Hur ska man förbättra sitsen?

Matilda_0000

Trådstartare
Jag rider på ridskola och ska nu till våren tävla en underbar häst i dressyr. Hon är väldigt "stark och pigg" och jag har kämpat ett bra tag för att få till en bra takt och form, och nu sitter det äntligen. Tyvärr är det så att när jag rider "åker mina axlar fram" och jag blir något framåtlutad. Det kanske finns något bättre sätt att förklara det på, men antar att det är ett ganska vanligt problem. Vet inte om det är pågrund av att hon blir aldeles för "tung" så jag orkar inte sträcka på mig, dra bak axlarna och hålla armbågarna intill kroppen. Jag brukar bli lite framåtlutad när jag rider andra hästar också, men inte lika mycket.
Jag rider hästen ca 3 dagar i vecka och har gjort det i 1 år. Min ridlärare har tidigare inte påpekat min sits speciellt mycket tidigare. Vet inte om min sits har försämrats eller om den alltid varit så och att det funnits annat som ridläraren hellre påpekar.
Har ni några tips på hur man kan träna bort det här? Jag tränar på gym 2 dagar i veckan, vilket är det jag hinner. Anser att jag har hyffsat starka arm muskler, men tydligen inte tillräckligt? Eller är det något annat det beror på? Mag musklerna är kanske viktiga att träna?
Finns det något man kan göra på hästryggen för att träna bort det här?
Ge massvis av olika slags tips och erfarenheter! :)

Armmuskler ska inte behövas i ridning däremot är bålmuskulaturen, faktiskt hela korsetten runt mage och rygg, enormt viktig, utan den går det inte att få till en bra sits. Tänk att du ska känna en hand i din svank, det brukar göra susen för många som faller framåt.

Tänk på att du ska vara avslappnad. Du ska inte aktivt hålla dina armbågar intill kroppen och hålla bak axlarna utan de ska bara vara där. Om du aktivt håller dina armbågar intill kroppen och håller bak axlarna är risken stor att du spänner dig och därmed spänner sig hästen och hen kan då inte jobba ordentligt.

Armmuskler ska inte behövas i ridning däremot är bålmuskulaturen, faktiskt hela korsetten runt mage och rygg, enormt viktig, utan den går det inte att få till en bra sits. Tänk att du ska känna en hand i din svank, det brukar göra susen för många som faller framåt.

Tänk på att du ska vara avslappnad. Du ska inte aktivt hålla dina armbågar intill kroppen och hålla bak axlarna utan de ska bara vara där. Om du aktivt håller dina armbågar intill kroppen och håller bak axlarna är risken stor att du spänner dig och därmed spänner sig hästen och hen kan då inte jobba ordentligt.

Då ska jag träna mag + ryggpartiet extra mycket i framtiden. Det blir som du säger, att jag bara sitter och tänker på att hålla armbågarna in till kroppen och då glömmer jag bort eller har inte tillräckligt med kordination för att hålla kvar formen osv.

Någon som vet om ridvästen kan påverka sitsen?
Vissa säger att den gör det. Min uppfattning är att för de flesta som alltid använt väst, sedan de var små, brukar den inte påverka sitsen om den är i rätt storlek och modell. Men vill du prova utan (och det är okej för ridlärare och vårdnadshavare om du är under 18) så kan du ju göra det.

I vilket fall, det är bålstyrka du behöver träna. Mage, bröst, rygg., och glöm inte de där sneda musklerna :) Armarna behöver inte vara speciellt starka egentligen.
Utöver att bålstyrkan är viktig så är det rätt sorts avslappning och balans som ger en bra sits, inte bara muskler :)

Har din ridlärare gummiband? Jag hade samma problem som dig, att jag gärna hamnar framåt, med hjälp av gummiband, så fick jag en ständig påminnelse att räta på mig, för satt jag minsta fel så stramar det.
Det har hjälpt mig, samtidigt som jag är på mig själv i hjärnan "sträck på dig, lys med brösten" för att påminna mig själv.
I filmen nedan rider jag med gummiband:

Då ska jag träna mag + ryggpartiet extra mycket i framtiden. Det blir som du säger, att jag bara sitter och tänker på att hålla armbågarna in till kroppen och då glömmer jag bort eller har inte tillräckligt med kordination för att hålla kvar formen osv.

Ja gör det :)
Det är så lätt att man sitter och tänker på att man ska göra si och så och att man då spänner sig. Jag brukar börja varje pass med att bara andas. Andas ända ner i magen och bara fokusera på det. Andas man ända ner i magen så kommer avslappningen. Så fort någon del av kroppen börjar bli spänd så får man tänka på att andas igen så att man slutar spänna sig. Det är samma det här med att trampa ner hälarna. Sitter man och trampar ner hälarna så spänner man sig och då kan hästen aldrig komma till arbete. All spänning hos ryttaren fortplantar sig till hästen och gör att hästen inte kan vara avslappnad och komma till arbete.

Pröva att ställa dig på golvet med armarna hängande avslappnade rakt ner vid sidan av kroppen. Titta på dina händer och dra sedan axlarna bakåt och låt händer och armar bara följa med tills att händerna är med handflatorna mot sidan av benen riktade rakt mot varandra. Då är axlarna där de ska. En person som masserade mig för flera år sedan visade det tricket.

ibland kan en sämre hållning på hästryggen bero på att sadeln inte ligger i balans. Då kan man hamna i bakvikt, så att bäckenet vinklas åt fel håll. Och det är helt omöjligt att sitta bra då...

(det är tyvärr inte helt ovanligt att ridskolehästar går med dåligt tillpassade sadlar)

Jag rider på ridskola och ska nu till våren tävla en underbar häst i dressyr. Hon är väldigt "stark och pigg" och jag har kämpat ett bra tag för att få till en bra takt och form, och nu sitter det äntligen. Tyvärr är det så att när jag rider "åker mina axlar fram" och jag blir något framåtlutad. Det kanske finns något bättre sätt att förklara det på, men antar att det är ett ganska vanligt problem. Vet inte om det är pågrund av att hon blir aldeles för "tung" så jag orkar inte sträcka på mig, dra bak axlarna och hålla armbågarna intill kroppen. Jag brukar bli lite framåtlutad när jag rider andra hästar också, men inte lika mycket.
Jag rider hästen ca 3 dagar i vecka och har gjort det i 1 år. Min ridlärare har tidigare inte påpekat min sits speciellt mycket tidigare. Vet inte om min sits har försämrats eller om den alltid varit så och att det funnits annat som ridläraren hellre påpekar.
Har ni några tips på hur man kan träna bort det här? Jag tränar på gym 2 dagar i veckan, vilket är det jag hinner. Anser att jag har hyffsat starka arm muskler, men tydligen inte tillräckligt? Eller är det något annat det beror på? Mag musklerna är kanske viktiga att träna?
Finns det något man kan göra på hästryggen för att träna bort det här?
Ge massvis av olika slags tips och erfarenheter! :)

Håller med övriga. Vill bara tipsa dig om att titta på centrerad ridning, där finns ganska många sitsövningar och balansövningar som är utmärkta. Titta också på biblioteket om de har "Spänst och harmoni i ryttarens sits", även där finns en del övningar. :)

Japp, det tycker jag att den gör. Fram tills för kanske 3-4 månader sedan red jag alltid med väst, och tänkte inte så mycket på det. Sen råkade jag glömma att hänga in den i sadelkammaren, och när jag kom dagen efter så var den stenhård (pga kylan) och då kunde jag inte stänga den... Så den dagen red jag utan västen, och plötsligt så ramlade jag inte framåt, jag kom ner i sadeln och mina händer blev stilla och stadiga:eek: Då hade jag kämpat med mina fladdriga händer i måååånga månader innan det:devil:... Så nuförtiden har jag bara väst när jag hoppar och rider ut.:)

Inte om den inte är extremt illasittande. Rider både med och utan väst, och tycker jag sitter likadant oavsett.

Håller med Tinywiny om att det inte är armmuskler utan blåmuskler du behöver. Sitt emot med ryggen istället för att dra med armarna när hästen blir stark, dels får du en stadigare hand då vilket är skönare för hästens mun, dels är man starkare i ryggen än i armarna.

Och sen massor med tempoväxlingar och halvhalter, och lätta av så ofta du kan i tygeln, för att försöka se till att hästen kommer bättre i balans och inte hänger i tygeln i första läget.

Vissa säger att den gör det. Min uppfattning är att för de flesta som alltid använt väst, sedan de var små, brukar den inte påverka sitsen om den är i rätt storlek och modell. Men vill du prova utan (och det är okej för ridlärare och vårdnadshavare om du är under 18) så kan du ju göra det.

I vilket fall, det är bålstyrka du behöver träna. Mage, bröst, rygg., och glöm inte de där sneda musklerna :) Armarna behöver inte vara speciellt starka egentligen.
Utöver att bålstyrkan är viktig så är det rätt sorts avslappning och balans som ger en bra sits, inte bara muskler :)
Tack! Började rida med väst för ca 6 år sedan när jag bytte klubb. Tror dock inte jag går testa på klubben, men har mesryttarhästar jag kan testa på.

Japp, det tycker jag att den gör. Fram tills för kanske 3-4 månader sedan red jag alltid med väst, och tänkte inte så mycket på det. Sen råkade jag glömma att hänga in den i sadelkammaren, och när jag kom dagen efter så var den stenhård (pga kylan) och då kunde jag inte stänga den... Så den dagen red jag utan västen, och plötsligt så ramlade jag inte framåt, jag kom ner i sadeln och mina händer blev stilla och stadiga:eek: Då hade jag kämpat med mina fladdriga händer i måååånga månader innan det:devil:... Så nuförtiden har jag bara väst när jag hoppar och rider ut.:)
Hade varit väldigt bra om det vore så för mig, ett enkelt och snabbt sätt att "förbättra" sitsen Alla under 18 måste dock alltid ha väst på sig på min nuvarande ridskola, har dock sett att flera tävlat dressyr utan väst.

Tack! Började rida med väst för ca 6 år sedan när jag bytte klubb. Tror dock inte jag går testa på klubben, men har mesryttarhästar jag kan testa på.

Kolla med dina föräldrar att det är okej bara :) OM du skulle ha riktig otur och åka av, så är det ju bra om de vet om att du red utan väst så du inte hamnar i trubbel pga det ;)

@Matilda_0000
Har exakt samma problem som dig, för mig hjälpte det extremt mycket att träna bålen som redan sagts, men även att rida utan stigbyglar (i sadel) Något med det tvingade mig att räta upp mig och dra bak axlarna och samtidigt slappna av. Kanske kan du testa det?
Sedan att även, när jag känner att jag spänner lite eller att jag får fram axlarna, att i skritten bara andas, sätta mig upprätt och liksom rulla dem bakåt ett par gånger tills jag tycker att det känns avslappnat. Tänk att du skall "öppna bröstet", att du vill göra plats för lungorna och expandera området mellan brösten.

@Matilda_0000 Vad har du för väst? Kanske kan en annan typ av väst vara bättre för dig? Jag tycker absolut att man ska rida med väst om det är möjligt men självklart ska den inte hindra en i ridningen.

@Matilda_0000
Har exakt samma problem som dig, för mig hjälpte det extremt mycket att träna bålen som redan sagts, men även att rida utan stigbyglar (i sadel) Något med det tvingade mig att räta upp mig och dra bak axlarna och samtidigt slappna av. Kanske kan du testa det?
Sedan att även, när jag känner att jag spänner lite eller att jag får fram axlarna, att i skritten bara andas, sätta mig upprätt och liksom rulla dem bakåt ett par gånger tills jag tycker att det känns avslappnat. Tänk att du skall "öppna bröstet", att du vill göra plats för lungorna och expandera området mellan brösten.
Tack, Mycket bra tips!

Balans balans balans som de andra sagt. Och värm upp dig själv innan ridning. Stretcha ordentligt.
Gör extrem skillnad för mig att bara ta 5 minuter och röra igenom rygg, armar o ben. Inga extrema grejer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Ridning Jag måste fråga en sak. Jag är inte någon duktig ryttare och har gått på ridskola till och från i perioder. Jag har då påpekat att jag...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Tassa
·
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 808
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama