Hur skulle Du ha lagt upp träningen?

Q

qrumelur

Du får en sjuårig islandshäst på träning.
Den är ordentligt inriden och har varit igång, dock stått de senaste 8 månaderna. Omusklad och stel, utan kondis.

Hur skulle Du lägga upp ett träningsschema för att få igång hästen på bästa sätt? :)

Sv: Hur skulle Du ha lagt upp träningen?

Ganska taskigt att lämna en häst för träning utan kondition och muskler.
Mot hästen alltså. Du kan ju knappast kräva någonting av den utan får ju ägna dig åt allmän kondition och muskelträning väldigt försiktigt till att börja med. Men det kanske var det som var tanken.

Jag skulle börja med promenader och träning från marken och sedan korta ridpass. Hade jag haft tillgång till lämplig ridhäst så skulle jag ta med den på längre turer som handhäst.

Håller med.. vill ägaren till hästen betala de förta 2 månaderna för att du enbart skall bygga upp muskler och kondis så tja du tjänar ju pengar på de=)

Men jag skulel göra som så att de första 2 månaderna skall enbart gå till för att bygga upp hästen mkt långa skrittturer i skogen så hästen får lyfta på fötterna, Massera upp hästen gärna innan och efter varje ridpass i början så då får bort stelheten.
Smörj in med linement under massagen, stretscha gärna efter passena också finns schema att gå efter man kan köpa eller dra ut från internet=)

Sedan efter 2 månader skulle jag börja lägga upp ett träningsschema töltsättning eller vad det nu är ägaren vill ha hjälp med

Jag hade som de flesta skrivit satsat på en rejäl igångsättning. Jag hade dock valt att tömköra hästen till att börja med, innan jag satte mig upp för att ta skritturer som är till en början 30 min långa. Som em76 skriver hade jag också valt att ta med hästen som handhäst om jag hade möjlighet, jättebra träning.
Som Niela skriver är det noga med stretching, det underskattas ofta men är något jag har för vana att göra efter varje ridpass.

Sedan får man ju se till individen, men det finns ingen anledning att skynda igång en igångsättning på en hästs om stått så pass länge.

Jag hade nog lagt in lite mjukgörande övningar under skrittpassen, sidförande rörelser, serpentiner. Bra om det finns möjlighet att klättra lite på de rundor man rider.

Och sen hade jag ridit i fler gångarter än skritt om hästen inbjöd till det, alla hästar som stått länge är inte helt ur kondis, de kan ändå tycka det är roligt med en kort snabb galopp efter uppvärmning. Om hästen stått pga skada får man ju planera igångsättandet lite annorlunda så man inte frestar på den skadade delen för tidigt.

I början kan hästen få jobba rätt mycket för att hålla en bra balans även om man bara rider i skritt, det kan därför vara bra att hoppa av och gå jämte hästen sista biten hem. Den kan då slappna av i musklerna och trampa ur eventuell mjöksyra lite grand.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA