Hur skulle ni göra?

Sv: Hur skulle ni göra?

Sthlmare , nu är detta rent teoretiskt då jag varken har hund eller tänker åka kommunalt med hästkläder.

Men NEJ flyttar mej inte om jag va först (varför skulle JAG flytta på mej ? )

Om det nu kommer en ny buss inom några minuter varför ska jag SOM VA FÖRST vänta på nästa ? Då får den vänta på nästa... (skulle däremot första bussen dessutom va knökfull skulle jag glatt säga "vassego" ;) )

Så NEJ på alla punkter oavsett anledning.

Agerar folk såhär på riktigt? I vilket fall hade jag inte flyttat på mig för den personen om jag hade varit på plats först, jag hade aldrig i livet väntat på nästa buss. Klart att man visar hänsyn, särskilt när man har en "läskig" ras, det gör jag varje dag genom att aldrig ha hunden närmast en person jag möter, eller kopplar vid möten med andra personer osv osv. Men någon måtta får det väl ändå vara?! Galenskap.

Jag har aldrig stött på det själv. Men skulle inte bli förvånad om det skulle komma någon och tycka och tänka precis som jag har skrivit. Men kan stöta på (rent ut sagt) idioter lite var stans.

Dock har jag stött på en som e hundrädda vid/i väntan på buss (så sent som idag). Men hon tycker inte att jag ska flytta på mig, vänta på nästa eller gå på där bak/först (även om jag har erbjudit mig om det). Utan hon tänker som så: det e hon som e rädd och då e det hon som får anpassa sig.

har man en allergi /fobi osv så får man själv ta hänsyn om det, jag är t ex känslig för rök. kommer ngn och röker bredvid busskuren så flyttar jag mig . jag har massvis med tix(som att skaka på huvudet/ spänna nacke/ käke) som blir väldigt mycket värre om jag ser/hör ngn som har det = jag sitter låångt ifrån dem på bussen med hörlurar på hög volym (kanske verkar konstigt men det tar flera dagar innan jag får det över kontroll igen :/).
hade jag varit allergisk mot djur så hade jag 1; tagit med medicin och suttit mig långt fram. hade jag varit rädd för hund så hade jag sagt det till buss chauffören för att få en plats längst fram och hunden får sitta långt bak.

E tyvärr som så att alla hundägare inte bryr sig om bestämmelserna. Har flera gånger sett folk som sitter långt fram med sina hundar. Och chaufförerna har inte sagt till dom att gå längre bak.

KL

Finns det någon gång som ni skulle tänka er att sitta långt/längst fram med hunden? När, var, hur?

Det är faktiskt många som inte vet! De flesta läser inte skyltar osv. Det är fritt för medåkare att peka på skylten (och sen nysa lite ;) ).

Det har hänt att jag och lilla vovven har suttit fram men då för att prata med kollega och bara om bussen är i det närmaste tom.

Nu e jag inte intresserad av vad som gäller (vet det redan;)). Utan nyficken på hur/vad ni skulle göra.

Låt oss säga att ni sitter och väntar på en buss. Fram kommer en person (låt oss säga A). A ber e att flytta på er då A e allergisk/hundrädd.

Hade ni flyttat på er? Hade ni gjort skillnad om A e allergisk istället för hundrädd?

Bussen kommer. Och A säger ber er att vänta på nästa buss. Då A inte klarar av att åka med samma buss som hunden.

Hade ni väntat? Eller hur hade ni försökt att lösa problemet på bästa sätt?

Jag hade flyttat mig om han var hundrädd eller allergisk.
Jag hade dock inte väntat på nästa buss.

Hade jag varit där först hade jag nog faktiskt inte flyttat på mig. Däremot hade jag aldrig heller satt mig med hunden inne i en tex busskur eller liknande, jag håller mig alltid utanför dessa. Jag hade behövt hålla mig för skratt om människan faktiskt bad mig ta en annan buss! Sedan hade jag i en framtvingad trevlig ton förklarat att det är inte svårare än att hon håller sig ifrån den hundtillåtna delen av bussen, alltså längst bak.

Hade jag stött på någonting jag upplevt obehagligt eller liknande hade jag helt enkelt hållt avstånd till detta. Tycker det är solklart!

KL

Finns det någon gång som ni skulle tänka er att sitta långt/längst fram med hunden? När, var, hur?

Jag hade gärna gjort det eftersom både jag och hund blir åksjuka i buss, framförallt om vi sitter längst bak. Därför sitter jag alltid så långt fram i bakre halvan av bussen som möjligt. (Här står det bara i reglerna att man ska vara i bakre halvan av bussen, man måste alltså inte vara längst bak)

MEN jag skulle aldrig sätta mig i främre delen av bussen om det inte var tillåtet. Jag är så glad att man öht får ha med hund i kollektivtrafiken att jag inte tänker missbruka det genom att bryta mot reglerna eller låta hunden bete sig på något vis som kan uppfattas som störigt bara för att det inte nämns i reglerna hur de ska bete sig. Tex låter jag dem aldrig vara uppe på sätena, för jag vet att sådant kan irritera medpassagerare.

Om jag hade varit där först så hade jag inte väntat - det hade A fått göra! Detta oavsett om A var rädd eller "allergisk"!

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 120
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka