Fram tills vi blev med ponny så fungerade vår lösdrift (ca 35 kvm, 2-3 stora hästar) strålande... Alltid ett tjockt och torrt lager med fräsch halm. Vi mockade ut allt bajs varje dag (0,5-1 90-liters kärra) och strödde med en småbal eller två då och då. Ibland strödde vi ut Stalosan eller motsv.
Nu har vi en stor häst och, som sagt, en ponny... Trots att hon får mer hö än vad hon borde så äter hon upp sgs all ren halm, hela tiden. Hopplöst!
Jag har beställt en rejäl höhäck som ska monteras upp under tak på ett annat ställe. Jag hoppas att hon kommer stå där och moffa istället, men jag antar att hon bara kommer ställa sig i lösdriften och moffa när det är slut i höhäcken. Har försökt att blanda runt ny och halvgammal halm, men det hjälper inte. Har även strött med 30 år gammal halm som vi hittade hos grannen, men den var visst god den med.
Fungerar det inte så får vi byta strö. Synd då bädden är fin i grunden - den har bränt jämnt och bra och är nu inne på tredje året.
Tror ni förresten att man kan strö upp med t ex spånpellets ovanpå befintlig halmbädd?