Hur skulle ni göra? Täcka eller inte?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Om 1 vecka kommer min ponny att behöva flytta ut till en utebox av olika skäl. Nu står han i varmstall och har gjort det 3 år tillbaks.
Det är en shetlandsponny, valack på 15 år. Har inte satt så mycket vinterpäls än, är lite svårfödd när han är igång. Annars pigg och glad :)

Jag undrar om jag behöver täcka han under natten? Vad tycker ni?
Har ett tunnare transporttäcke och ett fleccetäcke till han. Gillar egentligen inte att täcka men vill ju inte att han ska frysa och bli stel.

Har en fråga till oxå :p
Vid den här tiden på året när det börjar bli kyligt, har ni täcke på hästarna i transporten då? :)

//B

Sv: Hur skulle ni göra? Täcka eller inte?

Det är en shetlandsponny, så om det inte är nån extremt frusen typ eller klippt ska du inte täcka den.

Håller med helt och fullt, inte täcka en shetlandsponny som är fullt frisk och inte klippt. Har aldrig täckat min, och han har både gått på lösdrift och stått på stall. Förresten brukar jag inte täcka mina araber heller, och de står också antingen i lösdrift eller i stall.

Inte täcke på i boxen om den inte ska ha det ute i hagen.

Ge mer stråfoder i stället så kan den "äta sig varm" (passar ju bra om den nu är svårfödd)

På lösdrift rör dom sig mer än att stå i en box, personligen skulle jag ta på täcke extra kyliga nätter(senare i vinter) samt ha på regntåligt ute vid snöstorm och blötsnö/regn :)

Min 6-åriga shettis bor i utebox. Hon har satt nallepäls redan. Har inte täcke på vid torrt väder och hade inte förra vinter heller trots -25-30. MEN jag har märkt att nu när det regnar och är bara några grader "varmt" så blir hon väldigt kall. Brukar känna på rumpan och bestämma om jag täckar eller inte. Ser hur hon kryper ihop och spänner skinkorna om hon fryser. Har fodrat regntäcke som åker av sen när det slutar regna. Om hon är frusen och skakar får hon gå in med en yllefilt på sig. Har inte fri tillgång då hon lätt blir tjock.

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 741
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 324
Senast: Speedway
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 382
Senast: Korven
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 546
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka