Hur sköta dessa sår?

Daredevil

Trådstartare
Måste få fråga er duktiga bukare en sak.
Pållan kom in med dessa "trevliga" hålen i bakhoven idag. Vad ska jag göra? Det blöder inte, hon är vare sig varm, svullen, öm eller halt. Det enda man reagerar på är dessa hålen, hon har även trampat av skon på framhoven på samma sida, så frågan är om "incidenterna" har med varann att göra.
Känns inte aktuellt att ringa veterinär idag, för deras tele tid tog slut kl 9 i morses och känns ganska onödigt att ringa akutlinjen.

Så hur bör jag sköta detta på bästa sätt?

blogg2_100329504.jpg

Har tvättat rent och tagit bort allt grus och annat smuts, sen lagt på ren bommul och vetflex.
Tacksam för svar!

Sv: Hur sköta dessa sår?

Det ser lite mysko ut, mer som att hoven har flikat sig än sår? Om det är flikar av hoven så skulle jag försökt skära rent för att det inte ska vara några hål. Om det inte blöder eller är varmt så låter det mer som att hoven har fått sprickor, som nu visar sig tydligare?

Hovslagaren ska väl ändå ut då hästen har tappat en sko, då kan ju h*n titta på det.

Jag hade hållt koll både på tempen och ev. svullnad, värme och sett till att få ut veterinären i morgon om det inte blir sämre. Blir det sämre blir det att ringa akut.
Har du kunnat undersöka så att inte hålen går längre in? Det är vad jag hade varit rädd för.
Jag tar förgivet att hästen är stelkrampsvaccinerad, är den inte det så se till att få gjort det genast.

Jag hade låtit hovslagaren titta på det så länge. Synd bara att det är lördag imorgon för då måste du ringa journr (=kan bli dyrt) om det blir värre under helgen...

Jag skulle spolat med jodopax varje dag och lagt omslag för att inte få in ny smuts och avvaktat över helgen. Håll koll på temp osv. Annars ridit och haft i hage som vanligt om inte hästen verkade påverkad alls.

Det kanske är en hovhöld som har värkt hål. Det kan se ut så. Tvätta med jod och låt hovslagaren kolla när h*n slår på tappskon.

Det där är ett balltramp. Det hände samtidigt som hästen trampade av sig skon.
Klipp bort de lösa, döda hudbitarna så det inte blir fickor där smuts samlas.

Håll rent och lägg ett galoppbandage första dagarna så brukar det läka fort utan problem.

Kan hästar balltampa sig på bakhovarna med? Det måste vara mer ovanligt än fram iallafall?

Se där nu lärde jag mig ngt nytt igen :)

självklart kan de få balltramp bak, om någon annan häst kliver på bakhovarna. Inte alls ovanligt, speciellt nu när de gärna vill klia sig på varandra pga insekter.

Ja, det tror jag med, då det är en rätt vanlig syn på pållan ifråga. Ville ha fler utlåtande för de med större erfarenhet så jag inte var helt ute och cyklade.
Fick inte tag på hovis igår och dennes telefon brukar stängas av över helgen, så får hänga på tråden på måndag morgon. Och sända iväg ett mail till honom.
Något speciellt jag ska använda när jag tvättar såren, eller bara vatten?

Till alla
Hon är väldigt duktig på att få balltramp och tappade skor, men det har inte varit såhär illa innan.
Självklart är hästen stelkrampvaccinerad, och har normal temp för att vara henne, tempas varje dag - oavsett om hon är frisk eller sjuk.
Ska fortsätta med detta och om det inte försämras får hovis kolla, när han kommer. Blir det värre ringer jag vet, men vad skulle den kunna göra mer än att skriva ut antiinflammatorisk? Känns inte som att det skulle gå att sy där.
Rida kan jag ändå inte göra förrän hon skos igen så hon får ta ett kort sommarlov nu.

Tack så mycket för snabba svar!
Håll tummarna för att det håller sig fint och börjar växa igen.

Jo men då blir de balltrampade av andra eller hur menar du?

Jag såg framför mig typ sleipner....:p

Men jag tror som du galoppbandage, kolla att det är rent så blir det bra...

Nu var ju det inte riktat till mig.

Men, med tanke på att det är min häst så skulle jag inte vara förvånad om det är någon "kompis" som trampat, för lekarna kan på rätt villt till. Sen är hon väldigt duktig på att inte ha koll på fossingarna själv så man kan inte vara säker ;)

Glöm inte att klippa bort de lösa hudbitarna, så det inte bildas fickor med smuts så läker det snabbt. Tvätta med jodopax eller liknande.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i... 2
Svar
32
· Visningar
4 996
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 001
Senast: skuggi
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 471
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 746
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka