hur ska man sitta i en westernsadel?

F

fillifjonka

Hej!

HAr precis köpt en Simco A-betta beartrap med storlek 15 i sitsten.

Jag undrar om någob vet hur man ska sitta i en sån sadel? jag får väldigt mycket stöd av denna sadel och det är inte så stor yta som blir över i sadeln när jag rider. JAg är ganska nätt om baken. är det meningen att man ska sitta tight eller ska den va större? någon som vet.

tacksam för svar

Sv: hur ska man sitta i en westernsadel?

Du ska sitta rakt upp o ned. Du ska inte kunna kasa fram o åter. Du ska ej heller sitta fram på hornet. Sadeln är skålformad. Du sitter där du sitter. Känns det som röven väller över kanten bak. Då ska du kanske ha en 1/2 tum större. Allting är rellativt. Har du en nätt bak, så borde de rävka med en 15 tum. Jag har en bak som får rum i en 13 tum men då blir sadeln för liten till hästen. Jag rider i en 15 tum Big Horn o en 15.5 tom Simco Rio Grande. Hoppas du blev något klokare. Hoj

Som jag lärt mig så ska du ha minst:

* 1,5 knuten hand från din mage till hornet (inte mer än två knutna nävar)

* En flat hand ska få plats mellan din rumpa och cantle (bakvalvet), så du inte sitter direkt mot bakvalvet och då ska...

* Minst två fingrar i bredd få plats mellan dina lår och forken (framvalvet).

Annars är sadeln för liten för dig!!!

Och många rider i för små westernsadlar, dessvärre! Du ska inte sitta fast med för mkt. stöd utan kunna röra dig fritt (fördela vikten olika när du rider).

Vem har kommit med dessa mått av exathet? Kanvara bra att veta. Måste vara en sadel utprovare, Man känner om sadeln passar. de som rider i för små sadlar har nog bara gått upp i vikt o ej haft råd att köpa ny. Asg

Minns faktiskt inte vart jag fick dessa mått när jag själv tokletade min första western sadel... men måste ha varit på någon sadelförsäljares sida... ja... (och de var så många websidor jag var in på så minns inte vilken) :D

Och självklart känner man om sadeln passar! Men jag provade alla måtten (de ovan) och när sadeln känns bra, stämmer måtten faktiskt kanon!!! :) Känns den lite trång, så blir också måtten lite trånga någonstans ;)

Hehe... visst kan en del ha gått upp i vikt :grin: Men vet faktiskt om de som blir rekomenderade att köpa för små sadlar av sadelutprovare också... dessvärre!!! :eek:

*kl*
For stor sadel sabbar den basta sitsen - snabbiljett till Stolsits! (haha testa ha litet, litet arsel o forsok rida i en 18" cuttingsadel *asgarvar* man haklar runt som i en hockeyrink! Rider just nu i en 15" ropingsadel, bekvam som fanken, men aven den for stor! Ar sadeln for stor far man inte det stod man ar ute efter.

O for liten eh well.. da sitter man ju iaf dar man sitter, men jattebekvamt kan det inte vara med magen mot hornet ;)

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 644
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka