Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?
*KL*
Åh, vad kul att läsa att mentaliteten blivit bättre under åren!
jag hade schnauzer som var födda på 80-talet och tyvärr var inte mentaliteten vad jag önskade. Kanonmysiga hundar hemma med familjen, men enormt stor vaktinstinkt. Inte lätta att träna, dålig kamplust, ingen speciell "will to please". Men någonstans fastnade jag ändå för dessa skäggiga typer, men valde i fortsättningen riesen o dvärg. Men jag har alltid sneglat lite på mellanvarianten, är ju sååå perfekt storlek!
På 80-talet kändes det som om inte så många uppfödare var så intresserade av den mentala biten....Härligt att det verkar gå åt rätt håll!!
Fast det du skriver måste ju inte betyda att de hade dålig mentalitet.
För precis som MrsScabtree så får man allt ha en smula humor för ha en schnauzer.
De är inte will to please, som tex en schäfer är. Schnauzern är helt enkelt inte sån. Sen finns det självklart de som är sånna också, men det vanliga är att man nog får ha lite idéer när man ska träna.
De undrar vad de får för att göra allt det där man ber om, men är ändå inte "jäkliga". Men man får som sagt komma på ett roligt sätt att träna på.
Däremot tror jag de svarta har med av kämparglöden, är det jag menar med lite mer krut i. De är lite mer på, men där får man också ha humor, de måste inte vara lättare att träna för det, utan de kan också fråga vad de får för att komma på inkallning.
Mina har aldrig varit så att de ska bråka och smita när man tränar. men de kan tex stå och titta på mig och fundera på att ska jag gå till matte eller ska jag bara stå här och titta lite på henne en stund först

Sen har jag en schnauzer som lyder minsta vink, men då är hon också mjukare till sättet.
Pappan till Nisses som nämns här i tråden är lydnadschampion. Och jag brukar säga att klarar man det med en schnauzer, då är man duktig. För man får inget gratis. men som sagt. Gör det roligt, så kan du få en kanonhund.
Denna lydnadshunden går kanon, och är verkligen jätteduktig. Men han kan också få för sig att stanna till mitt i ett moment för titta på en skata. Han ser inte bara husse, utan ser lite annat också
Att schnauzer har vaktinstinkt är inte konstigt, de var "gjorda" för att leva på en gård som gårdshund och jaga råttor. Så det kan man heller inte säga något om mentaliteten, för var ju så de skulle vara.
Klaga på mentaliteten kan man göra när man får en hund som inte fungerar, eller som inte är som rasen ska vara.
Men, det har gjorts mycket med schnauzern tycker jag. Många uppfödare gör MH på avelshundarna och fixar även MH för avkommorn osv..