jerseyko
Trådstartare
Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott.
Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika stor skitstövel och bryta mot kontraktet.
Eftersom jag inte är ett företag kan jag inte kalla det en faktura, vad kallar man det?
I kontraktet står:
Jag hämtade hästen, och fodervärden ska ju då betala mig.
Jag åkte 13 mil, hemifrån mig till fodervärden och sen där ifrån till stallet.
Jag har ingen koll på vad bensinen kostade då, men är jag helt från vettet om jag begär 18 kr i milersättning som är den summan som skatteverket använder och även de fack jag kollat lite på där arbetsgivarna betalar för resor i och till jobbet.
Kan jag skriva såhär?
Kostnads/Milersättning för hämtning av häst.
P.ga. kontraktsbrott § 8, 10 och 15 har hästägaren den 080502 hämtat hästen BF.
Enligt §14 skall återtransport av hästen BF bekostas av fodervärden.
13 mil * 18 kr = 234 kr
Betalas senast 080625
*mitt kontonummer*
Sen är det § 8.
Kan jag skriva såhär:
Påminnelse veterinärvårdsförsäkring för hästen BF som enligt § 8 skall bekostas av fodervärden.
Period: 080121 - 080502
Januari: 11 dagar * 7,9 kr = 86,90 kr
Februari: 247 kr
Mars: 247 kr
April: 247 kr
Maj: 2 dagar * 7,90 kr = 15,80 kr
Summa: 844 kr (Öresutjäming + 0,30 kr)
Betalas senast 080625
*Mitt kontonummer*
Och nu när jag läser kontraktet står det även:
Jag var så glad över att jag hittat hästen och tagit hem henne att jag helt glömde bort det. Ska jag ringa veterinären imorgon och be henne komma ut så fort som möjligt eller är det för sent?
Kan jag skriva att om hon inte betalat senast den 080625 kommer en påminnelseavgift att tas ut på 25%?
Ni kanske tycker jag är helknäpp nu, men min hovslagare ska b.la upp i tingsrätten mot henne pga obetalda skoningar så jag tänker bara möta henne stenhårt på en gång för att inte behöva jaga pengarna i evigheter.
Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika stor skitstövel och bryta mot kontraktet.
Eftersom jag inte är ett företag kan jag inte kalla det en faktura, vad kallar man det?
I kontraktet står:
14.KOSTNAD FÖR ÅTERTRANSPORT
Kostnad för återtransport skall betalas av fodervärden.
Jag hämtade hästen, och fodervärden ska ju då betala mig.
Jag åkte 13 mil, hemifrån mig till fodervärden och sen där ifrån till stallet.
Jag har ingen koll på vad bensinen kostade då, men är jag helt från vettet om jag begär 18 kr i milersättning som är den summan som skatteverket använder och även de fack jag kollat lite på där arbetsgivarna betalar för resor i och till jobbet.
Kan jag skriva såhär?
Kostnads/Milersättning för hämtning av häst.
P.ga. kontraktsbrott § 8, 10 och 15 har hästägaren den 080502 hämtat hästen BF.
Enligt §14 skall återtransport av hästen BF bekostas av fodervärden.
13 mil * 18 kr = 234 kr
Betalas senast 080625
*mitt kontonummer*
Sen är det § 8.
8. FÖRSÄKRING
Det åligger hästägaren att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad samt A1-försäkrad.
Fodervärden betalar under avtalstiden kostnaden för veterinärvårdsförsäkringen till hästägaren.
Kan jag skriva såhär:
Påminnelse veterinärvårdsförsäkring för hästen BF som enligt § 8 skall bekostas av fodervärden.
Period: 080121 - 080502
Januari: 11 dagar * 7,9 kr = 86,90 kr
Februari: 247 kr
Mars: 247 kr
April: 247 kr
Maj: 2 dagar * 7,90 kr = 15,80 kr
Summa: 844 kr (Öresutjäming + 0,30 kr)
Betalas senast 080625
*Mitt kontonummer*
Och nu när jag läser kontraktet står det även:
§ 9
Efter avtalets upphörande skall hästen veterinärundersökas på nytt på fodervärdens bekostnad för att fastställa hästens hälsostatus.
Jag var så glad över att jag hittat hästen och tagit hem henne att jag helt glömde bort det. Ska jag ringa veterinären imorgon och be henne komma ut så fort som möjligt eller är det för sent?
Kan jag skriva att om hon inte betalat senast den 080625 kommer en påminnelseavgift att tas ut på 25%?
Ni kanske tycker jag är helknäpp nu, men min hovslagare ska b.la upp i tingsrätten mot henne pga obetalda skoningar så jag tänker bara möta henne stenhårt på en gång för att inte behöva jaga pengarna i evigheter.
Senast ändrad: