Hur sköter man hästen på bästa sätt?

Indiskalit

Trådstartare
Hej alla där ute!

Tänkte höra med er hur ni sköter era hästar på ert "bästa sätt"? Vad har ni för rutiner (ej mockning och stallsysslor) med t.ex. borstning av hästen? Ryktar ni varje dag, hur länge osv.? Går hästarna i hagen, om ja; hur länge? Finns det någon som har varit hästskötare och kan några "hästskötar knep"? Ger ni godis? :)

Sv: Hur sköter man hästen på bästa sätt?

Hur man sköter hästen på bästa sätt finns det nog lika många åsikter om som det finns hästmänniskor ;)
Min häst borstas och visiteras grundligt varje dag, blir det inte av någon anledning inte av så har det hänt nått och då kollar nån annan i stallet så att hon mår bra. Hon går ute dygnet runt, året om förutom vid extremväder (tokhetta, storm, ihållande regn, snöstorm etc). Nej hon får inget godis, en morot efter ridpass nångång ibland men ytterst sällan berömmer med klappar istället :)

Hästarna borstas före arbete, mönstras av ett par gånger om dagen. Har hästarna hemma i eget stall så det går av bara farten. Ger nåt äpple ibland men är i övrigt väldigt snål med godis. Båda går ute dygnet runt under sommaren och minst 14 timmar på vintern.

När jag växte upp på 60- och 70talet var jag skötare på ridskolan. Vet inte vad du vill ha för tips på "knep"?

Min går ute på lösdrift året om men har även box om vädret bråkar. Är där varje dag och kollar till honom bostad la inte riktigt alla dagar blir varannan typ hur länge beror på om jag ska rida eller pyssla...om jag inte kan kolla gör stall ägaren det.. Ger godis gör jag ytterst sällan bara om jag ska lära han nåt.

Finns Nag inget bästa sätt att ta Hand om hästen alls människor är och tycker olika som sagt.. Bara hästen har det bra och mår gått och frodas

Mina går på lösdrift, men box finns och nu när det varit varmt har de fått stå inne på dagarna. Jag borstar och pysslar så lite som möjligt eftersom jag inte tycker det är kul, gosa och gulla gör jag gärna däremot. Efter riding får mina nån näve kraftfoder som godis och tack för ridturen.

Sånt som är viktigt för mig är välanpassad foderstat, bra hovis och bra hovvård, varierad ridning, bra och passande utrustning.

Lösdrift med fri tillgång, borstas inför ridning, ryktas max en gång i månaden. Hovarna är jag noggrann med. Aldrig godis. Kör principen less is moore, använder aldrig något för att jag tycker det är snyggt utan allt ska ha ett syfte.

Mitt bästa knep är att lära känna sina hästar så bra att man på deras kroppsspråk snabbt kan läsa av hur de mår. T ex så skakar aldrig min gammelhäst när hon fryser, hon spänner sig och jag ser på hennes hållning att hon tycker det är kallt.

Jag är hönsmamma, hade mitt samvete tillåtit så hade jag vadderat dem från topp till tå med bubbelplast men mitt hästvett säger annat så jag går runt med en ständig klump i bröstet istället. Hästarna visiteras varje dag, kropp som hov, gör jag det inte ber jag någon annan göra det då jag inte kan släppa det annars. Herregud- jag låter galen. Inför motion ryktas de noga och jag skulle aldrig lägga sadel eller linda ben som jag inte kontrollerat efter alla konstens regler. Stallet de står i har väldigt fasta rutiner och är ute 12 timmar om dygnet, på sommaren helst dygnet runt. De går ut och in samma tid å får mat på samma tider.

Jag kan förklara mitt beteende med att min mammahäst kan hitta på ALLT, å man vet rackarn inte vad som möter en när man hämtar henne i hagen. Sen har jag människor omkring mig som ser när jag börjar fladdra iväg å bli oresonligt orolig i mitt hästeri, de fångar då tag i mig och binder mig till marken så det är hästar jag har, inga omhuldade små prydnadsdjur.

Dock får jag väl erkänna att de är bortskämda, med allt. Mycket morötter som är deras favvo och tyvärr är jag så löjlig att är de på kasst humör en dag är jag beredd att köpa ny sadel, nytt bett, nytt nytt nytt.."aaaaaa, har du ooooooont??!!" Schabrak tvättas efter max 4 användingar för att inte bli hårda av svett eller ge skållor (stavning). Smått hysterisk å för mångas stora nöjes skulle öppen med mitt pjoskande. Men, så är det :o

Min häst går ute dygnet runt så länge vädret tillåter det, minimum är en borstning innan ridning om man är stressad, annars blir det ofta en ordentlig rykt. Visitation dagligen, extra noga med benen då han är en riktig klantpelle och ofta har småsår överallt. Stretchas noga igenom varje gång han motionerats.

Godis får han aldrig i handen, har han glänst lite extra någon dag kan han få nån morot eller ett äpple i krubban.

Min kille borstas och rids 4-5 ggr i veckan, kollas annars varje dag så han inte har sår etc. På sommaren går han ute dygnet runt annars 9-14 timmar per dygn beroende på väder. Han får godis ;)

Ryktar innan ridning och borstar av efter, får visitationen gjord i samband med ryktningen. Är det ingen ridning på schemat borstar jag bara av. Kratsar alltid hovarna när han kommer in från hagen/ridning. Man lär sig ju sin häst, jag ser direkt om det är något fel. Är dock extra noga med att kolla benen eftersom han har haft en del problem.
Ger morötter som godis efter träning. Händer även att han får någon sockerbit under ett träningspass när han är extremt duktig, men egentligen är jag emot att ge socker och använder det mest som en nödlösning för att snabbt kunna ge en liten belöning som går att ha med i fickan och som inte är för svårt att äta med bett.
Han går ute 7-22 nu under sommaren (har även gått några veckor på bete), annars går han ute från ca. 8.00 till kl 16-17.

Har typ bara 2 borstar: sån "massageborste" (ser ut som människohårborste typ) som jag har till man, svans o lerfläckar, och sen en dyr och mjuk ryktborste (gethår tror jag). Gnuggar igenom hästen med massageborsten, sen polerar med ryktborsten. Går fort och blir fint, inget statiskt.

Ett "knep" är Pepi pälsglans + fårskinnsvante. Jävlar vad de skiner sen.

Ett annat är att dutta lite matolja på det svarta runt näsborrarna och ögonen (på tävling) så ser de sådär barbiehästaktiga ut.

Duschar och masserar (ibland med liniment) efter träning. Vet tyvärr inte riktigt hur man stretchar en häst, och jag vågar inte försöka själv (var lär man sig sånt??? min equiterapeut har bara lärt mig massera).

Schamponerar hela hästarna rätt regelbundet, mest för att de älskar det och för extra glans (jobbigt när det blir för hala på ryggen bara). Använder schampo som heter Horse salon, jättebra och lagom milt.

Är mkt petig med svansar, borstar och dränker i pälsglans dagligen. Är jag riktigt pysslig flätar jag upp dem på kvällen så de är helt lockiga och otrassliga på morgonen. :D Kör Foxfire eller TIB i svansen.

Och skokräm på utsidan av nosgrimman (om man är dressyrryttare iallafall), blir snyggare än fett/olja. En bit gammal yllefilt/tröja att gnugga upp lyster i läder med efter glycerintvålen är också bra, särskilt på brunt läder.

Ja jag ger godis. :D Mest morötter eller några pellets, är nojig med sockerhalten i färdigköpt godis?

Sen har jag bara ljusa schabrak, helt utan bling. Och bara vita och svarta lindor och bara ljusa ridbyxor. Har så lite utrustning och plåtter som möjligt, lägger hellre pengar på några få bra saker, blir snyggare också oftast.

Det har även hänt att jag haft människobalsam i svansarna...

