kryddelydd
Trådstartare
Startar den här tråden som spin-off på en tråd om en armbågssmärta.
I den tråden, liksom i så många andra, framförs hur man SKA söka på akuten när man inte är nöjd med att inte få tid på vårdcentralen. Och hur man HAR RÄTT att få tid hos läkare för att man är orolig för något.
Vi har i Sverige en vårdgaranti som lovar både det ena och det andra.
Man har rätt att komma i kontakt med sin vårdcentral samma dag som man söker (det lyckas skapligt på många håll när man mäter telefontillgänglighet; bortemot 90-95% av alla telefonsamtal besvaras med en del lokala skillnader).
Man har rätt till läkarbesök inom en vecka - med förbehållet att det enligt lagen är vården och inte den som kontaktar vården, som avgör det medicinska behovet. Här misslyckas vårdcentralerna ganska grovt i befolkningens ögon.
Om man överenskommer remiss till annan specialitet (distriktsläkarna är också specialistläkare men på ett bredare område och inte på samma djup som "organspecialister"), så har man rätt att få en tid inom tre månader. Här misslyckas sjukvården också med jämna mellanrum. Och på en del ställen får klinikerna stimulans att ta emot remissbesök vilket ibland lett till att nödvändiga återbesök skjutits på framtiden vilket i flera fall lett till skador (en ögonklinik i västsverige och en medicinklinik i västsverige har kritiserats av tillsynsmyndigheten för just det här problemet).
Om exempelvis operation beslutas vid konsultationen på sjukhuskliniken, har man rätt att få åtgärden inom ytterligare tre månader. Här misslyckas vården också.
På akutmottagningarna är det långa väntetider både för dem som är svårt sjuka och i synnerhet för personer som uppsöker akutmottagningarna för mindre brådskande och mindre allvarliga åkommor.
På sjukhusens vårdavdelningar råder överbeläggningar.
Utifrån mitt perspektiv som "vårdarbetare" ser jag att vi lider av brist på personal. En del organisatoriska svagheter finns säkert också men en "normal" arbetsdag handlägger jag ärenden gällande 25-50 olika personer. Det kan vara 12 besök på en förmiddag, och dessutom ställningstagande till akuta receptförskrivningar. Det innebär ganska få minuter för varje besök. Många av dem som söker, förväntar sig en noggrann genomgång av sjukhistorien och en noggran utredning. Det är väldigt svårt att tillmötesgå när man har ungefär 10-15 minuter tillgängliga för varje person.
De planerade mötena handlar i stället om 20-25 minuters tillgänglig tid.
Många personer vill ta upp två-tre ärenden utöver det ärende man bokat tiden för.
På sjukhusens vårdavdelningar hinner personalen inte ta ut sin lunch (det vill säga, de jobbar gratis på sin lediga tid). Vårdplatser hålls stängda på grund av brist på personal.
Nyutbildad personal med kort erfarenhet sätts i bräschen att ta hand om väldigt svåra ärenden och har dåligt med stöd av mer erfaren personal på grund av personalbrist.
*Ja, det är något slags beskrivning av vården. Väldigt inkomplett, förstås, och utifrån vårdens perspektiv.
Jag förstår att det finns skäl till missnöje.
Men finns det någon som har något konstruktivt att tillföra, och inte bara klagomål och krav på det man har rätt till?
I den tråden, liksom i så många andra, framförs hur man SKA söka på akuten när man inte är nöjd med att inte få tid på vårdcentralen. Och hur man HAR RÄTT att få tid hos läkare för att man är orolig för något.
Vi har i Sverige en vårdgaranti som lovar både det ena och det andra.
Man har rätt att komma i kontakt med sin vårdcentral samma dag som man söker (det lyckas skapligt på många håll när man mäter telefontillgänglighet; bortemot 90-95% av alla telefonsamtal besvaras med en del lokala skillnader).
Man har rätt till läkarbesök inom en vecka - med förbehållet att det enligt lagen är vården och inte den som kontaktar vården, som avgör det medicinska behovet. Här misslyckas vårdcentralerna ganska grovt i befolkningens ögon.
Om man överenskommer remiss till annan specialitet (distriktsläkarna är också specialistläkare men på ett bredare område och inte på samma djup som "organspecialister"), så har man rätt att få en tid inom tre månader. Här misslyckas sjukvården också med jämna mellanrum. Och på en del ställen får klinikerna stimulans att ta emot remissbesök vilket ibland lett till att nödvändiga återbesök skjutits på framtiden vilket i flera fall lett till skador (en ögonklinik i västsverige och en medicinklinik i västsverige har kritiserats av tillsynsmyndigheten för just det här problemet).
Om exempelvis operation beslutas vid konsultationen på sjukhuskliniken, har man rätt att få åtgärden inom ytterligare tre månader. Här misslyckas vården också.
På akutmottagningarna är det långa väntetider både för dem som är svårt sjuka och i synnerhet för personer som uppsöker akutmottagningarna för mindre brådskande och mindre allvarliga åkommor.
På sjukhusens vårdavdelningar råder överbeläggningar.
Utifrån mitt perspektiv som "vårdarbetare" ser jag att vi lider av brist på personal. En del organisatoriska svagheter finns säkert också men en "normal" arbetsdag handlägger jag ärenden gällande 25-50 olika personer. Det kan vara 12 besök på en förmiddag, och dessutom ställningstagande till akuta receptförskrivningar. Det innebär ganska få minuter för varje besök. Många av dem som söker, förväntar sig en noggrann genomgång av sjukhistorien och en noggran utredning. Det är väldigt svårt att tillmötesgå när man har ungefär 10-15 minuter tillgängliga för varje person.
De planerade mötena handlar i stället om 20-25 minuters tillgänglig tid.
Många personer vill ta upp två-tre ärenden utöver det ärende man bokat tiden för.
På sjukhusens vårdavdelningar hinner personalen inte ta ut sin lunch (det vill säga, de jobbar gratis på sin lediga tid). Vårdplatser hålls stängda på grund av brist på personal.
Nyutbildad personal med kort erfarenhet sätts i bräschen att ta hand om väldigt svåra ärenden och har dåligt med stöd av mer erfaren personal på grund av personalbrist.
*Ja, det är något slags beskrivning av vården. Väldigt inkomplett, förstås, och utifrån vårdens perspektiv.
Jag förstår att det finns skäl till missnöje.
Men finns det någon som har något konstruktivt att tillföra, och inte bara klagomål och krav på det man har rätt till?