Hur ska man lära sig allt?

finapina

Trådstartare
Jag kan inte släppa min dröm om att ha en egen häst, men är bara en gammal ridskoleryttare som typ inte kan ngt trots massor av år på ridskola.:cry: Jag har även en härlig medryttarhäst jag lånar 3 ggr/ vecka.Där lär jag mig nästan mer även om jag oftast är ensam ( bara 2 hästars stall). Läser massor m böcker, på buke mm. Ja suger verkligen i mig allt...Men det är svårt att lära sig vissa saker ensam ( typ lasta häst) o endel grejer lär man ju sig av erfarenhet( T.ex om en häst är dåligt byggd/ musklad, foderstaten måste ändras). Hur ska man lära sig sånt?Har INGA vänner som är hästintresserade,nog andra vänner:) I alla böcker står det alltid :"Ta din ridlärare m dig om du ska åka o se på häst för ev. köp":Hallååå, min ridlärare på ridskolan är jämt stressad. Hinner knappt svara på ens rid-frågor.Känner mig så ensam m mitt hästintresse. Så hur gör man för o lyckas lära sig altl man borde? Vill verkligen lära mig ALLT men har ingen att lära av.Hästägaren kan jag inte belasta, hon har nog m sitt. Känner att tiden tickar, med denna inlärningstakt har jag kanske lärt mig allt nödvändigt när jag är typ 70??? PS. Har även ett litet stall hemma som förra ägarna byggde. Helt ok, men nu tomt. Inga hagar o sånt finns kvar. Kan man hyra ut? Eller vill alla ha d färdigt fixat m spån, hö, hagar osv...??? DS Ursäkta den deppiga tråden, men egen häst är min stora dröm...
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Jag skulle vilja säga att hästar är ett lärande för livet. Du blir aldrig fullärd.

Känner du att du inte får någon respons från ridläraren så kanske det är läge att byta ridskola? Om hon inte ens har tid o svara på dina frågor menar jag. Det blir inget bra lärande om ni som elever inte vågar/känner att ni inte får fråga.

Jag brukar slå ett slag för travet. Jag har nog aldrig lät mig så mkt häst som jag gjort under mina år i det stallet. Du kanske ska blanda in ett travstall under dina veckor för att få en annan inblick i det hela. Hänga med på lite starter o se den världen också.

Men som alltid, du ska bara göra det du känner är rätt.

I all välmening.
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Men....problemet är ju att jag inte känner knappt några hästmsk:or...Annars tack för tipset, att det är lärorikt i travstall.Om jag ngn gång skulle ramla över en travmsk:a jag kan klänga mig fast på, ska jag minnas det!;)
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Men....problemet är ju att jag inte känner knappt några hästmsk:or...Annars tack för tipset, att det är lärorikt i travstall.Om jag ngn gång skulle ramla över en travmsk:a jag kan klänga mig fast på, ska jag minnas det!;)

Fast tänker man så där...så kommer man ingenstans. Du måste helt enkelt våga fråga. Du måste helt enkelt ta eget ansvar för din egen utveckling. Det är det som kallas o vara vuxen.

Jag kände inte ridskolan där jag rider innan jag mailade o frågade. Jag kände inte travhästmänniskan jag hänger hos innan jag hamnade där. Jag kände inte alla de olika hästägarna som jag skött hästar åt..innan jag frågade dem. Du måste våga fråga!
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Byt ridskola, byt medryttarhäst till ngn som står i ett större stall där du får känna gemenskapen med andra hästmänniskor som du kan lära av och diskutera med.

Åk till närmsta travbana och fråga om de inte kan tänkas ha dig som praktikant ngn dag i veckan?

Känner man inte hästfolk så får man väl se till att lära känna några då ;)
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Jag har velat ha häst i 17 år... Lär väl få vänta 20 till...
Man lär sig ju hela tiden. Visst, vissa saker lär man sig ju genom att göra eller se på. Men det är ett ständigt lärande och man blir aldrig fullärd.
Tycker också du ska byta ridskola, eller i alla fall grupp och få en ny ridlärare om den du har inte ens kan svara på frågor.
Jag känner inte heller många hästmänniskor, men ibland måste man våga ta nya kontakter själv.
Kanske också en idé att bta medryttarhäst och komma till ett lite större stall. Du kan ju både läsa annonser och lägga ut en egen.
Vissa saker behöver man väl kunna innan man skaffar häst, men jag tror man lär sig mest av att faktiskt äga häst.
En del hyr ju ut sitt stall och så får den/dom som hyr sköta allt sälv.
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Jag har velat ha häst i 17 år... Lär väl få vänta 20 till...
Man lär sig ju hela tiden. Visst, vissa saker lär man sig ju genom att göra eller se på. Men det är ett ständigt lärande och man blir aldrig fullärd.
Tycker också du ska byta ridskola, eller i alla fall grupp och få en ny ridlärare om den du har inte ens kan svara på frågor.
Jag känner inte heller många hästmänniskor, men ibland måste man våga ta nya kontakter själv.
Kanske också en idé att bta medryttarhäst och komma till ett lite större stall. Du kan ju både läsa annonser och lägga ut en egen.
Vissa saker behöver man väl kunna innan man skaffar häst, men jag tror man lär sig mest av att faktiskt äga häst.
En del hyr ju ut sitt stall och så får den/dom som hyr sköta allt sälv.


Tycker det är ett bra tips att leta efter en medryttarhäst i ett större stall! Då kan man lära sig massor av de andra som har sina hästar där.

Jag köpte en egen häst för 9 månader sedan, och jag har lärt mig mer på dessa 9 månader än jag gjort på 10 år innan, tack vare underbara stallkamrater som har stått ut med mina frågor.

Man blir aldrig fullärd, ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att jag inte kan...
Så länge hästen blir väl omhändertagen så är det ju lugnt. Därför är det bra med större stall när man har sin första egna häst, då finns det nästan alltid någon att fråga!
Man behöver inte kunna ALLT för att skaffa häst, mycket kommer med tiden! (Fast medryttarhäst/fodervärdshäst är alltid bra att börja med! Det är helt annorlunda från ridskolan)
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Tack för tipsen. Måste ta mig en funderare om hur jag ska fortsätta nu för att få mer praktisk erfarenhet fortare.Tänker iallafall inte ge upp hästdrömmen, "bara" för att jag ännu inte har tillräckligt m praktiska kunskaper när jag nu har tid, råd o t.o.m stall hemma..Finns det förresten annars några bra undervisningsfilmer om t.ex exteriör, hältor osv?
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Som många redan nämnt...det går att läsa sig till en viss del av kunskap men sen finns det massor man måste göra för att förstå hur man ska gå till väga. "Learning by doing" samt "Trial and error" ...det går inte att lära sig allt ;) Hästar är individer och det som funkat på en funkar inte på en annan t.ex.

Jag har hållit på med hästar i över 40 år och har inte haft problem med att lasta häst...förrän jag fick hem min Welsh Cob för 7 år sen. Provade allt! ...och satte mig ner på transportgolvet för att fundera ut en ny infallsvinkel (det var andra dagen vi höll på). Då, när jag sitter där på golvet blir fröken nyfiken och börjar gå mot mig så jag hasade mig in baklänges på rumpan och lyckades lasta hästen på det sättet...sen dess har det varit friktionsfritt och jag har inte behövt göra om den lastningstekniken *skratt* ...Så kontentan i det hela är ju att man hela tiden lär sig nåt nytt:idea:
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Svaret på frågan i rubriken (Hur ska man lära sig allt?) är att det kan man inte. Du kan aldrig lära dig allt, av den enkla anledningen att det alltid finns mer att lära. Du kan bara försöka lära dig tillräcklig mycket för att det ska fungera, och hur mycket det är vet ingen egentligen förrän efteråt! Som någon sa tidigare så blir det så att vissa saker lär man sig genom att göra misstag för att man just inte vet! Det viktigaste när man ska ha egen häst hemma är att veta hur man sköter hästen, mat, vatten, stall, stängsel, kunna se om hästen mår bra och är frisk. Ha tillgång till bra hovslagare och veterinär, tränare, medhjälpare (om man själv skulle bli sjuk eller skadad).
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Jag har ridit i tio år men det var först efter sju år som jag faktiskt började lära mig allt omkring, när jag fick tag i en riktigt bra medryttarhäst. Men förra året började jag hjälpa till vid en ridskola och det gav mig massor! Första tiden gjorde jag mest stallsysslor som mockning, utfodring, in- och utsläpp osv. Under sommaren fick jag börja rida ut på lektionshästarna och så småning om träna dem inför höstens lektioner, och mot att jag jobbade i stallet fick jag även en del ridlektioner samt några träningar för en dressyrtränare. Tack vare alla kontakter därifrån vet jag nu var jag får tag på en transport vid behov, vem som säljer hö, var jag får tag i en stallplats snabbt osv, sånt som är bra att veta innan man skaffar en häst.

Så fråga om de vill ha hjälp på ridskolan någon dag i veckan? Med skötsel av stallet och hästarna. Det beror kanske på hur stor ridskolan är, men en mindre verksamhet kan nog uppskatta lite gratis hjälp (eller stalljobb mot en ridlektion eller uteritt då och då). Om du hjälper till i stallet kan du säkert få vara med när hästarna ska skos och vid veterinärbesök, lastning etc. Det behöver ju inte vara ridskolan heller utan kan också vara ett inackorderingsstall, travstall (om du får möjligheten att köra en travhäst så ta den, det är såå roligt!) eller någon annan hästverksamhet. Även om du inte känner någon i stallet så kan du alltid fråga, det värsta man kan få är ett nej. :)

En till medryttarhäst kan också vara en idé, speciellt en som står i ett större stall, som andra i tråden föreslagit. I större stall får man fler kontakter och därmed fler möjligheter. En tävlingsryttare i stallet kan behöva en hästskötare inför helgens tävling t.ex, och då får man ju både vara med och lasta och sköta hästen på tävlingsplatsen och träffa många nya ryttare o hästar.

Men oavsett hur mycket man tror man kan innan man skaffar häst så lär man sig otroligt mycket med egen häst också. Du behöver ju inte kunna "allt" för att skaffa häst heller, har du den inackorderad i ett stall med kunniga människor som kan hjälpa till och ge råd i början så räcker det långt. :)
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Att hjälpa till på ridskola skulle vara roligt!Dethär får jag allvarligt fundera på. Tack för ide;n. Jag har funderat så att OM det blir häst nångång skulle jag givetvis inte ta hem den direkt utan stå uppstallad hos ngn ett halvår- år för o komma igång.o sedan ta hem den. Mest nojar jag mig för att INTE upptäcka om den har fått ngt fel / är sjuk!
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Att hjälpa till på ridskola skulle vara roligt!Dethär får jag allvarligt fundera på. Tack för ide;n. Jag har funderat så att OM det blir häst nångång skulle jag givetvis inte ta hem den direkt utan stå uppstallad hos ngn ett halvår- år för o komma igång.o sedan ta hem den. Mest nojar jag mig för att INTE upptäcka om den har fått ngt fel / är sjuk!

Ett gott djuröga kommer man långt med.
Sen kan det vara bra att ha koll på "vanliga" sjukdomar, tex kolik, fång.
Veta om och när man ska ta ut vet.

Man kan inte alla sjukdomar, en hälta tex kan bero på så många saker som enbart veterinären kan sätta en diagnos på. Och jag tro nog du ser fall din lille pålle blivit dålig!

Det är ett stort steg med första häst, men har man kunniga människor i stallet så brukar det gå bra, bara man vågar fråga.
Någon kanske är bra på sadlar, medans en annan är en jävel på foder.

Sen kan man ju inte förlita sig helt på alla andra, lite bör man kunna själv! :)
 
Sv: Hur ska man lära sig allt?

Innan vi köpte hästar hade vi bara ridit på ridskola. Jag trodde jag kunde mycket, men det sket sej redan när vi började titta och provrida. Vad skulle man fråga om, hur letar man fel på hästen, hur vet jag vad hästen kan efter provritten?
Jag är dock välsignad med de kunniga hästmänniskor och duktiga ryttare som jag kunde släpa med mej som jag hade god hjälp av.

Jag hade dessutom stallplats i ett stall med fantastiska människor som aldrig tröttnar (?) på mina frågor och efter tio år känns det som jag fortfarande lär mej, någon skrev "livslångt lärande" och det stämmer verkligen.

"jaha, vad ska dom ha för täcke i detta vädret, bettet funkar inte vad ska jag ha istället, nu är den ena lite tunn vad har jag gjort fel i fodringen, lasta häst hur i helsike går det till osv osv....."
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 941
Senast: MML
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp