Hur skulle ni gjort?

arabia

Trådstartare
Tog i December emot en vamblods valack som tillhör en jobbarkompis, skulle hjälpa henne att sälja den.
Ägarn skulle stå för foder, strö samt skoning på hästen.
För det första blev jag väldigt förvånad för att hästen var i så bedrövligt skick (mager o då menar jag mager, höftknölarna stack ut med skavsår o jag kunde räkna varje revben, han hade inte blivit skodd på länge, hade endast en sko kvar o sömmarna satt kvar efter de tappade skorna, han hade även en massa mugg).

Det första jag fick göra när jag fick hem pållen var ju ringa hovslagaren o se till att han blev verkad o så på med foder för att få upp honom i hull. Efter tre veckor såg man en enorm skillnad i hullet på honom men han var fortfarande mager o så behandla muggen oxå förståss.

Som ni kanske förstår så är det inte en lättsåld häst.
Och minst 20000kr skulle man ju kunna få för honom enl. ägaren.

I slutet på December fick jag 600kr för foder till pållen o har sedan dess inte fått ett öre, o ägaren vill inte heller betala för jag har ju inte fullföljt vårt avtal med att jag skulle sälja den.
Jag har lagt ut tusentals kronor på just foder, strö, verkningara (jag vägrar att lägga ut pengar på skoning på någon annans häst), avmaskning mm mm mm.

Ja eftersom hästen inte blir såld vill nu ägaren inte betala mig samt att hon tycker att pållen ska gå på slakt. Visst det är hennes häst hon får gärna slakta den men hon får ju inte ut några 20000kr på det.

Nu har jag "hotat" men att jag skickar ärendet till kronofogden och vips hör ägaren av sig till mig (första gången på ett halv år, ja det är jag som skött alla kontakter tidigare). Hon har för det första fått för sig att jag med mening inte sålt hästen åt henne för att kunna behålla den själv (jag har ingen användning av en gammal travare som dessutom har haft hjärtmuskeliflammation) o att jag bara har hållit på hästen för att få ut en massa pengar för alla utlägg jag haft :confused:. Nu vill hon iallafall få affären avslutad så hon slipper hästen o vill att jag ska köpa den för slaktvärdet på 1500kr, jag har tidigare erbjudit henne att skriva över hästen på mig o "kvitta" skulden men det vill hon inte göra för hon har ju lagt ut SÅÅÅÅÅÅÅ mkt pengar på den o nått vill hon ju ha ut.

För några månader sedan så erbjöd jag henne att skriva över hästen på mig för att hästen skulle få ett drägligt liv (med skor, tänderna översedda för det behöver oxå fixas, samt komma igång o göra lite nytta o inte bara gå i hagen) o då skulle hon få 50% av försäljningssumman om jag sålde honom, men icke då.

Men men nu vill hon iallafall att jag skall betala henne 1500kr o sedan skriver hon över kusen på mig men jag ser ingen anledning att betala det för jag har lagt ut slakt priset på honom flera gånger om.

Hur skulle ni gjort? Kan tillägga att jag redan har tre egna hästar, en på foder o så denna då.

Samtidigt så har jag inte 1500kr över just nu pga att jag är sjukskriven o ska opereras 1:a juni, har en pålla som haft fång tre gånger sen i Januari med veterinärbesök o klinikbesök o allt vad som hör till så jag känner mig ganska pank just nu, eller ska jag försöka få fram pengarna på nått sätt? Det blir ju en hel del kostnader som tillkommer som skoning, tandläkare, pass mm.

Känner mig vilsen, samtidigt som jag vill kunna ge pållen ett bra liv, han har vandrat runt en hel del o är bara 6 år. Men jag har ju egentligen ingen användning för honom, men men det är så många men. :confused: :confused: :confused:

Sv: Hur skulle ni gjort?

har du inte skrivit kontrakt eller iallafall krävt pengarna 1 månad i förskott varje månad?
Tycker synd om dig när du har velat hjälpa av vänlighet och sen blir totalt blåst.

Allt gick så fort när jag fick hem hästen så jag hann liksom inte med i svängarna o när jag ville skriva kontrakt så tyckte ägaren att det inte var nödvändigt o sen har hon varit svår att få tag på o tiden har rullat på.

Vill inte vara taskig, men du ligger inte bra till eftersom du
saknar skriftligt avtal med ägaren.
Du har väldigt lite för att kunna gå till kronofogden.

Börja med att dokumentera upp allting som har hänt.
Samla ihop alla kvitton på dom utläggen du har haft för hästen.
Ta även med "egna" kostnader, tex tid, stallhyra osv.

Därefter kan du kontakta en jurist som är kunnig i hästfrågor.

*lycka till*

Det har jag redan gjort, samlat alla kvitton o räknat ut vad pållen kostat. Har redan varit i kontakt med jurist som rådde mig till o gå via kronofogden.

Hur är det nu? är det from. 1/5 som man måste ha pass för att slakta kusen? Hästen i fråga har inget pass, isåfall är det väl inte bara att slakta hur som helst eller?

Betalar inte ägaren för sig så säljer/slakta hästen och behåll det hon är skyldig.

Gå via kronorfogden som juristen har sagt. Det är din enda chans att få tillbaka dina pengar. Detta ska du göra oavsett om du köper hästen eller hästen slaktas för ägaren är skyldig dig mer än vad hästen är värd och du ska helt klart ha dina pengar.
Gör så här:
Skriv en faktura till ägaren med alla de kostnader du har haft för hästen. Är du snäll kan du räkna av 1500 + kostnaden för pass och då även köpa hästen så den slipper valsa runt.
Skriv in förfallodatum, vilket normalt är 30 dagar om man inte kommit överens om något annat.
Skriv också in att det kommer ränta på pengarna efter förfallodatum. Där kan man skriva lite olika egen räntesats eller enligt gällande diskonto.
Har inte ägaren betalt när förfallodatum går ut så ta kontakt med kronofogden. De är väldigt snälla och hjälper dig med vad du behöver.
Du kommer att få betala vissa avgifter men de kommer sedan att läggas på ägaren så du får igen dina pengar i slutet.
Om ägaren inte betalar och inte skriver över hästen på dig så fortsätt skicka faktura varje månad för vad hästen kostar dig.

arabia skrev:
Det har jag redan gjort, samlat alla kvitton o räknat ut vad pållen kostat. Har redan varit i kontakt med jurist som rådde mig till o gå via kronofogden.

Hur är det nu? är det from. 1/5 som man måste ha pass för att slakta kusen? Hästen i fråga har inget pass, isåfall är det väl inte bara att slakta hur som helst eller?

Du har rätt, har hästen inte pass får den inte slaktas utan kan "bara" :crazy: avlivas vilket i princip innebär att nuvarande ägaren måste betala för att avliva hästen som det ser ut i det här fallet.

Det låter inte som nån rolig situation du hamnat i men hur i hela världen kan någon tro att en varmblodstravare som varit sjuk skulle betinga 20 000 som ridhäst??? :confused:

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 783
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 775
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar