Hur ska vi hantera terrorister/anhängare som bor/befinner sig i Sverige?

Jag tycker dom är lite korkade när dom håller på med sina bilder och vet att vissa muslimer blir skogstokiga av dom .Det är ungefär som att stoppa upp en pinne i ett getingbo och röra om lite och sedan bli förskräckt att man blir anfallen !

Jag har funderat på det här. Om vi är jätteförsiktiga med att inte reta upp några extremister, kommer de då att sluta med terrorism? Jag tror inte det. Det är ju egentligen inte att döda enskilda tecknare i Paris som är det stora målet.

Jag har funderat på det här. Om vi är jätteförsiktiga med att inte reta upp några extremister, kommer de då att sluta med terrorism? Jag tror inte det. Det är ju egentligen inte att döda enskilda tecknare i Paris som är det stora målet.

Vill man att satiren ska dö ut, är det nog bättre att ignorera den än att uppröras och försöka utplåna den. Men det kommer nog alltid att finnas folk som tycker om att utmana och provocera och det kommer lika säkert alltid finnas de som blir upprörda, så det blir nog svårt.

Det är väl som att man gör liknande tekningar av svarta eller homosexuella så lär det bli livat i lådan .Inte för att man blir skjuten för det men det verkar legalt att reta upp muslimer

Charlie Hebdo har publicerat massor av teckningar som har forlojligat allt fran svarta, homosexuella och kyrkan utan att nagon blivit mordad. De har definitivt publicerat mer icke Muslimska teckningar an av Muslimska handelser ... Just Charlie Hebdo har retat upp alla olika typer av makthavare och grupper sedan de startade.

Vi kanske inte behöver vara oroliga!

Enligt en informationssida för muslimer i Halmstad är den brutala avrättningen av 17 personer, utplånandet av en hel tidningsredaktion, attacken mot en judisk butik bara ett enda stort "hitte-på".

"ATTACKEN I PARIS ÄR EN STOR LÖGN!!!!!
8/1/2015

Det börjar dyka upp mer och mer BEVIS för att den så kallade "terror attacken" i Paris är en enda stor lögn!"

Därefter lägger skribenten fram bevis efter bevis som stödjer påståendet.

http://halmstadmoske.weebly.com/start/attacken-i-paris-ar-en-stor-logn

Jag har också funderat på detta och jag tror det är en bidragande orsak, teckningarna är förstås bara en liten del, andra faktorer som Guantanamo, drönarattacker och andra insatser som gått fel med oskyldiga människor som offer och liknande orättfärdigheter har nog större betydelse.

Såg på youtube att hackergruppen Anonymus skulle sätta efter IS och Al Qaida och förstöra allt dataaktigt för dem.

En liten, dålig sida hos mig tycker att det är bra. Min civiliserade sida är i uppror.

Vi kanske inte behöver vara oroliga!

Enligt en informationssida för muslimer i Halmstad är den brutala avrättningen av 17 personer, utplånandet av en hel tidningsredaktion, attacken mot en judisk butik bara ett enda stort "hitte-på".

"ATTACKEN I PARIS ÄR EN STOR LÖGN!!!!!
8/1/2015

Det börjar dyka upp mer och mer BEVIS för att den så kallade "terror attacken" i Paris är en enda stor lögn!"

Därefter lägger skribenten fram bevis efter bevis som stödjer påståendet.

http://halmstadmoske.weebly.com/start/attacken-i-paris-ar-en-stor-logn

Jag tänkte precis länka till "Halmstads moské", efter att jag sett uttalandet, och tyckt att det var väldigt oroande.

Mona Sahlin ska ju köra samtalsterapi med jihadisterna, det är ju en innovativ tanke :confused:
Nä, men man ska fånga upp de som hoppar av terrorist-grupperingar. Det man måste förstå är att där finns ett socialt grupptryck bland muslimska unga killar just nu. Mycket av detta är deras sätt att bli rebeller och söka sig en annan gemensamhet, utanför familjen - de blir inte punkare t.ex., de söker sig till andra extremer. Det är dessa unga killar man vill rekrytera. Detta måste man arbeta mycket mer förebyggande med och det hjälper inte att man tiger ihjäl det eller ignorerar problematiken. Kommunikation och möjlighet för ungdomar att möta andra ungdomar från annat ursprung, måste finnas. Det är även en utbildningsfråga, jag har i mitt arbete stött på flera unga killar som har YouTube som sin informationskälla. Ingen källkritik existerar för dem, allt de matas med är fakta - hur lätt är det inte för en terror-sekt att värva då?

Värt att notera är att jihadister och nynazister/vit makt rekryterar ur samma grupp, unga män/pojkar som kommer från utsatta sociala förhållanden, ekonomiskt bidragsberoende, liten eller ingen utbildning, ofta småkrimminalitet, drogmissbruk och våld. Trasiga människor som söker trygghet och bekräftelse som de inte givits av samhället. Unga män som när ett obestämt hat mot allt och alla och som får utlopp genom extremism. Plötsligt finns det ett tydligt mål att kanalisera alla sina känslor genom, otrogna hundar och judar, invandrare, svartskallar, jävla mussar. Två sidor av samma mynt. Det som jag tycker är intressant är att AFA te.x verkar dra sina anhängare från den svenska villaägande medelklassen, vad det säger om Sverige har jag ingen aning om.

Att fördöma terrorattacken i Paris är självklart. Att fördöma Breiviks terrordåd likaså. All extremism är farlig. Problematiken ligger i att man, vad gäller just jihadister och islamsk extremism, påtvingar alla muslimer ett kollektivt ansvar. När moskér i Sverige brandbombas krävs inte att svenska högerextremister går ut och ber om ursäkt. Ingen skulle någonsin avkräva ärkebiskopen i Uppsala en ursäkt för att ryska präster predikar om utrotning av samtliga homosexuella i världen bara därför att de båda representerar kristna kyrkor. Se individen, den lilla klicken extremister i alla förfärliga terroristdåd som sker i hela världen idag. Rikta alla insatser mot att motarbeta extremismen på båda sidor och risken för terrordåd i Sverige kommer att minska. Personligen tror jag inte på straff när något redan skett utan på ett förebyggande arbete. Det skulle vara inte bara samhällsekonomiskt fördelaktigt utan också spara lidande och död.

Fryshuset i Stockholm har i många år arbetat med att få nynazister att hoppa av, fler sådana projekt och insatser behövs. Stöd för föräldrar till unga män i riskgruppen måste också ges av samhället. Ofta är det förtvivlade föräldrar till de unga män som åker till Syrien för att strida med ISIS som berättar det för myndigheterna. Och många har vittnat om att de inte fått hjälp eller stöd utan bara information om att Sverige inte kan göra någonting om inte brott begåtts.

Helt säkra från terrordåd kan inte ett fritt demokratiskt samhälle bli, det ligger i sakens natur. Men vi (samhället) måste göra vad vi kan för att minimera rekryteringen av jihadister och nynazister.

Malmö är den ena av de två städer i Sverige där jag överhuvudtaget kan tänka mig att bo. Väldigt trevlig stad, om än lite liten.

och malmö är en av de ställen i Sverige där jag inte skulle vilja bo även om jag fick betalt för det. Sambon som via sin utbildning har spenderat mycket tid där den senaste tiden har också stärkts i sin uppfattning om samma sak.

Vad nu det har med själva topicen att göra.

För att reta upp extremister krävs bara att man inte håller med om deras inskränkta syn på hur världen ska vara. Det räcker att du är "fel" sorts muslim (eller kommunist, eller kristen, eller...) för att du ska bli måltavla.

För att reta upp extremister krävs bara att man inte håller med om deras inskränkta syn på hur världen ska vara. Det räcker att du är "fel" sorts muslim (eller kommunist, eller kristen, eller...) för att du ska bli måltavla.

Jag är inte så säker på det, man kan göra tankeexperimentet att motsvarande händelse ägt rum i säg Afghanistan men åt andra hållet. Jag tror knappast det blivit mer än en liten notis om ens det.

Jag läste f.ö. att en av islamisterna som sköts ihjäl angav just hanteringen i Abu Ghraib-fängelset som en avgörande faktor och det som förkom där var mer än att inte "hålla med".

Och det enda motmedlet är kunskap, kunskap och förståelse för andra och det uppnår man framförallt genom samtal. Att sätta våld mot våld må vara nödvändigt ibland, men det har ingen effekt på extremismen, snarare tvärtom. Sedan når man inte fram till alla, men det finns alltid några som vacklar i sin extremism emellanåt, då det finns fönster att nå fram med samtal.

Värt att notera är att jihadister och nynazister/vit makt rekryterar ur samma grupp, unga män/pojkar som kommer från utsatta sociala förhållanden, ekonomiskt bidragsberoende, liten eller ingen utbildning, ofta småkrimminalitet, drogmissbruk och våld. Trasiga människor som söker trygghet och bekräftelse som de inte givits av samhället.

Nej tvärtom när det kommer till jihadister faktiskt. De kommer ofta från goda socioekonomiska förhållanden och är välutbildade.

Och det enda motmedlet är kunskap, kunskap och förståelse för andra och det uppnår man framförallt genom samtal. Att sätta våld mot våld må vara nödvändigt ibland, men det har ingen effekt på extremismen, snarare tvärtom. Sedan når man inte fram till alla, men det finns alltid några som vacklar i sin extremism emellanåt, då det finns fönster att nå fram med samtal.

Det räcker att man missar 2 eller 3 stycken. Som Abdulwahab i Stockholm för att det ska gå åt ett antal svenskar.
I Frankrike var dom 3 ev 4 kvinnan är ju på fri fot.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka