Hur ska man tänka kring det här hösilaget?

kullerbytta

Trådstartare
TS 63%
Råprotein 113 g/kg TS
Smb.protein häst 46 g/kg TS
Energi till häst 6,6 MJ/kg vara
Råprotein 69 g/kg vara
Energi 10,8 MJ/kg TS
Smb.protein häst 75 g/kg TS

Det är lättfödda ponnyer, varav ett sto med föl vid sidan som fortfarande ger di.

Sv: Hur ska man tänka kring det här hösilaget?

Du har värdena, med dessa i handen kan du räkna ut foderstater för varje häst.

Du har skrivit lite fel... näst högst upp ska det väl stå per kg vara...? För längst ner står per kg Ts.

Om allt i övrigt stämmer är det bra hösilgae med kvot ca 7, dvs du bör inte behöva ge proteintillskott utöver silaget, utan kan ge större mängd silage till de med högre behov och lägre till de med lägre behov. Du borde i princip inte ens behöva ge något kraftfoder om de är villiga att äta den mängdd som uppfyller deras behov. Du bör ju gärna ge minst 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt som vanligt, vilket ger 1,5*3/0,63= 7 kg silage till en ponny på 300 kg. Det borde du hy kunna ge eftersom du hamnar på ca 46 Mj, så det är ju ok värden i det om du frågar mig.

Det borde alltså gå att få till bra foderstater på det.

Tack för ditt svar.

Ville bara höra hur någon annan skulle resonera kring siffrorna. Det är väll så jag tänkt som du skriver. Silaget är enligt ponnyerna mycket smakligt, så det kommer nog att fungera som enda föda för dem tillsammans med halm och mineraler.
Jag har kopierat min analysrapport, där står siffrorna i den här ordningen.

Analysrapport av hösilage

Är det nån här som är kunnig på foder som skulle kunna kasta ett öga på min rapport?
Torrsubstans 63 %
smb.råprotein 50 g/ kg foder
Energi 6,9 MJ/kg foder
Ca 1,9 g/kg foder
Fosfor 1,3 " "
Magnesium 0,7 " "
Kalim 12,9 " "
Råprotein 118 g/kg torrsubstans
smb.råprotein 80 " "
Energi 10,9 MJ/ kg "
Kalcium 1,1 g/kg "
Fosfor 2,1 " "
Magnesium 1,1 " "
Kalium 20,5 " "

Evigt tacksam om nån kan se om det är nåt som är katastrofalt lågt värde på:D:banana:

SmP/MJ - 7,73, (6,0) => mycket bra, du behöver inte tillskottsfodra protein

Ca/p - 1,16, ( mellan 1,5 och 1,8)
Ca/mg - 2,37, (2,7 eller lite mer)

=> saknas lite Ca.

Värdena inom parantes är de rek värden som jag har läst mig till, men det var ett tag sedan. Kanske har rek ändrat sig, någon som vet?

Jamen det måste ju stå fel, i såf all är det företaget som gjort lite fel. Det står msrp för häst per kg Ts på två ställen med olika värden. Det första måste vara per kg vara. och 0,63*0,75= 47 g smrp per kg vara, stämmer ungefär med det som står i så fall, även om det står 46 men det kan ju vara lite avrundningsfel.

Håller med föregående talare, det är jättebra hösilge. Den lilla mängden kalcium som fattas fixar sig med de flesta vanliga mineralfoder, som oftast innehåller några ggr mer ca än p.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar