Hur sköta benen bäst?

W

wild n crazy

Ursäkta otroligt dumma frågor, det känns pinsamt att jag inte kan detta.. Hoppas jag inte blir halshuggen nu :p

1. Kyllera vs liniment? Liniment båda kyler och värmer (?) och kyllera endast kyler? Fyller dom samma funktion? Vilket föredrar ni? Bör man alltid använda detta på natten/efter träning och varför?

2. Vad skiljer stall och arbetsbandage? Är det endast tjockleken på paden? Hur tjock ska en pad vara?

3. Jag har en nsv/fullbl. korsning som är fem och helt frisk, (:love:) bör jag linda honom?

4. Vilken funktion fyller stallbandage och arbets bandage?

5. Vilka slags lindor föredrar ni? Klibblindor, elastiska, fleece, BoT? Fyller Bot samma funktion som de andra? Bättre? Sämre?

Detta kändes lite pinsamt, men nu har jag frågat :D Otroligt tacksam för svar! :bow:

Sv: Hur sköta benen bäst?

1: jag använder alltid kylliniment nu på sommaren, å blue lotion(linimentet) som kyler å värmer under vindern, om ja nu inte linimentar med radital(endast värmande) men de gör ja ju endast på vintern. jag använder kylning efter jobb, på kvällen lägger ja på det innan dom ska in i boxen,för att förhindra ev svullnader eller något slag som kunnat komma under träningspasset.

2: ja vet itne vad du menar med arbetsbangage om du menar tränigsbandage jag personligen tycker ju att de e tjockleken men alla har väl olika vad dom tycker jag använder tunna tuna neopren paddar när jag tränar å cabejo paddar eller liknande som stllbandage..

3: jag tycker ju inte att du ksa behöva linda din häst om du inte tycker att han kanske e tjock i nått ben på morgonen eller så, desto mindre man behöver ha desto bättre är det ju men vissa lindar ju i före byggande syfte...de e nog lite upp till var o en

4: Stallbandagen (som jag skrev innan) kan ju förebygga svullnader över natten å ger ju värme för benen, medans ett träningbadage ger mer stöd för kotor å skenben för man tränar så att hästen får mycke stöd.

5: Jag använder cabejo paddar under nätterna med fleece bandage över (har även fleecebandage i transporten) under träning hemma har jag elastiska bandage och under tävling eller hårare träning har jag antingen elastiska bandage eller vetflex(klibblindor) jag använder ite själv BoT men alla säger ju att dom sak vara jätte bra mot gallor å så men jag trivs bra med caejo´s paddar dom funakr bra för min del så länge.. sak dock köpa mig ett par BoT å se om de gör nån skillnad =)

detta va iallafall som jag tycker de e.. du får nog oliak svar vem du en frågar skulle jag tro..:) ha de bra... /malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka