Hur skulle ni föräldrar reagera...

M

moonlightgarden

... om någon dagisfröken sitter och säger till era barn att det är förbjudet att bli sjuk på julafton?

Bara sitter och undrar lite, efter min bussfärd från stan tidigare idag.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Sa hon det allvarligt?

Satt de och skojade om det och barnen var med på att hon inte menade allvar?

För mig beror det på hur hon sa det.

Om jag inte har fel för mig så har små barn svårt att förstå ironi och om hon sa det ironiskt så tycker jag att det var fel och hon borde veta bättre. Men satt de och skojade om att man inte får vara sjuk och att man missar tomten osv och barnen skrattade och var med på vad hon menade så tycker jag inte det var fel.

/Timsetim
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Håller med om att det beror på situationen - och vilket barn det rör sig om. Vissa barn är ju mer kännsliga för påhitt än andra. (hade någon sagt det till min lillebror när han var liten hade han gråtit sig förtvivlad)

Är det inte på skoj och barnet är medvetet om att det bara är skojj, så kan jag inte förstå varför man vill hitta på en sådan sak.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Beror på hur hon sa det samt till vilket barn, finns säkert barn som blir rädda/ledsna och inte förstår alls och vissa äldre som förstår vinken. Samt i vilket sammanhang...
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Jag skulle räkna det soma tt hon skojar och sedan berätta för mina barn att man faktiskt får vara sjuk vilken dag som helst, sjukdom rår man ju inte för. Däremot vill man ju helst vara frisk på julafton!
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Det var ingen som skrattade.

Dagisfröken sa först strax innan vi passerade sjukhuset att det är förbjudet att vara sjuk på julafton. Sedan upprepade hon en liknande kommentar på vägen in i sätra fast då sa dagisfröken att det var förbjudet att ha ont på julafton.

Jag upplevde varken någon ironi i det hela och inget skämtsamt heller. Andra gången dagisfröken sa förbjudet var jag nära på att vända mig om och säga åt henne att jag inte ansåg att det är okej att säga sådana saker till barn.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Jag upplevde varken någon ironi i det hela och inget skämtsamt heller. Andra gången dagisfröken sa förbjudet var jag nära på att vända mig om och säga åt henne att jag inte ansåg att det är okej att säga sådana saker till barn.

I så fall hade det varit intressant att veta syftet med det hon sa!

/Timsetim
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

... om någon dagisfröken sitter och säger till era barn att det är förbjudet att bli sjuk på julafton?

Bara sitter och undrar lite, efter min bussfärd från stan tidigare idag.

Jag hade inte brytt mig.
Den typen av påstående, oavsett hur det sades, tvivlar jag på ger någon typ av men.


Som förälder är det väl bara att dementera och förklara hur det förhåller sig om det skulle behövas.

Du kan ju ändå inte påverkar huruvida du blir sjuk eller inte.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

jag tycker inte att det var jättesmart sagt.. jag skulle inte reagera. om hon försökte "skrämma" mitt barn, och mitt barn blev rädd, skulle jag säga till vänligt att jag inte uppskattar det. men jag är lite för snäll ibland också
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Okej, då vet jag allihopa.

Personligen hatar jag ord som förbjudet i sådana här fall.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Kul om det var ngn unge som tog till sig det och sedan satt och var sjuk/hade ont hela julafton utan att säga något för att det var "förbjudet". :crazy: redigt puckat om man frågar mig.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Det är så jag tänker oxå. Visst många ungar tar säkert inte åt sig. Men det finns dom som tar åt sig.

Sedan tycker jag att det är helt fel att säga att det är förbjudet att vara sjuk. Det är inget man kan rå för.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Det är så jag tänker oxå. Visst många ungar tar säkert inte åt sig. Men det finns dom som tar åt sig.

Sedan tycker jag att det är helt fel att säga att det är förbjudet att vara sjuk. Det är inget man kan rå för.

Förlåtrårintefördetmenjagmåsteskriva:

Det luktar massor av curling i den här tråden :angel:
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

När mina barn klättrar i höga ställningar brukar jag säga att det är okej att klättra men förbjudet att trilla ner:rofl::rofl::rofl:
Har ju hänt ändå, tur att man är redo ibland ändå:p
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Okej.. Så barn ska skylla sig själva om de tror på vad förskoleläraren säger? :crazy:

När jag berättade om den här tråden för min mamma respektive min syster som båda är förskolelärare reagerade de exakt som jag och sa att det är helt idiotiskt att säga sånt till barn, många barn förstår inte skämt i den åldern (om det nu var sagt på skämt, vilket jag inte förstod det som).
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

Okej.. Så barn ska skylla sig själva om de tror på vad förskoleläraren säger? :crazy:

När jag berättade om den här tråden för min mamma respektive min syster som båda är förskolelärare reagerade de exakt som jag och sa att det är helt idiotiskt att säga sånt till barn, många barn förstår inte skämt i den åldern (om det nu var sagt på skämt, vilket jag inte förstod det som).

Vart skrev jag att de skulle skylla sig själva?

Förskolleläraren är inte den enda vuxna människan i barnens omgivning.
De barnen som får men av att någon yttrat liknande mening, som kan ha varit med glimten i ögat, är antagligen redan jättekänsliga pga överbeskyddande föräldrar.

Det är väl inte konstigt att din mamma och din syster delar dina åsikter?


För min del går jag ju på vad jag snappat upp i omgivningen och de coola föräldrarna får oftast coola ungar.
Överbeskyddande, daltande föräldrar kan stoltsera med lipsillar.
Säger inte att det är en sanning men jag har reflekterat över det.
 
Sv: Hur skulle ni föräldrar reagera...

För min del går jag ju på vad jag snappat upp i omgivningen och de coola föräldrarna får oftast coola ungar.
Överbeskyddande, daltande föräldrar kan stoltsera med lipsillar.
Säger inte att det är en sanning men jag har reflekterat över det.


Det här kan jag verkligen hålla med om! Det andra vet jag inte...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Kirre
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 221
Senast: Blyger
·
Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp