Hur ska man sitta?

M

miro

När islandshästen töltar hur ska man sitta för att det ska bli så bra för både häst och ryttare.Jag menar ska man sitta långt fram eller bak?:confused:

Sv: Hur ska man sitta?

Jag förstår inte riktigt din fråga..

Men jag sitter kvar där jag (försöker så gott jag kan) sitter hela tiden i alla andra gångarter, mitt i sadeln, rakt över hästen.

Man kan flytta tyngdpunkten framåt/bakåt/centrerat utan att behöva flytta sig i sadeln.

Jag har ingen aning om jag gör helt fel,
men jag vet att mina hästar skulle bli vansinniga om jag satt o flyttade mig i tid o otid.

Förr vet jag att man på en del turridningar lärde ut bakåtlutning för att underlätta tölt.

Men jag skulle föreslå som LinnK, mitt över hästen i balans, jag brukar försöka lära mina hästar att ett något spänt säte betyder tölt och ett avslappnat säte betyder trav. Med varierad framgång...

Om frågan handlar mer om sadelläge så är jag nog inte rätt person att svara på det, de flesta av mina har så korta ryggar att man inte kan välja hur sadeln ska ligga. Det finns bara en plats så att säga. Men generellt är att bogbladen inte ska bli klämda, om du lyfter hästens framben så känner du hur dessa rör sig. Man sadlar ofta en Islandshäst lite längre bak än stora bruna just för att frigöra bogbladen och på det sättet underlätta tölt.

Jag rider som vanligt men när jag töltar så spänner jag saätet/magen och insidan av låret. och just insidan av låret den muskeln är inte van"töltmuskeln" som jag kalalr den=)
Så jag blir helt slut efter vara 1 varv tölt ha ha inte bara hästen som måste få muskler för att klara av att tölta=)

Jag är värdelös på att berätta hur jag gör nä rjag töltar.. för jag har inte riktigt koll på de än nämnligen:D jag bara töltar och ser skitglad ut idags läget=)

:DTack så mycket för alla svar.Ska testa det nästa gång jag rider

Har ni något annat tips angående islandshästridning får ni väldigt gärna berätta om dem också.:)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
646
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka