Hur skulle ni gjort?

Syrran!

Trådstartare
Jag har ett litet problem! Ska försöka beskriva det så kortfattat som möjligt så ni orkar läsa och ev. ta ställning!

Problemet: Jag har en häst som jag inte hinner/orkar med pga studier, graviditet och kommande flytt. Jag svarade på en annons där en tjej sökte en häst att rida och sköta. Hon kom, provred och allt fungerade jättebra! Hon tog även mina "mockdagar" ett flertal gånger och allt kändes verkligen superbra! Hästen var nöjd, jag var nöjd (vilket jag talade om ett flertal gånger) och tjejen verkade oxå nöjd.

Jag hade en inplanerad resa i december-januari, ca 2,5 veckor, och frågade då tjejen om hon kunde ta hand om stallet några dagar för att avlasta övriga hästägare i stallet. Detta skulle inte vara några problem och hon skulle höra av sig till stallägaren och bestämma närmare vilka dagar som var aktuella. Hon hörde dock inte av sig och stallägaren fick inte tag på henne heller, varken via telefon eller mail.

När jag kom hem fortsatte jag att försöka få tag på henne, vilket inte gick så bra heller på ca en vecka. Jag skickade sms där jag verkligen bad att hon skulle höra av sig, mest för att jag var orolig att nåt hänt henne. Jag började känna mig lite stressad pga situationen jag är i och satte ut en annons angående delfodervärd. Samma dag hörde tjejen av sig och bad så jättemycket om ursäkt. Hon hade varit sjuk och inte orkat höra av sig och hon var fortfarande intresserad av att rida mm, vilket jag såklart blev glad över att höra. Jag skrev att hon skulle krya på sig och att hon kunde höra av sig när hon kände att hon orkade igen.

Jag skickade sen något sms där jag bara skrev att jag hoppades hon mådde bättre och att hon var saknad av hästen osv. Hon svarade och sa att hon var jättesugen på att komma igång igen.

Sen har jag inte hört nåt... Jag har både sms:at och ringt, men inget svar. Har nog inte hört av henne de senaste två veckorna. Jag har skrivit ytterligare sms där jag förklarar att jag gärna vill att hon hör av sig och talar om hur hon tänker göra. Jag vet (facebook...:angel:) att hon ev. får hem sin häst (som varit ute på foder) och jag har full förståelse för om hon inte hinner med min häst oxå, men ska det verkligen vara så svårt att skicka ett sms eller mail eller att ringa? Jag är ju inte ett dugg arg, jag vill bara VETA. Det känns inte helt schysst att hitta nån annan förrän jag fått klart besked från henne, men nu lutar det åt att jag helt enkelt får göra det ändå och det känns inte riktigt bra.

Är jag för snäll, mesig, ärlig eller? ;) Jag tycker det hör till vanligt folkvett att höra av sig och ge besked, men det verkar inte vara lika viktigt för alla...

Frågan är alltså (om nån orkat läsa...): ska jag strunta i denna tjejen och söka vidare efter nån annan? Hur skulle du gjort? Nånstans inser jag ju att det är det enda rätta, men det tar emot ändå...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Du får väll ge henne ett ultimatum, antingen så berättar hon vad som felas eller så får du låta henne gå...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag skulle absolut leta vidare för hon verkar supervelig. Även om man är sjuk så kan man väl svara på ett sms eller?

Nä hitta en ny som du kan lita på komemr när hon ska osv.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag tycker det låter som du borde kunna söka vidare efter någon annan, denna tjej kan ju kanske ha intresse att sporadiskt ha en annan häst att rida och sköta om men inte ansvaret för mer regelbundet - och om hon dessutom väntar hem sin egna häst är det ju förståeligt vart hon placerar sin tid och energi.

Att hon borde meddela dig i vilket fall som helst håller jag med om, det låter snällt hur du bryr dig:)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

jag hade struntat i henne. man kan höra av sig fast man är sjuk. man stannar ju inte hemma från ett jobb utan att höra av sig om man är sjuk. det kan inte ha varit så viktigt för henne när hon inte bryr sig om att höra av sig. du kan hitta bättre. skicka ett mess eller ring och tala om att hon inte behöver komma mer.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Du får väll ge henne ett ultimatum, antingen så berättar hon vad som felas eller så får du låta henne gå...

Ja, det har jag ju, mer eller mindre, gjort i de senaste sms:en... Jag får väl helt enkelt bara strunta i henne och leta vidare.

Och tack även ni andra för svar!

Ja, jag tycker oxå att man kan höra av sig med sms även om man är sjuk. Hör väl ändå till vanligt "folkvett"? För mig är det i alla fall en självklarhet att ge klara och raka besked, antingen via telefon, sms eller mail.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni gjort?

Den där människan verkar inte gå att lita på för fem öre när hon bestämmer sig för att något viktigare har kommit upp, jag tycker du ska söka efter någon annan. Bry dig inte om att meddela det till henne heller, hon kan gott smaka på sin egen medicin.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag hade struntat totalt i henne, hon är ju uppenbarligen inte intresserad.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Ignorera! Om hon hör av sig så beklaga att du hittat en annan (fabla gärna lite) och förklara att du inte har tid eller energi att lägga på opålitliga människor och önska henne ett trevligt liv.

Jag hoppas att alla vi pålitliga ;) som aldrig gör något fel :D kunde ignorera sådana ryggradslösa typer som inte vågar höra av sig för att berätta obekväma sanningar.

Så kanske de skulle vara tvungna att skärpa sig.

Lycka till!
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag kan ju dock förstå att hon prioriterar sin egen häst först, det säger jag inget om! Jag hade bara velat bli informerad så jag kan lösa problemet utan att, som nu, få dåligt samvete för att jag bara "struntar" i henne...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag hoppas att alla vi pålitliga ;) som aldrig gör något fel :D kunde ignorera sådana ryggradslösa typer som inte vågar höra av sig för att berätta obekväma sanningar.

Så kanske de skulle vara tvungna att skärpa sig.

Lycka till!

Haha! Ja, tänk om alla kunde vara som jag! :p

:rofl:
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Denna tjej verker inte ha någon ansvar i kroppen, hade jag varit du hade jag inte velat förlita mig på henne. Gå vidare och hitta någon annan som förtjänar din givmildhet och tillit!
Lycka till!
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Men om du istället skulle vänta tills hon "kommer tillbaka" och hon gjorde det så skulle du istället hela tiden vara orolig att hon skulle göra samma sak igen. Och det är en situation som du inte vill vara i. Du får helt enkelt inse att att hon är en person som inte vågar stå upp för sig själv. Men om du vill sköta det snyggt så skulle åka hem till henne, och konfrontera henne ansikte mot ansikte. Då får du saken ur världen.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Ja, visst är det förklarligt att hon lägger mer energi på sin egna häst, det är så det bör vara men då meddelar man det på en gång. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete eftersom hon har betett sig respektlöst mot dig genom att vägra svara på dina kontaktförsök. De drag hon uppvisar tyder på en människa som är för mycket inne i sin egna värld och inte har en tanke på att göra rätt för sig om det innebär att det känns lite obekvämt för henne.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

*hugger sista*

Tack alla för svar och för att ni orkade läsa! :bow:

Jag mailade en tjej som svarat på min annons och hon kommer och tittar på tisdag. Håll tummarna för att det är en jättebra, ansvarsfull tjej som inte tycker min 16-åriga "unghäst" beter sig allt för illa...:angel:

Tjejen som inte har hört av sig tänker jag inte ens kosta på ett sms. Så det så! :p Hör hon (mot förmodan) av sig tänker jag tala om att jag hittat nån annan.

Och förresten kanske hon läser här och får inforamtion om läget ändå! ;)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

tycker hon låter konstig, jag skulle struntat i tjejen och letat efter någon ny, hade det varit någon vettigare borde den ha knäbörjt för dej när den hade betett sig sådär :bow:
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Uppdatering!

Jag har nu hittat en urgullig tjej sköter stallet enligt schemat och rider när hon vill! Det känns som en jättebra lösning och både jag, hästen och tjejen är helnöjda!:)

Tjejen som aldrig hörde av sig lyser fortfarande med sin frånvaro...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Kul att det har löst sig för dig! Den första tjejen lät ju som sagt inte som så mycket att hänga i julgranen... Lycka till nu :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 721
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 655
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp