Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Här skrev du det

"Hon har sparkat mycket i väggarna, o sparkat sönder ett antal väggar i stallet, nu har hon dock slutat med det, sen vi flyttat till en box mellan sadelkammaren och foderutrymme/spolspilta, så hon inte har några grannar. Hon går i hagen mellan 9.00-14.00 om dagarna."

Om du rider 1 timme dagligen och hon är ute 5 tim, så står hon alltså i en box utan grannar 18 tim per dygn, jag skulle inte bli förvånad om min häst slutade äta då.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hon sparkade när hon hade grannar.
Nu har hon inte grannar.
Nu sparkar hon inte.
Vad är svårt o förstå?
Precis så skrev jag i de förra inlägget också.
Hon är inte särskilt förtjust i andra hästar, alla hästar är inte supersociala.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hon är inte särskilt förtjust i andra hästar, alla hästar är inte supersociala.

Får väl stick ut hakan lite men jag måste bara kommentera detta. Nä alla hästar är inte sociala tyvärr och det är inte medfött. En häst som växer upp i flock lär sig hästspråket och hur man fingerar socialt.
Hästen är ofta en spegel av dig själv eller den som tränat och uppfostrat den ;)

Vi har i denna tråd talat om följderna fysiskt och psykiskt av att ge för lite grovfoder.
Jag anser att en häst som är gjord för att röra sig i stort sett hela dagen, upp till flera mil, mår dåligt både fysiskt och psykiskt när den får stå i box flera timmar om dagen. Anledningen till det är oftast ren bekvämlighet av oss människor och/eller brist på tillräckligt stora hagar.
Nä ge våra hästar en så god möjlighet som det går att få vara hästar, det mår de bäst av.

Det är aldrig hästens fel ;)
Vänligen
Rolle på Österlen, som har lösdrift till flocken...för hästens skull :D
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Spontant när jag läser det du skrivit skulle jag också säga att hästen inte trivs. De blir ofta sura och griniga på andra hästar. Vad gör vi? Tar bort de andra hästarna, då har hon inget att vara sur på längre. Vad händer? Hon blir vad du säger "stencool", "står och sover när det är fullt med folk i stallet", typiskt tecken på apati skulle jag säga. Det är inte normalt för en häst att stå och sova om det händer saker runt om kring, inte några längre stunder i alla fall.
Det finns många bra undersökningar om vad hästar gör och tar till för saker när de inte trivs och inte får sina naturliga behov tillfredställda som tex får för lite grovfoder, är ute för lite osv. De vanligaste är just de "problem" din häst visar, grinighet mot andra, överdriven vila. Alla hästar tar inte till krubbitning och vävning som tecken på vantrivsel.
Om din häst nu drar repor och umgås med andra hästar i hagen verkar hon inte särksilt osocial heller...

Ibland är vi hästägare blinda och försöker bota symtomen istället för det verkliga problemet.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hej!

Ville bara fråga hur ni gör när ni har en häst som ska få i sig ca 42 MJ per dygn och man har hösilage som har 7,7 MJ/kg foder, 81 g smb rp/kg foder och 67 % TS det blir inte många kilo hösilage för den hästen, räcker det då att hästen får typ 2 kg halm över natten med hösilaget och sen går han ute i flock med 8 andra hästar ca 10-12 timmar om dagen och just nu finns det bete kvar och sen har alla hästarna fri tillgång med halm i hagen.

Vad tycker ni???

MVH
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Ibland är det skrämmande hur lite folk vet hur man utfodrar en häst.....
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

men om hästen i fråga är uppvuxen utan mamma o på nappflaska då?
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

eller så försöker vi människor göra problem av sådant som inte är som något alla andra hästar gör.
som sagt har hon gått på mycket mer silage än så, men lämnar då mycket mer... vilar överdrivet mycket gör hon inte direkt, vi har flera hästar i stallet som kan ta det lugnt på eftermiddan....
visserligen kutar hon runt i hagen med de andra, men de är sällan fråga om närkontakt, stå o nosa på andra hästar, står aldrig o betar precis bredvid en häst.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Numera kanontrivs hon, o hon trivdes även tidigare mycket bättre än vad hon gjorde i stallet innan. Hon är mer självsäker på sig själv och har gått ifrån att ha varit en tanig liten häst till att ha biffat till sig duktigt - så ja.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Seifur skrev:
Hej!

Ville bara fråga hur ni gör när ni har en häst som ska få i sig ca 42 MJ per dygn och man har hösilage som har 7,7 MJ/kg foder, 81 g smb rp/kg foder och 67 % TS det blir inte många kilo hösilage för den hästen, räcker det då att hästen får typ 2 kg halm över natten med hösilaget och sen går han ute i flock med 8 andra hästar ca 10-12 timmar om dagen och just nu finns det bete kvar och sen har alla hästarna fri tillgång med halm i hagen.

Vad tycker ni???

MVH

Jag hade hellre gett hästen fri tillgång under natten i så fall.
Ute i hagen har dom oftast (hoppas man) något att pilla med.
Mina hästar har alltid haft fri tillgång dygnet runt.
Dom som haft lätt för att lägga på sig har fått det utdrygat med halm. :)
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Jag hade mina i ett stall som var ´rellativt lugnt, 10 boxplatser där de var ute mellan ca 8:30-17:00 och mina (som du nog skulle vilja kalla det ) tanthästar "biffade till sig rejält.

Den ena har lite lätt att bli stressad och nervös sedan tidigare så honom blev jag endå inte "förvånad " att han blev så jätte surig och sparkig. Men den andra .. Oj vad hon blev annorlunda! Hon surade mot de andra och sparkade hon också.. Mina tanthästar hade alltså blivit "coola" biffiga hästar som vågade säga ifrån..eller??

Nja.. så såg inte jag på det. Jag flyttade och hästarna står nu mer hemma .. bara de tv ( kansek en tredje på ingång ) Och de är såå lyckliga. De får vara ute minst 12 h och mår så underbart bra.

Jag säger inte att alla hästar mår dåligt som står i större stall, men så blev mina av att komma till ett, rellativt litet.. "större" stall.

Så vad är det hon gör som övertygar dig om att hon trivs? *nyfiken*
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Tanthästar? :confused: :D

Om man jämnför hennes beteende i förra och det numvarande stallet.
Det förra stallet var mindre, det var tre mindre stall (4 boxar i varje) inhysta i olika delar av en gammal gård i renoveringsbehov.
Där släpptes hästarna ut genom att man öppnade boxdörren o lät dom kuta ut i hagen, samma sak in, vilket resulterade i att så fort man öppnade boxdörren minsta lilla så skulle hästen trycka sig ut. Hästarna gick ut vid halv åtta o kom in vid fem-sex tiden, under den tiden hände inte så mycket mer än att hon stod o sov i en ände av hagen. Lunch fodrades i hagen, vilket betydde att de minsta hästarna knappt fick någon mer mat än de hö som trampats ner i leran. Nästan varje gång folk kom på morgonen stod hon på bakbenen o slog med frambenen mot boxdörren. Hon försökte även nita folk i huvudet med frambenen när de hanterade henne.
Hon stod då på fri tillgång av både hö och kraft, åt en del, dock gick det åt mer, eftersom det var kallstall, men levde rövare i boxen, som tog några skottkärror att mocka.

Sen flyttade vi, och stod i några olika boxar, men väggarna höll inte... Tills vi flyttade till den nuvarande boxen
Dock gick hon upp i hull snabbt, blev mycket mer kelig, fick mycket mer bus i kroppen än trots.
Leds till hagen, vilket gör att hon står i godan ro o äter på morronen.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

ok,, jag har läst fel :rofl: Tanig= Tantig för mig.. haha.. men skit i det..

Ok. men det kanske inte var rätt det "heller". Klart att man blir knasig om man inte vet vart man ska göra av alla de KG raftfoder man får i sig.. Eller lär sig att man "ska" springa Jääärnet ut i hagen direkt från Boxen.

och att de små hästarna inte fick någon mat i hagen låter konstigt.. kan amn inte göra fler högar med låångt emellan :confused:

jaja.. grisan mår nog jätte bra och trivs som ankan i dammen... :smirk:
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

förut när du kallade dig GodessOflLove läste jag också fel, då var det Godd(n)ess.. hehe.. jag är nog ordblind eller ngt.. :p
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

:rofl:
fast då åt hon sällan mer än ca ½ kg havre o ½ kg racing balance.
Nu äter hon betydligt mer.
Några gick o gjorde högar med långt mellanrum, men långt ifrån alla. kollektivskött :smirk:

alla i stort sett läste godness :D
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Detta kan hända om du ger för lite grovfoder och i stället ger kraftfoder (t ex havre)

I bästa fall diarré och tarmslemhinneinflammation, dålig tarmperistaltik och därpå förstoppningskolik, diarréliknande avföring under långa perioder som är svåra att komma tillrätta med, dåligt utnyttjande av grovfodret pga felaktig bakterieflora i grovtarmen, dåliga prestationer pga "ont i magen" (jämför med stor gasbildning i tarmen hos människa, kan ge mycket stor smärta, gaskolik kan bero på för mycket kraftfoder i förhållande till för lite grovfoder). Magsår hos häst beror bland annat på för mycket kraftfoder på en gång.

I värsta fall fång av allvarlig karaktär med acidos (=Försurning i hela kroppen) och snabbt dödsfall, tillväxt av klostridier i tarmen (kalllas också för Baron Gruff-sjukan) vilket leder till allvarliga diarrétillstånd som kan ha dödlig utgång.

Beteendestörningar som olika stereotypier: krubbitning, cirkelgång, trägnagning, vävning, luftsnappning leder kanske inte till dödsfall men måste betraktas som mycket allvarliga då de är ett säkert tecken på en hästhållning som inte tillfredsställer djurens normala behov (av att tugga på grovfoder).
Detta är bara några av de vanligaste problemen, mer finns att fnna i den vetenskapliga litteraturen.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hej,
När du frågar hur du ska fodra för att tillfredställa ett behov på 42MJ/dygn antar jag att det då gäller en ponny/häst på ca: 300kg !!

Behovet är då ca: 42MJ/dygn samt 249g smb rp
Med ditt hösilage bör du inte ge mindre än 5,5kg
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Oj, vad förvånad jag blev av att se den här tråden :D
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

InsaneSpliffwizard skrev:
.
Hon får dock en hel del kraft, då jag vill att hon ska ha något att tugga på, ibland lämnar hon delar av den, ibland inte. Hösilage finns det dock alltid kvar. Hö vägrar hon ens äta sedan hon fick smak på hösilaget.

Kraften är ju det som är godast. Det är högst troligt att hästar är funtade som människor och äter upp den mest energirika födan i första hand.

Om du ger henne mindre kraft så kommer hon nog att peta i sig mer grovfoder.

Vill du att hon ska ha nåt att peta med så släng in lite morötter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp