Sv: Hur skall en loksele sitta?
För att få svar som är mera tillförlitligt än mitt hänvisar jag till Anders Erikssons lilla bok (häfte) "Utrusta hästen för körning". Den kostar runt en hundring, finns bl.a på Hööks.
I Övrigt ska draglädret (som går mellan lokan och dragringen) bilda en rak linje med skacklarna
eller draglinorna, beroende på vilka som drar själva rockarden.
Draglinjen ska alltså inte vara bruten.
Draglädret ska i höjdled vara placerat en tredjedel nerifrån på bogbladet. Alltså dela in bogbladet i tre, i den nedre "skarven" ska draglädret sitta. På en del lokselar kan man justera det genom att övre lokremmen går att flytta uppåt och nedåt.
Det bästa för hästen är om man kan sätta fast en svängel på vagn/kärra, och dra med draglinor. Då följer dessa med i bogrörelserna, och hästen behöver inte dra hela lasset med en bog i taget.
Till en shettis skulle jag absolut föredra loksele, eftersom anläggningsytan för en brösta inte är så stor. Det är lätt att den hamnar för högt och trycker på strupen, eller att den hamnar för lågt och trycker på bogspetsen.
Det du kallar för oket (som man använder på oxar
) heter lokor, och de ska sitta så tight att du med svårighet kan föra handen innanför och dra den uppifrån och ned. Trycket ska vara lika hårt hela vägen. Den får hellre sitta lite för hårt än lite för löst.
Sen finns det två gjordar på en loksele. Däckelgjorden brukar vara något tunnare, den ska spännas lite lösare än man spänner sadelgjorden. Bukgjorden är till för att bromsa det hela, och den ska sitta så att man får in en tvärhand mellan gjorden under magen på hästen. Det där med tvärhand brukar jag tänka så att det ska vara tvärhanden på en människa lagom för hästen! Alltså, på min bruksnordis tänker jag mig tvärhanden på en vuxen karl
Att bara ha svanskappa går ju, men är inte att rekommendera. Då kommer tyngden av vagnen att hamna där i nedförsbackar + att bukgjorden tar en del. Det är där en baksele kommer in. Den sitter från dragring till dragring (när man kör brukskörning som jag) bakom rumpan på hästen. Sen finns ett par remmar som går i kors över korset på hästen (finns olika modeller) som håller upp den andra remmen. Kan användas tillsammans med svanskappa eller utan, beroende på modell.
Bakselen kan också fästas i skacklarna, men det blir samma funktion.
Skackelns vinkel in mot hästen spelar alltså inte så stor roll om du har svängel och draglinor, i annat fall ska den alltså fortsätta draglädrets linje. MEN, tyngden spelar roll! Med folk i rockarden, och om du håller skacklarna i den höjd du ska fästa dom på hästen, ska det vara mellan 5 och 10 kg tryck på däckeln. Ut med badrumsvågen och prova!
Jag har en rockard som jag nu inte använder, eftersom vikten på däckeln var 18 kg när jag provade!
Hoppas du (och JennyK) blev lite klokare av detta!
Och lycka till med körningen, härligt att kunna använda shettisen själv, också, inte bara behöva gå bredvid!
Lotta