Hur skall sadeln egentligen ligga?

E

Eeiram

Hej!

För cirka tre år sedan sadlade jag om och böt min engelska ridsadel till westernsadel. Rider nu mitt varmblod med en Double CC (tror den heter så), rundskuren, köpte den för 7,500:-.

Den ligger inte och trycker någonstans, snarare att det nu har börjat "stå upp" lite där bak. Jag vet inte om hästen har ändrat sig i kroppen, är inte heller så duktig på det där med westernsadlar, men hur skall sadeln egentligen ligga? Kanske det beror på paden?

- Marie

Sv: Hur skall sadeln egentligen ligga?

Läste lite på internet och såg att det fanns någon slags pad som lyfter upp framvalvet och att man därmed får ner bakvalvet en aning. Något ni vet något om?
:confused:

Om sadeln står upp lite baktill kan det antingen bero på att den är mer svängd i bommen än vad hästen är i sin rygg eller på att sadeln är lite vid och därför åker ned framtill. Du kan prova med att använda en "buildt-up" pad, alltså en som är tjockare framtill.

Ginne skrev:
Om sadeln står upp lite baktill kan det antingen bero på att den är mer svängd i bommen än vad hästen är i sin rygg eller på att sadeln är lite vid och därför åker ned framtill. Du kan prova med att använda en "buildt-up" pad, alltså en som är tjockare framtill.
Tack för svaret! :bow:

Var kan jag hitta dessa paddar till bästa pris?

Om den har börjat lätta lite baktill så beror det troligen på att hästen har blivit smalare framtill och sadeln blivit lite för vid och sjunker ner framtill och därmed lättar baktill. En built-up pad funkar nog bra, billiga sådana hittar du på Börjes 298:-

Kan vara så att sadeln är för vid fram till. Du kan även ta och vika en handduk eller något annat och lägga uppepå paden du redan har för att prova om det blir bättre innan du köper en built up.
Lägg så du har ca 30cm framifrån och bak sen kan du ju prova olika tjocklekar på vad du behöver. Så brukar jag göra.
Min häst ändrar sig mycket i kroppen efter årstiderna, och ibland måste jag ha en full built up, ibland en vanlig pad och ibland räcker det med att jag lägger en handduk dubbelvikt där fram..
Man får prova sig fram lite.

Tack så jättemycket för hjälpen! :bow:

Jag skall prova med en handduk och se om det blir bättre innan jag kikar lite på en built-up pad. Jag undrar om inte min häst också ändrar sig lite med årstiderna, för i somras så satt sadeln som den skulle. Nu slänger hon lite med huvudet när jag kommer med sadeln och drar åt sadelgjorden så jag antar att det är obekvämt för henne. Är noga med att sadeln inte skall ligga och trycka någonstans, vilken den inte gör. Att prova med en pad som är lite tjockare fram skulle ju kanske vara lösningen!

Jag tycker nästan att jag har fått sämre sits i den nu, den är urskön att rida och jag har haft en väldigt bra sits i den förut. Funderar om det kanske är just för att sadeln är högre baktill som jag har fått denna felaktiga sits. Fötterna vill ramla fram lite så jag får därmed skänklarna lite långt fram (inte överdrivet dock). Jag trivs annars jättebra med sadeln så det vore tråkigt att byta den, men jag skall prova med handduken och därefter döma om jag skall införskaffa mig en sådan pad eller ej. :D

Som sagt, tusen tack! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 978
Senast: Zandrah
·
Hästmänniskan För att göra en mycket lång historia kort så: Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans...
Svar
11
· Visningar
2 353
Senast: lewellyn
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
E
Western Hejsan westernentusiaster! Jag gjorde ett användarnamn här för jag behöver lite tips om ett litet sadelproblem! Jag har en westernsadel...
Svar
3
· Visningar
1 417
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka