Situationsbundet. Det kan vara så att de vaktar mindre om ägaren är hemma och inte reagerar eftersom denne sover, men är ingen ägare hemma hamnar "ansvaret" att välja om man ska agera eller ej på hunden.Okej tycker ändå det är konstigt med en hund som skulle svara upp dagtid men inte bry sig nattetid, antingen har de väl der ibaig eller inte ? Mina små skulle aldrig göra något, men mina stora skulle kunna det och då spelar väl inte tid på dygnet någon roll,är bara det jag inte får ihop .
Och en del hundar är precis tvärtom.
Min lilla är världens lättaste hund att ha med i olika miljöer. Han kan chilla på en stadsfestival där det kryllar av fulla och stökiga personer. Eller på en hemmafest där folk springer in och ut. Hundrädda personer brukar gilla honom för att han är så lugn och snäll.
Men jag har fått lära mig att han är en helt annan hund när han (i sin värld) "jobbar" dvs när vi vandrar med packning. Då måste jag ha rejält med koll.
Varken Jag han eller rottweilern vaknade den nyårsafton när någon sparkade sönder en stor glasruta i världens mest lyhörda trapphus *s*Situationsbundet. Det kan vara så att de vaktar mindre om ägaren är hemma och inte reagerar eftersom denne sover, men är ingen ägare hemma hamnar "ansvaret" att välja om man ska agera eller ej på hunden.
Och en del hundar är precis tvärtom.
Min lilla är världens lättaste hund att ha med i olika miljöer. Han kan chilla på en stadsfestival där det kryllar av fulla och stökiga personer. Eller på en hemmafest där folk springer in och ut. Hundrädda personer brukar gilla honom för att han är så lugn och snäll.
Men jag har fått lära mig att han är en helt annan hund när han (i sin värld) "jobbar" dvs när vi vandrar med packning. Då måste jag ha rejält med koll.