:o

Jag ryktar varje dag, men hur länge varierar mellan typ 5 minuter och en halvtimme/gång, en eller två gånger om dagen. Före eller efter ridning beror på hur sent jag rider och sånt. Man och svans reder jag ut försiktigt med fingrarna om det behövs, låter det ofta bara vara. Kammar igenom med glestandad kam ungefär varannan vecka. Alltid massor av pälsglans i svansen.
Duschar (schamponerar) några gånger/sommar, spolar eller svampar av efter svettiga träningspass. Kylgel på benen efter hårdare träning.
Godis ger jag inte annat än i undantagsfall, min häst är ett matvrak till ponny som blir väldigt tjatig och dryg om jag ger godis...
Utevistelse nu på sommaren ca 13-14 timmar/dygn, i vinter blir det troligen något liknande (12-14 timmar ute). Min tanke om det är att minst halva dygnet ska spenderas i hagen.

Annat som jag tycker är viktigare än hur många minuter man borstar och vad man ger för godis:¨
* Bra, utbildad hovslagare som man kan ha en god kommunikation med
* Utvald veterinär, equiterapeut etc. att kontakta vid behov
* Foder som passar hästen
* Träning som passar hästen
* Krav som passar hästen, alltså gärna lite lagom utmaning om hästen är en sån som verkar uppskatta den typen av arbete, men den måste få känna sig duktig
* Något någon kändis, jag tror Jan Brink, sa i någon video vi fick se på ridskolan när jag var liten. Jag kommer inte ihåg det ordagrant, men summan av kardemumman var att man ska behandla hästen som en stjärna, så känner den sig bra och tror att den är en stjärna. Det lever jag efter med min ponny.

Min tant fick alltid godis. I stallet, alltid när hon skulle in från hagen, i krubban.. Tiggde väl lite som en söt hund ungefär, men bet aldrig och hade inga dumma tendenser. Förutom godiset var det inget speciellt, borstade och visiterade som normalt folk ;) Putsade tränset efter varje användning också för att undvika skav och obehag.

Godis eller inte tycker jag beror på hästen. Vill absolut inte ha en häst som tigger/bits/kräver.

Däremot är jag noga med att respektera hästens personlighet och vad den vill. Tant ville in i boxen, äta lite havre och kissa. Då fick hon det, som exempel.

Min går ute på lösdrift året om men har även box om vädret bråkar. Är där varje dag och kollar till honom bostad la inte riktigt alla dagar blir varannan typ hur länge beror på om jag ska rida eller pyssla...om jag inte kan kolla gör stall ägaren det.. Ger godis gör jag ytterst sällan bara om jag ska lära han nåt.

Finns Nag inget bästa sätt att ta Hand om hästen alls människor är och tycker olika som sagt.. Bara hästen har det bra och mår gått och frodas

glömde skriva ett tips jag har...är att jag är storförbrukare av pälsglans men bara på man och svans jag sprutar den varannan til var tredje dag men då har han ju oxo svans som man kan dra fingrana igenom tovfri och fin...köper pälsglans på öob 50 kr

Brukar alltid visitera hästen och borsta igenom dagligen. Det är lättare att upptäcka om det är något fel om man kollar igenom hästen varje dag.
Vissa dagar lägger jag ner mer tid på borstningen och när det behövs. Någon gång ibland blir det bad men oftast på sommar/vår halvåret. Sköljer av benen om de är leriga (har alltid benskydd när jag rider) Om det är har varit ett svettigt ridpass så brukar jag svampa av.
Oftas så det finnas en morot eller ett äpple i kraften och han brukar få efter ridning.
Jag tycker att jag får bättre kontakt med hästen genom att lägga tid på visitering/borstning/bara umgås än bara själva ridningen.

På vintern så är de ute från 8-21/22
På sommarn går dom ute dygnet runt( fast min tös brukar tas in några timmar om betet är fett:cool:)

Hon borstas noggrant innan ridning( skimmel:meh:), efter ridning brukar jag bara borsta av henne lite lätt och sedan schamponera på stället där de lätt blir hudinfektioner ( sadelläge, sadelgjord, träns osv.) om hon är svettig:)

Hon rids 6-7 dagar i veckan, varierad träning(oftast dressyr), oftast i skogen( har ej rid-avstånd till ridhus/ridbana:()

Jag är INTE så snål med godiset:o

Är såklart väldigt noggrann med att utrustning ska passa ;)

Tänderna och hovarna fixas regelbundet( veterinär i familjen...;)) och så visiteras hon varje gång hon borstas

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka