Hur skulle ni göra vid utlåning av hästen?

Totola

Trådstartare
Vill höra er barockares åsikt om det här eftersom det har med grenen att göra.. Om ni skulle låna ut hästen på foder, skulle ni då vara noga med att hästen kommer till en AR/barockryttare? Skulle ni också vara noga med vilken nivå ryttaren kommit till inom disciplinen?

Har ett dilemma eftersom jag skulle behöva låna ut kusen på foder för att ordna upp ekonomin. Det är ett varmblod och det försvårar, för de flesta som läser "varmblodstravare" läser "skräp". Och det lockar inte direkt till sej seriösa människor.
Jag vill ju hitta en människa som har bra hästvett och kan läsa av hästen, om den har träningsvärk, har blivit öm eller halt osv. Och som hanterar vettigt. Och ridmässigt vill jag ha en ryttare som kan vidareutbilda hästen inom AR för att den ska hålla länge, men är det en nybörjare vet jag ärligt talat inte ens om de skulle kunna plocka fram det han kan, utan får börja om från början och jobba sej vidare. En mer rutinerad barockare skulle nog inte vilja låna en häst på foder..? Särskilt inte ett 14-årigt varmblod. :cry:

Bläh, vad ska jag göra? Var leta?

Sv: Hur skulle ni göra vid utlåning av hästen?

Jag förstår dig precis!
Har exakt samma krav men jag säker nån som vill vidarutbilda hästen( islänning) i AR då jag kommer vara borta och plugga i 2 år.
Har haft ute tre och inge av dem har passat.
Jag vet inte snart vad jag ska göra....men det brukar ju lösa sig på nåt sätt.

Ja, jag kan ju ha kvar honom, men det blir väldigt tight med pengar :p

Det är ju likadant med alla hästar som man funderar på att låna ut.
Man vill ju inte att hästen ska vara "sämre" när man tar hem den igen... men hur lätt är det??
Jag funderade på att låna ut mitt halvblod som inte uppskattade dressyrtävlingarna lika mycket som jag. Men vem vill låna honom? Inte en duktig dressyrryttare som själv tävlar LA... nä, och han är för svår att låna ut som läromästare....
Jag tänkte om och har lånat ut honom som körhäst i stället.
Nu hoppas jag i stället kunna hitta en trevlig häst på foder men det är ju lika svårt som att låna ut....

Eh, ja det är samma i det fallet. MEN ett halvblod är bra mycket mer populärt, särskilt om den är utbildad, alltså kommer man troligen få 10ggr fler seriösa svar än med ett 14-årigt varmblod.
Porblemet är ju att man inte direkt har något val själv. Säg att jag skulle bli allvarligt sjuk/skadad och inte KAN ha kvar hästen? Då har man ungefär 3-4 spekulanter att välja på vara hälften är sådana som ser travarna som hobbyhästar som man kan flängrida på, de andra är för ambitiösa åt andra hållet och skulle med stor sannolikhet rida hästen halt (iaf min eftersom han behöver jobbas jämn i kroppen). Vad göra?
Ärligt talat, skulle jag hamna i den situationen skulle jag skicka hästen till slakt.

Jo, visst är ett halvblod mer poppulärt men det finns många som älskar varmbloden mer än någon annan ras. Är det då ett välridet varmblod borde det inte vara några problem att hitta en vettig fodervärd.
Jag hade nog i ditt fall försökt höra med bekanta som också håller på med AR, det är lättare att hitta rätt fodervärd genom kontakter än genom annonser.
Lycka till!! men jag hoppas du kan ha kvar din häst!

Vad jobbigt.

Jag skulle nog gjort så att jag skulle lämnat ut han till någon "lite för ambitiös", men lite blyg. Gärna med fler hästar. Då kan man ställa krav. Kan komma ut och ge lektioner.
Anledningen till att människan ska vara lite blyg är att sådana personer ofta är lite rädda om sig, vill absolut inte göra fel.
Om personen har fler hästar kan h*n ta ut sitt flängbehov på dom.
Ja.. fördommar. Men så skulle jag resonera.
Sen skulle jag vilja ha den nära.
Skulle vilja kunna komma ut och känna på hästen, se att den som hyr sköter sig.

Helst skulle man ju vilja ha en riktigt duktig. Men det går ju inte att lösa så.
Man får nöja sig med nån som inte skadar eller är dum mot hästen, någon med lite känsla..

Ja-
Så skulle jag gjort.

Haha det var höga krav :D
Det är det som är kruxet, man vill ha allt men har typ ett par personer att välja på bara :P

Kan du inte ha en halvfodervärd? Då har du koll på hästen flera dagar i veckan och kan även hjälpa den som hjälper dig att ta hand om hästen. Blir lite bättre med ekonomin... samt att du inte får abstinens...

Precis! Halvfodervärd eller medryttare! Någon som kanske också vill ta lektioner för dig och lära sig mer inom AR?

Jag känner en tjej som ev. är intresserad!! Men hon bor i Stockholm... Hon behöver veta lite mer, och är på väg upp i landet så att ni kanske kunde träffas :) Pm.a mig ditt telefonnr OM du är intresserad.

Halvfodervärd är inte ett alternativ. Tror jag förklarat varför i tidigare inlägg :crazy: plus att jag inte tror det finns så många seriösa fodervärdskandidater i denna stad. Inte enligt mina kriterier. Särskilt inga som skulle betala för kalaset.

Hmm... jag såg inte att det stod varför halvfodervärd inte är ett alternativ... Tänkte att det är väl alltid bättre att få lite ekonomisk hjälp än ingen alls...
Nog kan det väl finnas seriösa häromkring, och just halvfodervärd gör ju att du har mer insikt än om hästen far iväg på heltid... så du kan avbryta om det inte funkar enligt dig?

Anledningen till att det inte är något alternativ är för att min häst blir i nuläget irriterad på mej när någon annan hållit på med honom. Bara en sån liten grej som att en tjej fick hålla honom när jag red en annan häst, då blev han respektlös och dryg när jag tog honom igen. Och han är SUR på mej dagen efter någon annan ridit. Kommer ibland inte ens i hagen och i vanliga fall kommer han så fort han ser mej.
Jag vill att personen ifråga ska vara såpass vettig att han/hon kan avgöra varför hästen beter sej som den gör. Om hästen blir respektlös ska personen ifråga förstå att det ofta beror på hur man beter sej mot den. JAG vill inte behöva ta smällen och "rätta till" eftersom.
Jag vet att min häst till 99% blir som man gör honom och jag vill inte att han beter sej mot mej som någon annan lärt honom medvetet eller omedvetet.

jag tror man får sänka sina krav lite. det är långt ifrån alla som i dagens läge rider AR, men visst, vill lära sig. man får kanske utgå att man hittar en person som har viljan, även om kunskapen inte finns ännu. Det viktigaste är trots allt att hitta en person som man känner sig trygg o lämna sin häst till. Om personen verkligen vill lära, så får man se det som mkt positivt.

Ja, det är väl så :crazy: det konstiga är att jag fått ett par seriösa svar, men när jag frågat när de ska komma och provrida har de sagt något i stil med: provrida? Nej, det är nog för långt bort för det..
Hade man tänkt ta hem hästen osedd?? Och sen riskera att få transportera tillbaka den efter en månad och slösa pengar och tid på det istället för att provrida? :p

Vem vill utbilda en häst, lägga ner massor med tid och pengar, och sedan lämna tillbaka hästen?

Vad kan din häst ge till en ryttare, varför är just han bra? Varför vill en duktig ryttare ha just honom?

Tja, han har ju varit i träning hos en duktig AR-ryttare så är man intresserad av AR borde man vilja ha en häst som har fått en bra grund.
Mej spelar det ingen roll om han inte blir BÄTTRE med personen ifråga, bara han/hon lär sej utnyttja det hästen redan kan.

Då borde det finns några vettiga personer som vill ha honom på foder :)

Någon tjej som vill konvertera till akademiskt och vill ha en häst att lära sig det på. Men har tillräcklig hästkunskap(skötsel, foder osv) från den vanliga ridningen.

Hm..

Jag har en kompis som under en längre tid sökt ett sto på foder ( nordsvensk bruks, nordsvensk travare). Orsak, hon vill ta föl på en särskild nordsvensk hingst med mycket bra meriter.

Den här kompisen erbjöd att taga hand om lämpligt sto i upp till 2 år, betala foder, försäkring etc. Erbjuda mycket god och kunnig omvårdnad, fint fräscht stall med stora boxar, daglig utevistelse i stora fina hagar. Dessutom skulle stoet ridas både i terräng och utbildas i akademisk dressyr i den mån det går pga dräktighet etc. Naturligtvis finns det en hästkompis i stallet också.....

Tror ni hon har fått seriösa svar? Neej!!!!! Tvärtom.... de som hört av sig strular fram och tillbaka, erbjuder de mest fantastiska och för min vän mycket oförmånliga kontraktslösningar etc etc.... Jag menar under 2 års tid var hon villig att spendera mycket mycket pengar på någon annans häst, en häst som dom skulle få tillbaka välriden och vidareutbildad.

Nu har hon gett upp och kommer antagligen köpa ett föl i stället efter samma hingst om möjligt.... hennes gamla häst återhämtar sig från en tids sjukdom så hon kan bara rida honom sparsamt.

Jag blir så laaack! Självklart ska min duktiga och snälla kompis ha en häst att rida på tills hon hittar "sitt" föl...eller en annan god lösning. Eftersom jag vet att vilken häst som helst får det jättebra hos henne har jag erbjudit henne att ha min egen nordsvenska hingst hos sig över vintern... fördelen är att hon alltid då har EN häst att rida och i de fall hennes häst är ok kan vi rida ut tillsammans...jag har tom sagt att jag kan betala för hans hö och annat.

Så nog kan det vara problem åt bägge hållen att finna lösningar när det gäller fodervärd/foderhäst....

/kt

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·
D
Hästvård :cry:Behöver få några andra hästmänniskors syn på det här. Ska försöka sammanfatta allt så bra som det går och hoppas att ni orkar...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama