Hur skall man göra för att minska tempot/göra halt?

Niklas_E

Trådstartare
Hej,

Har en fråga angående hur man skall göra halt eller minska tempot? Misstänker att jag inte gör helt korrekt. Får ofta höra att jag skall sitta ner och spänna magmusklerna. Är det nån som har nån bild eller kan teckna hur man skall göra?

Ska man trampa lite hårdare ner i stigbyglarna

Hur menar man igentligen med att spänna magmusklerna? Skall man skjuta ut magen eller dra ihop eller vad menar man?

Tack på förhand,
Niklas
 
Sv: Hur skall man göra för att minska tempot/göra halt?

Finns lika många sätt som ryttare och hästar, enda jag kan säga är att dra i tyglarna och spänna sig fungerar inte :p.
Viktigast är att nan gör sig förstådd för hästen.
 
Sv: Hur skall man göra för att minska tempot/göra halt?

Du ska spänna till i magmusklerna som att du drar in naveln och samtidigt knipmusklerna . Då kommunicerar du med hästen via din sits . Förhållningen för sitsen som hästen då ombedes svara på , fångar du endast upp med handen i en följsam kramning i tygeln , mjukt och kvickt .
Kort och snabbt summerat , hoppas du förstår .
 
Sv: Hur skall man göra för att minska tempot/göra halt?

Sjunk ner i sadeln, tänk dig att du sitter i en gunga och vill dämpa farten- då spänner du magmusklerna :) Kan ev kombineras med en lätt, snabb förhållning i tygeln. En välskolad häst brukar reagera på sitsen i första hand.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok …”Först kommer ingenting, sen ingenting, sen allt på en gång.” Fast jag tycker nog mer att det känns som att jag är en slangbelleboll...
Svar
16
· Visningar
1 484
Senast: Parat
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sista dagen på ridskolans termin stod jag uppbokad på två lektioner – dels min ordinarie, och dels den sista lektionen för dagen som...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp