Hur skiljer sig en travhästs behov från en ridhästs?

Nomina

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder - hur skiljer sig en travhästs näringsbehov från en ridhästs? Det är alltså ridhästarnas behov jag har koll på, och travhästarnas jag vill veta mer om :p

Har bla. hört att en travhäst behöver mindre protein (eller var det lägre kvot?) än en ridhäst, stämmer det och hur kommer det sig i så fall?

Hur skiljer det sig med mineralbehov? Natrium känns rätt logiskt att de behöver mer eftersom de i regel svettas betydligt mer än en ridhäst, men i övrigt?

Berätta allt ni kan komma på :D

Sv: Hur skiljer sig en travhästs behov från en ridhästs?

Det är inget som skiljer i grundbehovet utan det enda som kan skilja är hur mycket hästen jobbas. Man räknar ju först ut vad hästen behöver bara för att dra runt kroppen, grundbehovet, och sedan lägger man på vad hästen behöver för arbetet. För arbetet går det ju åt både mineraler, energi och protein.
Alla hästar behöver lika mycket protein procentuellt sett för att kunna bygga och bibehålla muskler sedan finns det individuella skillnader för vid vilken kvot en häst mår bäst av att ligga.

Ja, jo det förstår jag :p
Det jag var nyfiken över var skillnaden i hur man räknar när man lägger till arbete. Arbetet är ju väldigt annorlunda och det är ju logiskt att det skiljer sig. Jag hade nog inte spekulerat i det om det inte var för att jag hört just att en travhäst behöver en lägre kvot än en ridhäst dock :p

Men låt säga, en travhäst som körs 3-4 dagar/vecka, någon dag snabbt och någon dag mer jogging typ (märks det att jag inte har så mycket koll på hur en travhäst tränas? :angel:), hur mycket lägger man på då av de olika sakerna?

Sedan förstår jag såklart att det skiljer mellan olika individer precis som hos ridhästar, men om man generaliserar.

Nej det har jag inte, får göra det! Tack :D

Det som skiljer är arbetstillägget, då travhästarnas träning oftast räknas som "hård". Man får alltså lägga på mycket mer energi för att de ska orka med sin träning. Proteinbehovet ökar dock inte nödvändigtvis lika mycket, utan när proteinbehovet är täckt så ÄR det täckt.
När man lägger på mer energi utan att nödvändigtvis ge mer proteiner, så medför det en lägre kvot - om man nu nödvändigtvis behöver räkna med kvoter....

Tack för ditt svar!
Nu hänger jag med :)

Skillnaden är jobbet. Travhästar går i regel hårt medan ridhästar utför lätt-normalt arbete.
Så de behöver egentligen mer av allt än vad en ridhäst behöver, förutom selen som är den samma.
Kan rekommendera att köpa "Utfodringsrekommendationer för häst" -SLU

Förutom att energibehövet är högt hos en travhäst har jag dessutom hört att många undviker att ge extra protein utöver behövet för att undvika att hästen bulkar på sig för mkt massa. Bra kondition och lätt kropp är att föredra för en travhäst som drar en mkt lätt vikt efter sig men springer fort. En ridhäst som bär en ryttare och arbetas i tex dressyr har större fördel av att bygga mer muskelmassa.

Nu förstår jag det där som jag hört om mindre protein ännu bättre, och det låter väldigt logiskt när du säger det :)

*till alla*

Jag har egentligen ingen användning av att veta vad en travhäst bör äta, frågade av ren nyfikenhet :)

Kunskap är aldrig nån börda. Rätt vad det är behöver du den.

Nej, det är klart. Jag ville bara förtydliga att jag inte tänkte ge mig på att räkna foderstater åt travare när jag uppenbarligen har noll koll :p

Nej, det är klart. Jag ville bara förtydliga att jag inte tänkte ge mig på att räkna foderstater åt travare när jag uppenbarligen har noll koll :p

Det enda jag vet om travare är att dom äter mycket :)

Travarna i stallet äter mindre än mitt fullblod, så det beror på vad man jämför med :angel: :rofl:

Haha ja, det förstår jag :) Travarna äter ju mycket i jämförelse med "den normala ridhästen", och ännu mer i jämförelse med en lättfödd ponny (ja, jag vet att islandshästar klassas till hästar, men ni förstår vad jag menar). :p

Jag är ingen expert men jag tycker att många travtränare tänker fel!! Dom ger många kg kraftfoder och mindre grovfoder. Tyvärr så får ju många travare magsår och liknande. Jag har både travhästar och ridhästar. Mina hästar får fri tillgång på grovfoder och minimalt med kraftfoder. Och det funkar. Travtränare jag har pratat med säger åt mig att dra ner på grovfodret och öka kraftfodret,, ALDRIG så länge mina hästar går bra på detta så tänker ´jag inte göra så som dom vill och jag kan tillägga att jag fått höra att jag förstör mina hästar på detta vis, men undra ja vems hästar som tar mest skada, mina som äter merst grovfoder eller deras som äter mera kraftfoder än grovfoder :P

Och jag har aldrig träffat en travtränare som ger mycket kraftfoder och lite grovfoder.
Står i ett travstall där jag är den enda som ger kraftfoder (och jag har lättfödd ponny! Ger proteintillskott, han äter bara halm), travarna får mängder med ensilage. Mer eller mindre fri tillgång, det är bara småttingarna som äter upp allt de får.
Stod granne med stort travstall förr, de gav kanske inte lika mycket hö/ensilage men ingen häst fick kraftfoder. De som behövde extra fick lucern.
Däremot har jag träffat många dressyr- och hoppryttare som är livrädda att ge hästen stora mängder grovfoder och köper kraftfoderblandningar för hundratals kronor med värden som motsvarar ett genomsnittligt hö..

Så det är nog väldigt olika.

*delvis kl*

Det är säkert väldigt olika som ni säger. De som står i mitt stall fodrar med mycket hösilage, men rätt mycket kraftfoder upptill (vet inte vad som är mycket i travvärlden, men de får ungefär 3kg pelleterat kraftfoder och 1kg betfor/dygn :p), de som ägde grannstallet förut gav hästarna 5-6kg kraftfoder/dygn. Så min erfarenhet är att de ger mycket kraftfoder, däremot ger de mycket hösilage också.

Min erfarenhet är ju väldigt begränsad, jag har pratat med 2 olika travtränare om foder, och ingen av dem förstår sig på analyser eller något sånt (vad jag menar är att de inte verkar speciellt insatta i fodervärlden :p).

Undrar just vilka travtränare du har träffat då.

Jag har jobbat inom travet över 30 år och jag känner absolut inte igen din beskrivning. Majoriteten är väldigt noga med att hästarna skall ha nära nog fri tillgång på grovfoder som är hästens viktigaste mat. Sedan beror ju fodergivan på om du tränar hästarna och hur mycket/hårt du tränar eller om du har hästarna som hagprydnader.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 771
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har suttit nu på lunchen och lekt lite med hippocampus för att lite koll på kommande behov hos damen nu under dräktigheten...
Svar
9
· Visningar
1 338
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17