Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Sv: Hur skickar jag betalningspapper till fd fodervärd?

Antalet spelar ingen roll, varje ärende är för sig. Däremot minskar chansen att få pengar om gäldenären har fler fodringsägare som väntar på pengar.

Det blir ingen betalningsanmärkning förrän det blivit utslag i ärendet. D v s om hon INTE bestrider kravet så fastställs fodran och det går till indrivning/verkställning.

OM hon bestrider fordran får ni gå till tinget, en lång och kostsam procedur. OM du vinner där får hon en anmärkning. Men inte innan.

Okey, men ska jag skicka en till faktura till henne eller ska jag gå direkt till KF?

Ska jag skicka en faktura påminnelse eller kallar jag det kravbrev?

Okey, men ska jag skicka en till faktura till henne eller ska jag gå direkt till KF?

Skicka först så hon har 30 dagar på sig. Sedan en påminnelse med 14 dagars betalningstid, sen KF.

Precis skrivit ut 2 påminnelser. På återtransporten blir det påminnelse nr 1 och på försäkringen 2a påminnelsen, om den 1a räknas som jag gav henne muntligt och hon vart väldeigt "ojojoj jag ska genast betala..."

Googlade lite och det är vanligt med 3 påminnelser, sen kravbrev. Har hittat lite mallar och där har alla med ränta och inkassokostnad.

Kolla även runt vad de skulle kosta om jag skulle sälja fakturorna, och då skulle de kosta mig runt 300kr fakturan och sen får jag tillbaka 180kr, en förlust på alltså typ 120kr/fakturan. Kan de vara värt de? Sköter då köparen av fakturorna allt eller kommer det vara jag som t.ex. skulle möta henne om de skulle gå upp i tingsrätten?

Jag har sålt faktoror, väldigt smidigt tycker jag.

Nu har ytterligare ett förfallodatum gått förbi och inga pengar.

Ska jag skicka igen? Blir då 3e påminnelsen för transportkostnaden och 4e påminnelsen för försäkringen.

Funderar på att sälja fakturorna istället. Till någon som vet hur man gör. Men jag har bara hittat ställen som är fär företag, någon som vet vart ja kan vända mig? Skicka PM om ni inte vill skriva i tråden.

KF har ju ingen telefonkö och de bara tutar upptaget :mad:

Någon som kan hjälpa mig att fylla i betalningsföreläggande?

besök dem istället så får du all hjälp direkt samt svar på dina frågor!

I uppsala så finns dom på Strandbogatan 4.

Jag ringde igen och då kom jag fram och fick en massa hjälp och information. Bla kollade hon upp om fodervärden hade skulder hos KG sen tidigare och hur stora osv. Tyvärr tog färgen i skrivaren slut så jag får posta papprena imorgon.

§ 9
Efter avtalets upphörande skall hästen veterinärundersökas på nytt på fodervärdens bekostnad för att fastställa hästens hälsostatus.

En liten poäng är att ni inte skrivit hur lång tid efter hemtagandet paragraf nio slutar gälla :grin:

Det innebär att du fortfarande kan vet-besiktiga på fodervärdens bekostnad.

Hej
Har läst tråden och tycker att alla svar varit bra, men om jag förstått det rätt, behöver man inte skicka påminnelser, finns ingen lag på det.
Har själv varit utsatt för liknande, där det bara inte gick att få tag på fodervärden, och hon flyttade runt hästen utan att meddela.
Kan det vara samma, bor hon eller bodde i Norrland? Du får gärna PMa mig.

Men nu är ju problemet med henne redan löst. Jag skulle försökt tänka mer när jag hämtade henne och tagit ut en veterinär på en gång som kunde intyga hur hennes hovar såg ut. Nu har ju min hovslagare fixat till det.

LillaMy Denna kvinna finns i norra STHMLs län.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Efter lite strul hittade jag en fodervärd åt min häst, de kom och hämtade henne 21/1 och hade henne på prov i 1 månad. Den 20/1...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
14 312
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar