Hur skulle ni göra? (Om moral, "indirekt" slakt av häst)

S

Stilla

Hej!
Är ny här, även om jag läser här rätt ofta. Jag hoppas att mitt inlägg hamnat rätt.

Är så att jag är i en lite knivig situation.. Ska förklara den lite kortfattat.

Jag har en äldre häst (20 år) som jag antagligen inte kommer att ha i evigheter framöver pga åldern och har ögonen lite halvöppna om jag skulle hitta någon till (unghäst/"projekthäst"). Jag tog med henne i år till mitt landställe under sommaren och hon står nu med två andra hästar, ett sto på 22 år och hennes dotter på 6 år. Hon har aldrig gått ihop så bra med några hästar innan (låg i rang).

Hästarna görs inget med, de bara går och skrotar. Dotterhästen är rätt obildad (enbart inkörd och lite sutten på). Har hört att det var dotterns hästar som blev kvar på gården. De är ridtravare och kanske inte de mest lättsålda.

Jag har fallit en del för dem, jag tycker att de är urmysiga!

Nu till mitt problem; Om jag skulle köpa dottern, så skickas antagligen mamman till slakt. Hur skulle ni göra? Jag känner att jag antagligen ger dotterhästen en chans som inte så många skulle gjort, men samtidigt att jag sviker mammahästen.. är så kluven! :confused:

Sv: Hur skulle ni göra? (Om moral, "indirekt" slakt av häst)

Hur kommer det sig att mamman slaktas? Är hon bara kvar som sällskap till dottern eller?

Man ska komma ihåg att slakt (korrekt utförd) inte är något smärtsamt eller hemskt för hästen. Det är vi människor som satt en stämpel på det som hemskt iom att man de facto dödar djuret.

Antar att om det är som ovanstående, dvs att mamman blir ensam om dottern försvinner, finns risken att om hon inte slaktas utan säljs, kommer hon bli en vandringpokal, gå från hem till hem, ständigt nya ägare, kanske inte de bästa ägarna heller, eller kanske hamnar på en slakt-transport ned till sydeuropa (transporter där många hästar dör under färden).

I mitt tycke är det mer humant att avliva en äldre häst, än att riskera att den blir vandringspokal och kanske hamnar hos hemska människor. Då är det bättre att den får avsluta sina dagar medan den fortfarande är glad och mår bra.

Nej, att sälja henne är inte något alternativ. Men tydligen så gör hon det inte så länge hon inte hittar ett hem till dottern (ev tar hon bort båda). Är det "fel" av mig att köpa hästen för att mamman skickas på slakt då? Finns ju inga exakta svar, skulle mest behöva bena ut tankarna, höra lite åsikter..

Nej tycker absolut inte att du gör fel att köpa dottern , Mamman har haft sitt liv och vet du bara garanterat att hon kommer att få somna in så ser jag absolut inga moraliska problem med att du tar dottern :)

Snarare så är det ju en god gärning att ta den hästen istället för att båda ska slaktas, mamman är ju inte så ung längre utan har haft 22 härliga år (hoppas jag )

Kanske att du ska se till så att mamman tas bort medans du är kvar på stället så du vet till 100% att hon är i trapalanda .

Tesora

Man vet ju dock inte hur länge de får gå kvar om ingen köper.. Kanske tills mamman blir så gammal att hon måste bort pga ålder? Mest det jag gruvar mig över. De går på lösdrift i en fin hage.. de har ju gått flera år hittintills.. Ingen gör dock något med dem.. jättetacksam för era åsikter! :)

En liten brasklapp bara att det är inte säkert att de två öveblivna stona fungerar lika bra ihop när den äldste i flocken försvinner...

Nej, du gör ingenting fel om du köper den häst du fallit för.

Man kan inte rädda alla hästar vars ägare hotar med slakt. Hästen i detta fall är i detta fall en något äldre häst, som haft ett långt och förhoppningsvis bra liv. Jag ser ingenting hemskt i att hon får somna in. Naturligtvis är det tråkigt - det är alltid tråkigt när djur dör - men hon riskerar inte att hamna i ett läge där hon skickas mellan olika hem, och döden orsakar henne heller inte smärta.

Det finns heller ingenting som säger att ägaren inte slaktar båda hästarna, om du nu avstår från att köpa den yngre av dem för att den äldre ska få leva lite till. Hästar kostar trots allt pengar varje månad (varje dag), och hästarna i detta fall "används" ju inte till någonting...

Kan inte de två gammelhästarna gå kvar och så tar du med dottern hem? Vad gör du med din gamla om du köper dottern?

Funderar fortfarande för fullt.. Min gammelhäst är fortfarande pigg och aldrig varit sjuk eller haft någon skada och rids fortfarande av mig. Tanken var egentligen att skaffa en unghäst som liksom "tar över" efter henne när hon blir för gammal. Att skiljas från min lilla dam klarar jag nog inte, utan då har jag helt enkelt två hästar ;). Iallafall så länge hon är pigg och frisk. Tror inte att hon som har hästarna egentligen vill ha häst heller, då det var hennes dotters hästar som blev lämnade kvar.. Dessutom vill jag ha en ridbar häst. Den andre kommer det bli mycket jobb med då hon bara är inkörd och sutten på lite grann, men tror det var några år sedan..

Håller helt med om att man inte kan rädda alla. Är sällan jag ser en häst jag skulle vilja ha, de tar så mycket tid/pengar/energi. Denna gång har jag dock fallit en del.. :love:

Knivig sits men du har ju inte ansvaret för deras andra häst. Så i detta fall får du gå på vad du vill. Det blir bäst i längden.

Jag tycker inte heller det är fel att mamman slaktas om du köper dottern. Jag anser att hästar har det bättre på trappalanda än att gå bortglömda i en hage!

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 571
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv