Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade kollat på c och d-ponnys framförallt
Tänkte mer att det är smidigt kunna rida ponnyn själv vid behovVill man ut och tävla lite är det dock hemskt tråkigt att behöva tävla mot snart 18åringar som 11-12 åring. Även om man bara tävlar 'på skoj'.
Fast när jag tävlade B-ponny i dressyr på lokal och regional nivå så var det undantagsvis som det fanns tillräckligt många B & C-ponnier om det inte var lagklasser. Och på regional nivå så hände det inte ens, utan det var jag på mitt 120 cm russ och D-ponnyernaVill man ut och tävla lite är det dock hemskt tråkigt att behöva tävla mot snart 18åringar som 11-12 åring. Även om man bara tävlar 'på skoj'.
Har inte riktigt förankrat den idén hos min syster änTänker som flera andra att det är klokt att välja ponny som är i lagom storlek nu. Tycker du resonerar klokt kring att prioritera att det känns lagom och tryggt för barnet. Sen vet man ju inte hur barnet kommer växa så svårt att sia kring hur många år de får tillsammans, men du skrev ju att det finns yngre kusin som kanske vill ta över när det väl är dags och då låter det ju ändå som en himla bra plan.
Jag tror att det är viktigt ändå att inte stirra sig för blind på storleken. Tycker att det viktigaste till barn är att ponnyn är trevlig att hantera, trygg och välutbildad. Då växer barnets självförtroende snabbt, de lär sig av ponnyn och det blir väldigt roligt!
Äsch, du hinner förankra det innan barnet växt ur ponnynHar inte riktigt förankrat den idén hos min syster änMen det hade varit en superbra lösning för då behöver vi inte sälja ponnyn om den är gammal utan kan bara ha den kvar inom familjen och det känns tryggt.
Fast storhäst är verkligen nej! Jag gick över helt på storhäst när jag var 13 pga yttre omständigheter. Och det är faktiskt delvis en sorg för mig. De första åren var inte alls roliga, utan lite läskiga. Stora rörelser, mycket känslighet och ponnybus fanns inte ens på kartan. Tävlingsmiljöerna blev också mycket mindre förlåtande.Hade kollat på en stor C eller D-ponny samt liten storhäst, men inte B. Är barnet född 15 så lär barnet växa ur en B alldeles för fort. Huvudsaken är att hästen är snäll, trygg och inte bufflig men i den åldern tycker jag att man som vuxen ska vara med hela tiden ändå.
Ja, det är ju helt individuellt det där. Jag förstår att vissa upplever det som en stor skillnad samt lite läskigt. Man får nog provrida och känna sig fram vad som passar.Fast storhäst är verkligen nej! Jag gick över helt på storhäst när jag var 13 pga yttre omständigheter. Och det är faktiskt delvis en sorg för mig. De första åren var inte alls roliga, utan lite läskiga. Stora rörelser, mycket känslighet och ponnybus fanns inte ens på kartan. Tävlingsmiljöerna blev också mycket mindre förlåtande.
Jag missade ponnytiden helt och hållet då jag började på ridskola som bara hade storhästar vid 11 års ålderFast storhäst är verkligen nej! Jag gick över helt på storhäst när jag var 13 pga yttre omständigheter. Och det är faktiskt delvis en sorg för mig. De första åren var inte alls roliga, utan lite läskiga. Stora rörelser, mycket känslighet och ponnybus fanns inte ens på kartan. Tävlingsmiljöerna blev också mycket mindre förlåtande.