inte får föl och är hon T-märkt är det ju så lätt sälja igen.

Hingstval beror helt på stoet, men det är ju inte fel att välja den populäraste av de hingstar som passar. Om det ska vara levande föl eller dräktighetsavgift spelar mindre roll. Det får man ta igen på priset om hon säljs dräktig.

kl

Nu står det ju att stoet haft mycket problem med skador,dom flesta som avlar vill väl avla på hållbarhet och här verkar den ju dålig,om det inte är så att hon varit slagpåse åt dom andra i hagen.

Svarar båda...

Jätte gammal är hon ju inte, blir 16 i år. Hon har ju haft ett föl och då gick det lätt att få henne dräktig. Men det är klart att det är säkrare att köpa om hon redan är dräktig.
Hon kommer att kunna promenadridas och träna lite lätt dressyr. Ingen hoppning bara. Ska hållas igång i skritt och trav redan nu.
Så om hon nu är försäkrad för 30 000 och jag får ut 90 eller 80% av det. Då skulle jag alltså kunna sälja henne för ca 3-5000? Det känns så lite, jag är lite nervös för att sälja en häst så jättebilligt, tror det ska vara oseriösa köpare då... Men man får väl vara extra säker på att det är rätt köpare.

Jag har som sagt pratat mycket med veterinären om hennes skador och om det kommer att nedärvas. Enligt henne, som själv håller på en del med avel, ska det inte vara något problem.
Hon började med att skada ett ligament i ett knä, antagligen pga. att hon trampat snett vid ridning eller i hagen. Efter det har hon fått problem med det benet och skador relaterade till första skadan.

Det lutar nog nu åt att jag försöker sälja henne utan att betäcka. Jag har inte råd med ett föl ifall hon inte skulle bli såld tyvärr.
Men hade ni T-märkt? Jag får ju ut lite pengar för henne då och hon ska ju ändå inte tävla mer än i så fall lite lätt klass dressyr. Ingen vill väl betala 30 000 för henne som hon är nu gissar jag.

Jag skulle triangelmärka henne. Eller försöka få henne utdömd. Kanske känns grymt men hellre det än att hon skulle komma till en oseriös köpare som kanske tom försöker sälja henne vidare sedan som t.ex tävlingshäst. Jag skulle aldrig sälja billigare än 10000 just för att minimera risken att hon hamnar på slakttransport till italien.

Ska hon något så ska hon triangelmärkas, tycker inte man har ihjäl en ohalt glad och pigg häst som dessutom skulle göra sig bra i avel.
Och på slakttransport till Italien ska hon inte heller även om jag skulle ge bort henne, så bra kommer jag att kolla upp nya ägare och skriva kontrakt så det inte händer. Tror inte många vill ge över 10 000 för en t-märkt häst faktiskt

Men du har rätt i att det är en bra idé att triangelmärka, så ingen får för sig att börja träna fullt för tävling, för då kan det ju bli en riktigt allvarlig skada.

KL

Köpte mitt fina triangelmärkta (pga olycka, 11 år gammal.) avelssto för 20000 kr, för hennes stam och goda prestationer inom sporten. Hon har varit värd varenda krona, lämnat superfina föl och en riktig dam i all hantering. Skulle jag sälja vidare (vilket aldrig kommer hända) skulle jag begära mer betalt då hon visat sig värdefull för vår svenska avel. :)

Jag skulle inte triangelmärka henne! Lättare att sälja ett sto med skador som ev kan bli problem för den nya ägaren och kan behöva behandling. Sålde själv ett sto som hade gått att triangelmärka men tyckte att det var bättre att inte göra det om det skulle bli något problem. Nya köparen kan ju ta över din försäkring utran reservation om du inte T-märker henne...

Min var A1 för 30´och A2 för 20`, såldes för 50+ moms. Var dock endast 4 år gammal med Hoppdiplom och en mamma som lämnat super, samt syskon som oxå hoppat Diplom

Jag har hade kunnat triangelmärka redan för fyra år sedan när hon började få problem med denna skadan. Men har inte gjort det då det hela tiden varit en bra chans för att hon kan gå att tävla igen och det har hon också gjort med bra resultat.
Men nu är hon ändå 16år och hon är värd att få bli pensionär och ta det lugnt nu. Jag har innan skadan gick upp igen också försökt att sälja henne och då begärt ca 40 000 (skulle då kunna tävlas normalt i dressyr också) men det har varit väldigt få intresserade.
Jag behöver dessutom pengarna...

Men hur fungerar det med försäkring och så? Jag har redan nu intresserade av henne som vet att hon kommer t-märkas och kan de inte ta över försäkringen "som är kvar" på henne efter hon är triangelmärkt? Skadan kommer inte påverka sålänge hon inte tränas så det bör inte bli ett problem för nya ägaren.

Men ni säger att ni skulle tänka er att betala lite mer även om hästen är t-märkt? Förstår om den har mkt bra resultat eller stam, men min häst är ju ingen elithäst, även om hon är bra.
Vad skulle ni kunna tänka er att ge, mer än det som blir kvar efter försäkringen betalat ut dvs. ca 5 000 eller är det rimligt? Alltså hur intressant är hennes stam?
För mig är det inte jätte viktigt, jag vill att hon kommer till ett bra hem främst. Men jag har som sagt ingen aning om vad jag ska ta för henne...

Tack för svaren hittils! Jag har aldrig behövt göra detta innan och har inte så bra koll

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle T märka henne och sedan låna ut henne till någon om det inte går att få henne såld. Antingen som promenadhäst/sällskap eller till avel. Risken om du betäcker henne är ju att du INTE får sålt och sedan står där med båda hästarna, ingen bra ide om du redan har en ansträngd ekonomi.

Om någon lånar henne till avel och ser att hon fungerar så kanske man kan skriv att de sedan ska köpa henne för en symbolisk summa.
Ring runt till alla du känner och se om de vet någon som kan vara intresserad eller om någon vet någon. Det är alltid bättre att göra sådana saker på kontakter istället för annons, det är iallafall min erfarenhet.

Lycka till!

Men hur fungerar det med försäkring och så? Jag har redan nu intresserade av henne som vet att hon kommer t-märkas och kan de inte ta över försäkringen "som är kvar" på henne efter hon är triangelmärkt? Skadan kommer inte påverka så länge hon inte tränas så det bör inte bli ett problem för nya ägaren.
Det går utmärkt att ta över försäkringen för en ny ägare. Men var säker på att du som säljare verkligen upplyser om vad den inte kommer att gälla för efter T-märkningen. Är det t ex hälta som är orsaken till det så brukar de allra flesta bolagen ge reservation för alla typer av hälta efter T-märkning. Så var noga med att både själv kolla upp det och sedan upplysa en ev köpare om vad försäkringen tar och inte tar.

Rent spontant så skulle jag försökt sälja henne till en början, det är ju fortfarande tidigt på betäckningssäsongen och då kan köparen själv betäcka med valfri hingst.

Har du ej fått sålt på henne framåt mitten på juni så skulle jag nog betäckt och försökt sälja henne dräktig istället, fast för mer eller mindre självkostnadspris, så man lättare blir av med henne.
Men det hänger ju så klart på om man som ägare har råd att betäcka henne.

Jag hade nog personligen T-märkt henne eftersom då står det stämplat i arselet på henne att hon har/haft problem. Dvs ingen kan sälja henne vidare på gamla meriter till någon ovetande stackare.

Mitt nya sto har lite problem i bak som gör att hon inte bör tränas/tävlas på hög nivå längre men hon har fortfarande kapaciteten och kan en massa så henne skulle man nog kunna sälja för en större summa om man "glömde" tala om allt så av den anledningen kommer jag sätta en stämpel i rumpan på henne om jag någon gång säljer henne.
Dock kan jag inte få ut nåt på försäkringen för den skadan så det blir ju enbart för hästen skull s.a.s jag skulle T-märka.

KL

Tack igen för svaren! Jag hoppas ha hittat en bra köpare till henne nu och hon kommer att t-märkas, måste bara fixa allt med försäkringsbolaget. Det verkar som de har planer på att i så fall betäcka redan i år, så det är roligt :laugh:
Skulle det inte funka med denna köparen ska jag fundera på att i så fall låna ut henne för senare köp.

Är det något speciellt man ska tänka på att skriva i kontraktet när man säljer avelsto/t-märkt häst? Jag vill nog gärna att nya ägaren iaf. kontaktar mig om de tänker sälja vidare, så det får man ju skriva in då, något annat?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 783
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka