Hur ska vi hantera terrorister/anhängare som bor/befinner sig i Sverige?

Jag finner inga ord.

Här är vad som pågår i Paris; en och en halv miljon människor tågar för yttrandefriheten och mot extremismen, däribland ledare från hela världen:

• Algeriets utrikesminister Ramtane Lamamra
• Israles permiärminister Benjamin Netanyahu
• Jordaniens Kung Abdullah II och drottning Rania
• Den palestinske presidenten Mahmoud Abbas.
• Frankrike, president François Hollande
• Danmark, statsminister Helle Thorning-Schmidt
• Tyskland, förbundskansler Angela Merkel
• Italien, premiärminister Matteo Renzi
• Ryssland, utrikesminister Sergej Lavrov
• Spanien, premiärminister Mariano Rajoy
• Storbritannien, premiärminister David Cameron
• Sverige, statsminister Stefan Löfven
• Belgien, premiärminister Charles Michel
• Nederländerna, premiärminister Mark Rutte
• Grekland, premiärminister Antonis Samaras
• Irland, premiärminister Enda Kenny
• Norge, statsminister Erna Solberg
• Finland, statsminister Alexander Stubb
• Tjeckien, Bohuslav Sobotka
• Ryssland, utrikesminister Sergej Lavrov
• Ukraina, president Petro Porosjenko
• Turkiet, premiärminister Ahmet Davutoglu
• EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker
• Europeiska rådets ordförande Donald Tusk
• Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg
• USA, justitieminister Eric Holder
• Kanada, säkerhetsminister Steven Blaney
• Mali, president Ibrahim Boubacar Keita
• Gabon, president Ali Bongo
• Niger, president Mahamadoou Issoufou
• Benin, president Thomas Bon Yayi
• Tunisien, premiärminister Mehdi Jomaa

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/manifestation-i-paris_4243831.svd

En fantastisk uppslutning.
+ ca 1 miljon människor ;)

Det har redan hänt om du inte minns Bryggargatan och den misslyckade självmordsbombaren där eller om vi går lite längre tillbaka i tiden när extemisterna företrädesvis inte var muslimer - RAF och tyska ambassaden 1975.
Jag vet allt det där och lite till.

Precis!
Man har ju rätt att rita vad man vill men att rita något som bara är menat som provokation? Det är bara respektlöst.
Det är inte heller kreativt, det har ritats mer än nog "Muhammed"-bilder vars enda syfte bara är att reta muslimer á lá "luften är fri för alla"...

Inte blev nagon mordad for teckningen dar den kristna tre-enigheten hade ett manligt homo forhallande som svar pa kyrkans motstand mot samma kon aktenskap, eller dar politiker och pampar runt varlden forlojligades och stalldes ut. Det ma vara bade taktlost och 'plump' ... men sjalvklart maste ratten att stalla ut offentliga personer och foreteelser finnas.
Om man borjar begransa yttrandefriheten kommer den att urholkas steg for steg. Forst kan man inte (till exempel) rita nidteckningar av Mohammad ... sedan kan man inte rita nidteckningar om kyrkan, eller politiska potentater ... sedan kan man inte i skrift eller tal saga vad man tycker om det ledande politiska parti ... och det fria ordet ar dott

/hastflicka som ocksa tycker manga av Charlie Hebdo's teckningar ar ganska ruskigt daliga och alltfor provocerande. Men ocksa att det ar deras ratt att uttrycka sig sa./

Inte blev nagon mordad for teckningen dar den kristna tre-enigheten hade ett manligt homo forhallande som svar pa kyrkans motstand mot samma kon aktenskap, eller dar politiker och pampar runt varlden forlojligades och stalldes ut. Det ma vara bade taktlost och 'plump' ... men sjalvklart maste ratten att stalla ut offentliga personer och foreteelser finnas.
Om man borjar begransa yttrandefriheten kommer den att urholkas steg for steg. Forst kan man inte (till exempel) rita nidteckningar av Mohammad ... sedan kan man inte rita nidteckningar om kyrkan, eller politiska potentater ... sedan kan man inte i skrift eller tal saga vad man tycker om det ledande politiska parti ... och det fria ordet ar dott

/hastflicka som ocksa tycker manga av Charlie Hebdo's teckningar ar ganska ruskigt daliga och alltfor provocerande. Men ocksa att det ar deras ratt att uttrycka sig sa./

Fast framsidan på nya numret är inte provocerande. Det tyckte jag var poängen.

Precis!
Man har ju rätt att rita vad man vill men att rita något som bara är menat som provokation? Det är bara respektlöst.
Det är inte heller kreativt, det har ritats mer än nog "Muhammed"-bilder vars enda syfte bara är att reta muslimer á lá "luften är fri för alla"...

Jag tror inte terrordåd beror på teckningar. Islamisterna har nog högre mål än att bli av med några teckningar . Det handlar om makt och att genomdriva en politisk vilja med hjälp av våld. Så inget av det kommer att stanna av om vi så helt slutar att skriva och teckna.

Båda delar hoppas jag. Om vi lyckas hindra folk att börja strida för IS så räddar vi liv och förhindrar många familjetragedier även här i Sverige.
Ja och minskar risken för terrordåd här. Tror inte någon därifrån åker till Sverige för att ställa till problem, men deras rekryter här kanske följer order.

Den avbildar Profeten, alltså provocerar den många.

Det är provocerande för homeopater när resultat från studier publiceras. Det är säkert någon som blir provocerad när tidningen publicerar bild på Jimmie Åkesson. AIkare blir provocerade när bild på lyckliga Hammarbyfans publiceras efter ett derby. Osv.

Det i sig är inte underlag för att inte publicera. Det är inte medias uppdrag, att förhålla sig till alla som blir provocerade.

Vad jag menar är att det inte är en nidbild, med Muhammed och bombbälte och andra insinuationer , som ofta diskuterats förut.

Om terroristerna verkligen ville ha slut på avbildningar har de ju valt fel väg, större upplaga och spridning än någonsin. Från obskyr fransk angelägenhet till hela världen. Tyvärr tror jag att de bara var ute efter att skapa konflikt, och på vissa sätt har de lyckats. Jag hoppas bara att reaktionerna fortsätter att vara ganska sunda och att inte ny Bushretorik kommer aktualiseras.

Angående karikatyrteckningarna på Muhammed gör jag som mannen -som skulle bli stenad- i Life of Brian!
Sprätter med fötterna och skiker:
-Worse?? How can it be worse??! Jehovah!! Jehovah!! Jehovah!!
(Eller i moderna versionen, Mohammed!!)

Genialisk scen! :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka