hur skall en hästsko sitta?

vinkelina

Trådstartare
började fundera då jag bytt hovis pga flytt.

den gamla skodde alltid så att det var ett utrymme mellan hoven o skon, man slapp o kratsa där emellan. (hovkratsen under skon, svårt att förklara)

men nu fick hon skon rakt på, dvs, man slipper inte under o kratsa, de kommer ju förståss inget skräp dit då häller, men jag tycker att det känns konstigt o börja fundera hur det skall vara. det känns fel, men det finns kanske flera sätt att sko

Sv: hur skall en hästsko sitta?

Det måste nästan bero på hur de har verkat hoven, vissa hästar har ju väldigt platta fötter medan vissa har väldigt djupa. Men det är ju lite konstigt att det kan bli sån skillnad på samma häst.

det är just det. för det som hon har nu känns "fel" men då jag inte är så kunnig så vet man ju inte *suck* att är det fel skoning, eller har de olika tekninker...

om jag förstår dig rätt så skodde den gamla hovslagaren så att enbart hovväggen hade kontakt med skon och sulan verkades ner och det på så sätt blev ett mellanrum mellan skon och sulan men inte mellan skon och hovväggen?

men nya hovslagaren verkar så att skon ligger an mot både hovvägg och sula?

när en häst går så bör den gå på så stor anläggningyta som möjligt, dvs skon skall ligga an mot både hovvägg och sula..

jag förstår inte meningen med att bara låta hästen gå på hovväggen?

och jag förstår inte heller ditt problem med hovkratsningen? blev det svårare?

menar du att du tidigare har kratsat under själva skon?

aha, nu ser jag den dialektala missen..

för mig är "jag slipper inte" att man måste göra det, typ "du slipper/smiter inte undan från jobbet"
men du menar att du "inte kommer in emellan" när du skriver "jag slipper inte"

det var därför det såg så konstigt ut..
"jag behövde inte kratsa under kanten när min gamla hovslagare lämnade ett mellanrum, men nya hovslagaren lämnar inget mellanrum så där måste jag kratsa, men det kommer inte in skräp där ändå" läste jag..

slipper för dig = slinka in/komma åt
slipper för mig = behöver inte/kan inte göra det

men din nya hovslagare skor korrekt iallafall..

blir lätt så, det kallas för finlandismer :) för här är det vanligt med just den betydelsen, typ, slipper jag åka med dig in till stan = får jag åka med dig.....

nå, fundera ju bara om det var korekt skoning då hon aldrig har blivit skodd så :)

blir det då oxå mindre snöklimpar på vintern eller?

när en häst går så bör den gå på så stor anläggningyta som möjligt, dvs skon skall ligga an mot både hovvägg och sula..

jag förstår inte meningen med att bara låta hästen gå på hovväggen?

Nu kan jag förstås missförstått vår hovslagare men... Hon sa att man vill att skon ska ligga mot hovväggen, inte mot sulan, dvs tvärtom mot hur du förklarar. Detta för att hästarna blir ömma om skon ligger emot sulan.

Det blir dock, såvitt jag kommer ihåg utan att ha hovarna framför mig, inget mellanrum, så som TS beskriver, mellan skon och hoven när hon skor.

Blev fundersam över det hela, men det kanske är en fråga om beskrivning/förklaring, snarare än resultatet i praktiken.

hih, ja men vi fick ju rätsida på språkmissförståndet iallafall :)

jag tycker att det blir mindre styltor på vintern, isen får liksom inte lika bra grepp inuti skon, och blir det styltor är de lättare att knacka ur då de inte har blivit något som hakar fast :)

Går hästen din bra med skorna på det viset är det ingen fara heller, du kan ju höra med din nya hovslagare nästa gång det är dags för verkning, så får du lite mer info om just hennes skoning :)

Lycka till! och ha de så kul med hästen!

jao, men sulan är ju alltid mjukare, man ska ju inte verka bort mer av hovväggen för att sulan skall ligga an ordentligt, de mesta stödet tas ju mot hovväggen ändå pga att den är hårdare..
Tittar man på hästar som går oskodda så är det en ganska platt sula man ser, dvs hästen lägger vikten på både hovvägg, sula och stråle..
Man vet ju också att marken hästen går på inte är lika hård som en sko, utan formar sig något, det gör också att trycket fördelas mer på sulan.. så det känns ju fel helt logiskt sett att man skulle verka er sulan så endast hovväggen ligger mot skon..

:)

kanske det nu inte blev direkt mellanrum, men upplever i alla fall att skon ligger mycket tätare på nu

jao, men sulan är ju alltid mjukare, man ska ju inte verka bort mer av hovväggen för att sulan skall ligga an ordentligt, de mesta stödet tas ju mot hovväggen ändå pga att den är hårdare..
Tittar man på hästar som går oskodda så är det en ganska platt sula man ser, dvs hästen lägger vikten på både hovvägg, sula och stråle..
Man vet ju också att marken hästen går på inte är lika hård som en sko, utan formar sig något, det gör också att trycket fördelas mer på sulan.. så det känns ju fel helt logiskt sett att man skulle verka er sulan så endast hovväggen ligger mot skon..

:)

Ja, i praktiken tror jag att det blir så, dvs hovväggen plus lite sula även när hon skor, så tjock är väggen ju inte. I tån fick hon ta lite av sulan för att skon inte skulle ligga an, och det var då hon förklarade också. Annars hade anläggningsytan varit bredare i tån jämfört med resten.

Jag förstår inte själva frågan men rent generellt så ska sula och stråle renskäras från gammalt dött sulhorn, det förväxta vägghornet verkas mer till sulans nivå, skon får dock ej anbringas så att den ger tryck på sulan utan vila i balans på vägghornet, vita linjen, lammelranden. D.v.s. hovens bärrand..

Det finns en tråd ngn stans som heter ngt om Fysioligisk skoning eller ngt där man ser på bilderna ganska klart hur en normal grundskoning bör se ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 224
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 380
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 741
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka