Hur sköter man hästen på bästa sätt?

Sv: Hur sköter man hästen på bästa sätt?

Nu på sommaren går hästarna ute dygnet runt, och jag ryktar dem inte om jag inte ska rida, smutsen och flottet skyddar mot kräk. :) hästarna svampas/spolas av efter ridning om de blivit svettiga.
På vintern går de ut tidigt på morgonen och kommer in på eftermiddagen/kvällen när vi går och rida. Då ryktas varmblodet varje dag, medan islandshästen ryktas som på sommaren, mest bara före och efter ridning, eftersom han går utan täcke och behöver sitt skyddande flottlager (varmblodet, en 22-årig tant, har täcke :) ). Jag tycker om att borsta och pyssla med hästarna, och speciellt varmblodet gillar det också, så därför lägger jag tid på det. Det brukar bli en snabb rykt före ridning, efteråt lite längre. Är noga med att få bort svettmärken. Ibland när hästarna är lediga har jag "skönhetsdagar" då jag klipper man, svans, hovskägg och borstar på tills hästarna skiner. :love:
Hästarna visiteras och hovarna kratsas minst en gång om dagen året om, vid ridning både före och efter.
De får godis endast vid ridning, aldrig annars. Islandshästen blir genast nafsig och börjar tigga om han får godis från handen...:cautious:
Jag har ingen hästskötarutbildning men kan ändå ge några tips:

• Magic Brush är suverän till att få bort svettmärken och hår från vojlockar och sadelgjordar!
• Zinkpasta är bra att använda på kliande sår (små som hästen själv skrapat upp) och på ställen som hästar bränner lätt i solen, t.ex karleder och rosa mular. Pastan är tjock och skapar ett skyddande lager över området, och hålls på i ett par dagar även om det t.ex regnar.
• Det klassiska tricket för en dammig häst: dra med en fuktig svamp över hästen, därefter en handduk så nytt damm inte fastnar i fukten. Vòila!
• Jag reder alltid ut hästarnas svans med fingrarna, allt annat sliter så mycket. Men eftersom det tar ganska lång tid och ändå sliter, gör jag inte det varje dag, utan jag brukar oftast bara ta i svansen med handen och borstar hastigt igenom ändan på svansen, då ser den utredd och fluffig ut. :) pälsglans använder jag nästan aldrig, det behövs inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka