Hur skulle eran hund reagerat?

Sv: Hur skulle eran hund reagerat?

Mysgrisen skrev:
Om er hund ville leka med en annan hund av samma kön, och den andra morrar, skäller och fräser ifrån. Hur skulle eran hund göra då?
Tänder den till eller gör den ingenting?

*Försöker leka lite till, bryr sig sedan inte om hunden.

Om er hund har en pinne eller liknande, och den andra kommer sättande, morrar, skäller och ska ha pinnen själv, hur reagerar er hund då? Släpper den pinnen, blir den arg, eller struntar den i den andra hunden?
*Struntar i den andra hunden.

Likaså om er hund ligger och sover/vilar, och den andra hunden kommer och börjar klättra på den, hur gör er hund då?
*Börjar leka.

Om er hund står och äter, och den andra hunden kommer och är intresserad av maten, hur reagerar er hund?
*Tittar lite på den andra hunden, försöker fortsätta äta. Om den andra insisterar på maten så går han iväg.

Det här gäller alltså två hundar som vanligtvis inte bor ihop, utan är "sambos" tillfälligt.

Om ni är ute och går, möter en hund, okänd eller känd, som plötsligt gör utfall, låter jättearg och rusar fram i kopplet. Hur reagerar er hund?
*Tittar först lite på den, bryr sig sedan inte om den.

Tack alla för era intressanta svar!

Om er hund ville leka med en annan hund av samma kön, och den andra morrar, skäller och fräser ifrån. Hur skulle eran hund göra då?
Tänder den till eller gör den ingenting? L: han skulle gått därifrån. såna hundar vill han inte vara nära. M: det hade blivit fight. hon tål inte att bli utmanad.

Om er hund har en pinne eller liknande, och den andra kommer sättande, morrar, skäller och ska ha pinnen själv, hur reagerar er hund då? Släpper den pinnen, blir den arg, eller struntar den i den andra hunden? L: det beror på om det är en yngre eller äldre hund och på om den är dominant eller inte. han har börjat lära sig att säga ifrån när småfjantar till hundar kaxar med hans pinnar. M: som ovan.

Likaså om er hund ligger och sover/vilar, och den andra hunden kommer och börjar klättra på den, hur gör er hund då?
L: grymtat, suckat och lagt sig någon annanstans. M: förklarat att man inte gör så.

Om er hund står och äter, och den andra hunden kommer och är intresserad av maten, hur reagerar er hund? båda; som med pinnen, men L hade vaktat mer och M mindre.

Det här gäller alltså två hundar som vanligtvis inte bor ihop, utan är "sambos" tillfälligt.

Om ni är ute och går, möter en hund, okänd eller känd, som plötsligt gör utfall, låter jättearg och rusar fram i kopplet. Hur reagerar er hund? numera händer det ganska sällan att de gör något alls.

Mysgrisen skrev:

Hon skulle stanna upp, backa undan, titta bort -börja pyssla med annat "Jag är inget hot" skulle hon säja.
Hon har aldrig svarat på gläffs, däremot kan hon börja själv om någon är påstridig och verkligen pushar hennes gränser.

Mysgrisen skrev:
Om er hund har en pinne eller liknande, och den andra kommer sättande, morrar, skäller och ska ha pinnen själv, hur reagerar er hund då? Släpper den pinnen, blir den arg, eller struntar den i den andra hunden?

Hon kan dela med sej om hon känner för det, andra gånger ger hon bara en blick så backar de undan, hon är drottning -äldsta tiken och tolererar inget skitsnack.

Mysgrisen skrev:

Tja.. ingen av hennes vuxna valpar har någonsin försökt.. så jag vet inte vad hon skulle göra -ryta ifrån förmodligen.

Mysgrisen skrev:
Om er hund står och äter, och den andra hunden kommer och är intresserad av maten, hur reagerar er hund? ?

Som sagt, dominant tik (pissar med benet lyft) det är ingen som tordats nalla mat av henne.

Mysgrisen skrev:
Om ni är ute och går, möter en hund, okänd eller känd, som plötsligt gör utfall, låter jättearg och rusar fram i kopplet. Hur reagerar er hund?

Är hon lös så kan jag med all enkelhet kalla in henne och gå förbi, är hon kopplad däremot så börjar hon studsa, hoppa och gnälla själv -huruvida hon skulle slåss eller inte låter jag vara osagt med jag tvivlar inte på det.
Fegsnöret sätter fast någon sorts osäkerhet, situationen är inte kontrollerbar för henne längre eftersom hon sitter fast.
Men god ton i bostadsområdet ålägger alla att koppla hunden, så det gör jag för allas trevnad.. utom våran då :cool:

Om det var en för henne stor hund (t ex schäfer eller golden) skulle hon skälla och morra tillbaka, med svansen rakt upp och rest ragg.
Var det en liten hund (t ex tax) skulle hon inte bry sig.
Hon är inte så mkt för att leka med hundar av andra raser än sheltie (som hon själv är) eller collie, eller hundar hon känner och brukar leka med.

Hon skulle bli riktigt förbannad och vilja ge sig på den andra hunden.

Säger ifrån. Morrar, slutar inte den andra visar hon tänderna, skäller och försöker bitas.

Om er hund står och äter, och den andra hunden kommer och är intresserad av maten, hur reagerar er hund?

Ingen aning.

Blir förbannad, och vill anfalla om hon är kopplad, är hon lös skäller hon och är arg men står bakom mig.

han skulle nog morra till alt. bita tag (därför är han kopplad hela tiden, han går ihop med en enda hanhund som funkar, vågar ej riskera att släppa han lös bland andra hundar då han attackerat en hund innan)

han skulle ej bry sig :D han ogillar pinnar o vet ej att man kan leka med sådana, det är bollar som gäller. ;)

Han skulle antagligen morra till.

Han är van vid o dela skål (f.d kennelhund) men i dagens läge .. skulle väl morra till)

antagligen så bryr han sig inte, eller så gnäller han i springer i cirklar framför en för han vet ej vad han ska göra.

(ja, vi har en väldans tråkig hund som inte kan/gillar mkt, men han har en nedrans skön personlighet, älskar han som fan :love: )

Mysgrisen skrev:
Min Boxertik (3 år gammal) är uppväxt med schäfrar som morrade mycket och ofta som en del av sitt busande, så min hund tror att det är bus och gör flera lekinviter. När hon förstår att den andra hunden menar allvar så ger hon sig nog med största sannolikhet rakt upp och ner.

Mysgrisen skrev:
Hon mäter sig med den andra hunden och väljer att släppa eller morra tillbaka beroende på hur hon bedömer situationen. Hanhundar har oftast inte en suck att få HENNES pinne/leksak. ;)

Mysgrisen skrev:
Är hon trött så morrar hon, är hon inte det så börjar hon glatt att leka.

Mysgrisen skrev:
Hon morrar i förstaläget, men envisas inte nödvändigtvis om den andra hunden är envis/visar aggressioner. Självklart är det också skillnad på om det är hemma hos OSS eller hos den andra hunden.

Mysgrisen skrev:
Hon iggar den andra hunden, särskilt om den är liten. Är den stor så har hon någon enstaka gång rest ragg och/eller morrat lite tillbaka, men hon går vidare med mig.

/JES

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama