hur skall martingallen sitta?

eldkyss

Trådstartare
Köpte en martingal strl full till mitt halvblodsto på 159 i mkh utav den grövre modellen.

Kan de vara så att hon behöver strl cob? För ja tycker att martingallen hängde och slängde väldigt mycket. Hur vet man att man har rätt strl? Finns det någon sort som man kan ställa in?

Sv: hur skall martingallen sitta?

Antar att det är remmarna som går upp till tyglarna som du tycker hänger och slänger. (Remmen runt halsen och ner till sadelgjorden är ju lätta att anpassa med en läderhåltagare för det mesta.) De är rätt längd när de tar emot när hästen drar upp huvudet över den höjd du bestämmer är max.

Om du håller tyglarna där handen är när du rider och hästen har sitt huvud normalt så ska remmarna som går upp till tyglarna vara raka. Det är ett enkelt sätt att se att en martingal är rätt avpassad. Tar hästen huvudet högre än normalläge ska remmarna sträckas och har hästen sitt huvud normalt ska remmarna vara lösa och "hänga".

Det generella är att remmarna som sitter i tyglarna ska vara sträckta när hästen står med huvudet så här ungefär sen kan man såklart passa in med längre till den individuella hästen.

En gammal bild som jag har gjort som visar ganska bra hur den ska sitta.
martingal.jpg

Senast ändrad:

En korrekt anpassad martingal ska gå att dra iprincip hela vägen upp till manken (de löparna som sitter i tyglarna), då är de tillräckligt långa.

En martingal ska bara ta emot precis innan hästen skulle träffa ryttaren, inte långt innan så det hindrar den i normal ridning. Då drar martingalen bara neråt och bryter linjen mellan mun och hand.

vid bringan och mellan frambenen så hänger den:crazy: vad kan jag göra då?

Det där är alldels för kort för min del. Om jag har så och hästen sätter upp huvudet så kommer tygeln att brytas som någon annan oxå skrev. Man kan även tänka att man ska kunna få ringarna till nästa mellan ganascherna

Det är så jag har lärt mig, har även hört det Sorbe sa men aldrig att den ska gå till ganascherna. Det är ju meningen att den ska verka när hästen har huvudet högre än normalposition vilket jag anser att hästen på bilden har ungefär. Sen kräver vissa hästar längre martingal än andra för att trivas.

Om det bara är den delen som hänger mellan frambenen som är för lång så kanske du saknar den där gummistoppen som ska sitta på den breda remmen, och ovanför halsremmen?

kanske bättre att säga sträckt under halsen fram till huvudet. Om jag haft den så kort som du visar på bilden har jag fått skäll av tränarna just för att tygeln bryts när huvudet sätts upp, och har då fått lära mig att man kan kolla på det sättet för att få en bra längd. :) Men inom hästvärlden finns det ju tusen olika sätta att göra saker på och det gäller bara att man hittar ett sätt som fungerar för häst och ryttare.

På ridskolan brukar vi säga att ringarna ska gå till mitten på halsen när hästen står vanligt :)
Det brukar vara lagom då.

På ridskolan brukar vi säga att ringarna ska gå till mitten på halsen när hästen står vanligt :)
Det brukar vara lagom då.

Så har jag också hört! Jag har för övrigt en i strlk ponny till mitt hbl på 160, o den fick jag göra extra hål i... undrar hur storlekarna är tänkta?!

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka