Hur skulle ni göra?

Acses

Trådstartare
Scenario: Eran katt är dålig, svårt att röra bakdelen, lite vinglig och aningen varm, visar tydlig smärta och har kissat och bajsat ned sig.
Veterinär är kontaktad och svaret blir "Det är troligtvis njursten eller en nervsjukdom, tycker att ni ska avvakta...."

Det här rör inte mig, inte ens någon jag känner, jag har bara hört det tell, tell vägen, men jag känner ändå att jag blir en aning, upprörd?! Djuret har ju uppenbarligen ont, och jag skulle inte gett mig fören det blivit undersökt.

Själv skulle jag ringa till en annan veterinär som var villig att ta in oss på en gång, dock har jag väldigt sällan haft sjuka djur och har en förmåga att stressa upp mig totalt. Därför är jag nyfiken på att höra om andra kattägare hade agerat som jag eller helt enkelt tagit det lugna och avvaktat?

Sv: Hur skulle ni göra?

Jag hade inte nöjt mig med det svaret om katten har ont. Det låter som om det vore akut för den stackars kissen:cry:

Då min katt betedde sig ungefär sådär när hon var inte alls långt från att dö hade jag åkt HEM till närmsta veterinär om jag hade varit tvungen. Hade aldrig accepterat ett "Avvakta lite..." i det läget, inte en chans.

Känns skönt att jag inte är den enda som reagerar så alltså. Jag skulle aldrig acceptera ett "avvakta", och jag blir så himla upprörd när jag tänker på det.

Jag blir upprörd tillsammans med dig, för jag tänker kattpest när jag hör den där beskrivningen...

Jag blir upprörd tillsammans med dig, för jag tänker kattpest när jag hör den där beskrivningen...

har aldrig vart i kontakt med kattpest och hoppas att det förblir så.

Jag tycker det är rätt hemskt att en veterinär kan ge rådet att avvakta när djuret uppenbart har ont, usch..

Jag har, det var det Isola höll på att dö av (att hon klarade sig är ett smärre mirakel).

Nu gick kattpesten i området när hon blev sjuk, så jag antar att veterinärerna var extra mycket på tårna och bad mig komma in direkt jag ringde, men hade de bett mig avvakta hade jag nog gått i taket.

Det är hemskt att veterinärerna ger rådet att avvakta, men det yttersta ansvaret ligger ändå på ägarna och jag hoppas verkligen att ägarna ser till att få komma till en veterinär a.s.a.p.

Skulle man avvakta om det var njursten? Vad jag har hört så ska ju det göra vansinnigt ont:eek:! Hade kastat mig iväg till närmaste vet. Hade åkt iväg med katten även om den så bara visade ett enda av de symptomen du nämnde.
Du är inte ensam om att bli upprörd...

Jag skulle strunta i vad veterinären säger och åka in akut iaf. Iof så skulle jag åka in med katten om h*n bara visade nåt av de där symtomen.

Tycker också det låter som kattpest..

Enligt vad jag vet har ägaren inte vart inne, vilket gör mig riktigt arg, men jag känner inte människan och kan på det viset inte heller påverka, fast jag har försökt, så gott det går.

Men vissa vill bara inte lyssna på det örat. :(

Det är ju hemskt att vissa människor inte kan se till djurens bästa :(

Vet en granne som (10 år sedan) hade en utekatt som slogs med en grävling. En annan granne kom ut och slog grävlingen i skallen med en sopkvast i trä som gick av på mitten...

Katten var iaf illa tilltygad med tarmarna hängande utanför. Ägaren bäddade ner katten i en kartong och lade sig sedan för att sova :(

Inte förrän dagen efter åkte ägaren till veterinären och fick kattstackaren avlivad.

(sorry för trådkapningen)

Senast ändrad:

Vet du hur det har gått? Lever katten.

Och lite off topic; ÄNTLIGEN har du bytt från det där högst opassande användarnamnet!! :D

Vet du hur det har gått? Lever katten.

Och lite off topic; ÄNTLIGEN har du bytt från det där högst opassande användarnamnet!! :D

Jag vet faktiskt inte hur det har gått om jag ska vara ärlig, känner dock att man måste ta reda på det. - Lovar att komma med uppdatering när jag vet mer.

Har haft lite annat att tänka på under dagen, min farfar avled i morse.

Hörde mig för i förmiddags hur det gått för kissen och idag först fick den komma till veterinär. :crazy:

Bättre sent än aldrig, men usch.. stackars kisse har legat och haft ont i flera dagar. :(

Usch så arg man blir. :mad:

En fråga ut till alla: Det är ju brottsligt att förneka ett djur veterinärvård när det behövs, finns det någon möjlighet för veterinärer att anmäla när de anser att ägaren brustit i sitt ansvar?

blir så matt på vissa av dagens vet. Jag hade inte nöjt mig med att avvakta jag hade åkt in akut med katten för något var/är ju uppenbarligen riktigt fel.
Hoppas att allt löser sig nu med den när den väl har fått komma till vet.

/// LAdy_ann

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
939
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 301
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama