Hur ska man få till det??

A

Arbogamarre

Jag har just börjat tävla lite mer med min häst, och tycker det är jätte kul!
Håller mig i LB (1-3) än så länge på lokalnivå men jag vill så gärna komma uppåt. Vårt problem är att ena gången kan han vara så överladdad så man sitter på en bomb (föredrar dock det just nu...) och nästa kan han vara hur seg som helst, ingen energi och bjudning trots idoga försök från mig....
Han är jätte pigg och glad på framridningen men så är det som om han går in i dimman så fort vi kommer in på banan (och spöet är borta). Han verkar tycka det är kul men så är det precis som om han blir nervös och tappar all fokus och orkar inte....
Har någon samma probelm?
Han är igång 6 dagar i veckan varierat och vi tävlar kanske en gång i månaden...och han blir jätte glad när vi kommer till en tävling, men på banan försvinner han liksom....
Någon som har ett bra tips?
Jag lyckas hela tiden komma precis utanför placering men sist kom jag inte dit i huvudklassen för han var så oenergisk...vi brukar dock få fina kommentarer på harmoni, mjukhet och korrekthet i ridningen och programlinjer...men för att kliva upp behöver man ju ha det där lilla extra också... :confused:

Jätte tacksam för hjälp!!! :)

Sv: Hur ska man få till det??

Det e troligens hans sätt att visa nervositet..
Fortsätt att tävla tlls det lossnar! Tävla ofta, gärna programridningar och liknande. Så att både du och hästen kan slappna av ordentligt under ritterna, det ska kännas lika naturligt som att rida hemma på ridvolten!

Sv: Hur ska man få till det??

läs Saigons inlägg i tråden "Spö eller inte?" eller vad den nu hette....hur som helst ett superbra inlägg!

Liknande trådar

Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: Maoam
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Hoppning Jag funderar på vilka klasser min flicka ska tävla till våren Anna är tio år, ridit sedan hon kunde sitta typ. Haft egen ponny sedan...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: moonstruck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka