Hur skulle du gjort ?

Underbar

Trådstartare
Där min häst står i hagen nu är det mycket bråk om maten.
Och funderar om jag ska byta till en mindre hage mycket mindre. Men jag vill helst att han ska gå i stor hage med det är för mycket bråk, min ponny hinner inte äta upp och då tar dom andra hästarna hans mat.

Hur skulle ni gjort stått kvar i den bråkiga hagen mycket större hage eller skulle ni byt till den lilla ?

Sv: Hur skulle du gjort ?

Kan din häst stå i en liten hage utan att deppa ihop? Då skulle jag byta

Hur många hästar är det i hagen?

Ibland räcker det att göra fler foderhögar, med rejäla avstånd. Minst en hög mer än antalet hästar, är det 4 hästar ska det vara 5-7 högar. På det sättet finns det alltid en hög ledig för den ranglåga hästen.

Hur många hästar är det i hagen?

Ibland räcker det att göra fler foderhögar, med rejäla avstånd. Minst en hög mer än antalet hästar, är det 4 hästar ska det vara 5-7 högar. På det sättet finns det alltid en hög ledig för den ranglåga hästen.

det är 4 blir 5.
Okej kan testa med det med högarena imon. Men tror jag byter till den lilla :/

om problemet bara är att hästen inte får någon hög att äta ur så är de ju bara att lägga ut många fler högar med långa avstånd.

funkar de i hagen annars..förutom att den blir bortkörd från maten så hade inte jag bytt hage...o sen funkar de säkert att bara lägga ut många fler högar.

På mitt förra stall där jag stod inhyrd så la vi ut minst dubbelt så många högar som det var hästar och med långa avstånd emellan. Det hade aldrig gått annars

Får din ponny inte i sig tillräckligt med mat? Verkar han må dåligt (psykiskt/fysiskt)? Isåfall tycker jag det låter som om det är värt att testa ett hagbyte? Har själv haft problemet i hagen, då bl.a. min kuse inte lät en mycket ranglåg häst i hagen äta. Den hästen gick ner massor... :( Idag står inte hästen längre med dom utan har nya kompisar som han får äta för, och har gått upp i vikt o verkar glad o mår bra igen :)

Tack så mycket alla:)

Han får gå kvar i samma hage, lägger ut flera högar nu och det funkar mycket bättre.

Toker :
Han får 4,5 kg per dag så tillräckligt med mat han är en shettis :D
Nää han mår bra både psykiskt/fysiskt, i floken går han jätte bra annars. Men det är just vid maten men det har löst sig nu som tur va :)
Va bra att det löste sig med din häst med:)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: jemeni
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 273
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare