Hur skulle du ha gjort?

_Runaway_

Trådstartare
Igår hade vi ju hovslagare här. han sa att han misstänkte fång (inte akut, men likväl allvarlig som ju fång är) och att han tyckte vi skulle åka till strömsholm för röntgen och träffa Micke W. Nåväl, vi ringer dit. De tycker dock att vi ska vänta tills vår veterinär kommer på återbesök (om två veckor) och se hur det har gått då. Saken är dne att jag inte vill vänta två veckor med enhäst som KANSKE har fång, kanske inte, och ingen vet varför han är som han är!
Nu blev det rörigt, men hur skulle ni ha gjort? Vi tänker iaf ringa igen idag och fråga igen.

Sv: Hur skulle du ha gjort?

Svårt. Jag skulle behandla hästen som om den har fång (inget gräs, lite lite kraftfoder om den lätt faller ur, hö.. Och Djuuup spånbädd).

Men vad har din häst för symptom? Min hästs fång började på bakbenen, och han hade inte ätit gräs (eller jo liten, men fanns knapt något kvar), han hade ätit en hel massa eklöv och kvistar, vilket är giftig... Så fång kan bero på många saker, och har inte alltid klassiska symptom.

Nu har jag pratat med min veterinär igen, som kollat på hästen tidigare samt ordinerat medicinen. Han tycker inte att vi ska misstänka fång, för han tycker inte symptomen stämmer. Han sa att hästen kan gå i liten hage på dagen (se gnägg) och stall på natten. inget kraftfoder dock, eftersom han står. Så vi fortsätter med metacam och blir det värre åker vi in.

Vår ponny har haft fång flera gånger med väldigt diffusa symtom. (Även mitt i vintern utan foderbyte eller dyl.)
En gång fick han diagnosen korsförlamning av en vet fast det i själva verket var fång han hade!
Han blev nästintill dödsdömd pga fång för en dryg månad sedan, så jag skulle INTE vänta med att få det ordentligt uppkollat. Är i och för sig extra nojjig just nu pga rådande omständigheter. Ju tidigare man behandlar fång desto större chans har hästen att bli fullt återställd utan allt för lång konavlicens.
Våran ponny är trots allt på bättringsvägen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama