Sv: Hur skulle ni göra...
...med en häst vars något ibland aggressiva temperament ligger i blodet (mamma och fler syskon är likadana)? Låta hästen hållas tills hon lugnar sig, eller säga ifrån och få en ännu ilsknare häst?
Jag och stallägaren har inga problem med henne. Främmande människor däremot är det lite si och så med. Har hon en dålig dag (som tyvärr ofta tenderar att inträffa när hovslagaren är på gång) får folk inte ens komma i närheten av henne, då är det platt bakåtstrukna öron och klapprande tänder som gäller och bara för en eventuell hovis att komma tillbaka en annan dag.
Har pratat med en erkänd NH-tränare om just det här, och han var tvärsäker på att det låg i hennes personlighet och tillika inte något att göra så mycket åt. Vill dock gärna höra andras åsikter i frågan också. Så övertyga mig med era bästa argument; låta henne hållas eller börja bråka?
Jag har en likadan här hemma

Hon är en welsh mountain och man märker att hon är en riktig liten primadonna som inte låter sig bestämmas över i första taget.
Men genom att försöka förstå henne och hjälpa henne så har hon blivit mindre aggressiv, genom att vara envis på ett milt sätt har gjort henne väldigt medgörlig och nu tar hon aldrig till tänder eller hovar, eller ja, iallafall inte när hon har en bra dag

Fast i hagen har jag ofta fått ryta till henne och visat min plats, hon har många grr testat min plats genom att vända rumpan till (hota). Men då har jag visat att "jag är faktiskt större än dej och om du inte vill respektera mig så stick!" så jagar jag iväg henne och låter henne inte komma inärheten förns hon kan acceptera mitt utrymme och det har funkat med en gång.
Men som sagt, hennes personlighet är sån, hon är surkärring mot hästar också, piper å sparkar mot väldigt många, det är FÅ hästar hon accepterar för hon tycker helt enkelt att hon är störst bäst och vackrast.
Vi får acceptera hästarnas personlighet och försöka jobba utifrån den så det jag har försökt att göra är att försöka bli kompis, försöka skapa en ömsesidig respekt och varje gång hon försökt med nått, sparka, bitas, då har jag gjort mig stor och visat, om du gör så då vill jag inte ha dej här! Då blir hon liksom.."nämen oj, förlåt, hehe, jag skall vara en snäll flicka bara jag får vara med dig"
Trots henens humör vill hon alltid vara med mig, visst finns det dagar då hon går iväg i hagen och tycker "nej lämna mej ifred.." men då räcker de med att bara försöka prata med henne och visa att man bryr sig, då blir hon en helt annan häst och då brukar jag hitta på nått kul som jag vet gör henne glad.
Så mitt tips är väl att försöka få hästen att gilla att vara med folk trots att dom aksnke har en dålig dag, se till att få dit folk du litar på som lär känna hästen så den vänjer sig med andra. Det har iallafall hjälpt mig och min lilla ponny otroligt mycket trots att hela hennes familj är känd för att vara asociala och aggressiva.
Men jag tror man alltid kan anpassa sig efter hästen personlighet och vända det till något positivt istället.
Men oavsett hur hästen är så behöver den en stark ledare, någon att förlita sig på.
Jag håller inte med om att man skall låta hästen hållas när den blir sur eller grnig, försök förstå den istället, dom vill kommunicera, dom vill säga saker till oss hela tiden, man måste bara lära sig att lyssna.