Hur ska vi få honom att förstå?

Tigertofflan

Trådstartare
Vi har kommit hem med en ny hemsk låda till vår grävmaskin till katt. Han är van vid lådor med tak sedan innan, men denna är det en superhemsk lucka på! Just nu har vi fällt upp den med hjälp av en blompinne, för han förstår inte att han kan gå in även om det ser stängt ut. Hur ska vi lära honom? Vi har visat honom ett tiotal gånger hur luckan fungerar, genom att öppna den lite, låta honom gå in, stängt luckan och låta honom putta upp den själv och fram och tillbaka. Men han verkar inte förstå! Hur ska vi lära honom? Det är en vuxen katt det handlar om.

Sv: Hur ska vi få honom att förstå?

Vi har tagit bort luckan. Jag vill inte att de ska råka fastna med svansen eller någon tass och sedan bli rädda för lådan. Luckan fyller inte direkt någon funktion heller.

Har oxå tagit bort luckan. Helt onödig, dessutom gillar kissarna att sticka ut huvudet vid toabestyren. Tror även att detta medför att de inte misslyckas så ofta och det fastnar inte så mycket i pälsen när de inte är så begränsade på liten yta. De går helst på öppen låda, men eftersom toan står på människotoan är det gott att kunna begränsa sandspillet lite.

Jag har tagit bort luckan i början och när katten fattat vart man ska gå in och ut någonstans så har jag satt dit den igen, har aldrig varit några problem, har gjort samma sak med kattluckorna som leder ut/in ur huset.

Haha! Skojar du med mig eller? Han har haft en vanlig kattlåda, vilket gav resultat i att all sanden var utanför lådan. Över HELA badrummet. Nu senast har han haft en med tak, utan lucka, men då vänder han sig om och gräver ut kattsanden genom hålet. Kattsand i halva badrummet. Därför köpte vi en med lucka. För att slippa sopa för att man ska slippa gå på grus varje gång man ska in på toan.

Så. Hur lär vi honom att gå genom luckan? Att ta bort luckan känns ju inte riktigt som ett sätt som lär honom.

Jag tränade mina katter med godis. Tog loss huven med luckan så att jag kunde flytta runt den. Ställde den över katten och lockade med godis på utsidan. Hankatten gör vad som helst för godis, så han kom på grejen nästan direkt.
När jag gjort så några gånger visade jag honom att jag la godis inuti, och då var han ju tvungen att gå igenom luckan! Honkatten kunde jag bara träna på att gå ut, hon är inte lika motiverad att göra saker för godis.

Sen använde jag lådan utan lucka ett tag tills de var vana (hade aldrig haft låda med tak innan). Sen satte jag bara på luckan en dag, och det har aldrig varit några problem.
Höll lite koll på dem första tiden tills jag såg att båda kunde gå ut och in utan problem.

Haha! Skojar du med mig eller? Han har haft en vanlig kattlåda, vilket gav resultat i att all sanden var utanför lådan. Över HELA badrummet. Nu senast har han haft en med tak, utan lucka, men då vänder han sig om och gräver ut kattsanden genom hålet. Kattsand i halva badrummet. Därför köpte vi en med lucka. För att slippa sopa för att man ska slippa gå på grus varje gång man ska in på toan.

Så. Hur lär vi honom att gå genom luckan? Att ta bort luckan känns ju inte riktigt som ett sätt som lär honom.

Oj, villken sandmarodör!! ;) Nog för att min ena tjejja har grävt, men inte så pass. Det var värst!

Kan ni inte ha luckan på när ni är hemma och sedan ha lite koll på när han ska till att göra sina behov. När han är på väg trycker ni lätt på luckan men låter han göra resten. Luckan kan ni skippa när ni inte är hemma för att just förhindra att han gör sitt behov någon annanstans.

Till mina katter har jag tagit bort luckan först för att de ska se att det är som vanligt, sen har jag tejpat upp den sen lägre och lägre och sen har jag släppt ner den helt och då har det inte varit några problem, detta har jag gjort under ca två-tre veckor, alltså släppt ner helt då, har de inte fattat då är det ju bara att göra om det ifrån början, men mina har fattat efter en omgång.

Det är såååå skönt när man slipper all kattsand på golvet:D

Lycka till!

Gör du? Mina skvätter runt rätt bra ändå tycker jag! Vet inte riktigt hur de lyckas! :confused::D

Men det är skillnad på att ha öppen låda eller med tak!

Med låda hade jag blivit knäpp:eek:

Men men nu slipper jag problemet då kissarna går ut istället! Det är skönt:D

Har bara låda till dem när det är så kallt att de inte ska behöva gå ut, det är ju synd om dem att bli kalla om tassarna:angel:

Bild eller link till denna fiffiga låda? :idea:
Aldrig sett en... Klart intressant för mig då jag också har ett stycke hankatt med grävmaskinstendenser och badrummet ser ut som en sandlåda...:mad:

Tack, aldrig sett en..finns nog inte här..
Blir till att investera när jag är hemma nästa gång :)

Vi tog också bort luckan då våran ena katt inte fattade att man kunde komma ut, hon la sig där inne!

Ett förslag är ju att ta bort luckan och ställa lådan med öppningen in mot väggen... med vist mellanrum så klart. :angel: Då skvätter det inte lika mycket.:)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17