Hur skulle ni göra?

M

musiknonstop

Hej! Har börjat rida en häst som får alldeles för mycket havre.. Hon är 164 cm. Hon får ca 4 liter om dagen och är riktigt riktigt tjock! Hon är alldeles galen i huvudet och stissar upp sig för ingenting! Hon kan absolut inte må bra av så mycket havre!!!.. Har inte blivit riden på ca 10 år! Har sagt till ägaren att det inte är okej att ge henne så mycket, kan ju hända en massa farliga grejer, ex. kolik. Jag ska dra ner en hel del på det nu och försöka få henne i form igen och nu undrar jag hur ni skulle göra för att dra ner på det? Och hur mycket skulle ni ge henne? Hon kommer ju bara att ridas lite lätt för att få henne i form i början. Ska jag dra ner på det successivt eller bara sluta rakt av?
Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det bästa är att räkana ut foderstaten för hästen...

Då blir den bantad utan att för den skull få brister.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag skulle succesivt gå över till Svarthavre.. Och sedan sänka givan lite 4 liter låter lite väl mycket med tanke på att hästen inte har vart riden. All foderövergång ska ju ske succesivt pga känsliga magor å sånt. Men de bästa vore att prata med tex. en veterinär om de bästa för just din häst. Men svarthavre är något att rekomendera =).
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag hade rakt av halverat havregivan för att sedan kanske ge mer om hästen rids mycke.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Bort med havren el dra ner rejält! Har du/ni funderat på att byta till ett annat foder? Kanske Krafft Grund med lite vitaminer. Det bästa är att göra en analys på grovfodret och sedan utgå från analysen.

Krafft har foderrådgivare, ta kontakt med en sådan. Hoppas det går bra. Mvh Linda
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag skulle omedelbart dra ner havregivan till ca en liter, förutsatt att hästen får i sig full ranson grovfoder. Men på din beskrivning så låter det som att havren den får är rent överskott. Kan som jämförelse nämna att mina tävlingstravare som mest äter 5 liter havre. Hellre justera uppåt sedan om det behövs, än att fortsätta ge för mycket.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag skulle bara ta bort havren helt med en gång. Möjligen behålla någon näve för att försöka lura i hästen sina mineraler, vilket oftast behövs. En snabb minskning av kraftfodergivan bör inte innebära någon risk för mag-tarmstörningar, tilll skillnad mot en snabb ökning.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp