Hur skulle ni göra...?

P

pepparkaksdeg

Med en åring som helt plötsligt blivit närmast omöjlig att få på grimman? Att ta in och ut i hagen? Går undan en. H*n är absolut inte rädd, utan det är ren och skär ohyffs. Får man väl på grimman så studsar h*n men håller man kvar och hon märker att man inte släpper så ger hon sig. Jag är inte rädd men litar inte på hästen då h*n vänder upp rumpan. Tror inte h*n skulle slå men vet inte säkert.

Ägaren har inga som helst problem med detta utan det är vi andra som tar in (och även ut ibland) som h*n krånglar med. Men oftast är det ägaren som tar ut hästarna på morgon... Kan tänka mig att det är lite därför hästen testar nu? Det är så lustigt för det kom bara över en dag typ som hästen började med detta. Har inte varit några som helst problem innan!

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Hur skulle ni göra...?

Ingen som har någon tanke att dela med sig om detta? Jag har nu utsläppen resten av veckan så lite råd skulle sitta fint! ;)

Sv: Hur skulle ni göra...?

Gäller det att få ner huvudet på hästen finns det ganska många, relativt enkla metoder att ta till. Om du får hästen så pass nära att detta är möjligt, lägg grimskaftet runt nacken på hästen, mitt på nacken. Sedan drar du upp det mot öronen och drar milt ner hästens huvud.

Testat att lägga armen mellan hästens öron (den armen som håller i nackstycket på grimman) och ta på grimman så? Om h*n inte är huvudskygg brukar sånt funka. :d

lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama